Elevii din România sunt din nou sacrificați! Cum ar putea fi în siguranță la școală, după modelul altor țări

Cristina Călin, redactor-șef
incidență închidere școli

Copiii vor merge la școală indiferent de ceea ce se întâmplă în România din punct de vedere al pandemiei de coronavirus. ”„Școlile se închid ultimele”, ne-a spus ministrul Sorin Cîmpeanu.

La finalul anului școlar 2020-2021 am crezut că am învățat ceva și că autoritățile se vor pregăti mai bine. Peste vară, când anunțau aproape triumfător că pandemia s-a încheiat, oamenii i-au luat în serios și au luat cu asalt plajele, terasele, restaurantele, practic s-au înghesuit oriunde se putea. Aruncam câte un ochi și prin alte state care nu erau atât de sigure pe ele că au învins COVID-ul și îmi dădeam seama că din toamnă lucrurile o vor lua iar razna.

Pandemia nu a luat vacanță, doar și-a refăcut puterile

Efectele euforiei au început să se vadă încă de la începutul lui septembrie, dar fiecare era ocupat cu altceva: congrese, murături, festivaluri, lipsa apei calde, nunți și botezuri. Când a început școala deja valul 4 se formase și urma să ne ia pe cocoașa lui ca să ne mai tăvălească un pic mai mult decât o făcuseră celălalte.

Tot la începutul școlii, au apărut și regulile după care urma să funcționeze școlile, grădinițele și creșele. O clasă trece în online pentru 14 zile la apariția unui singur caz, iar la o incidență de 6 cazuri de COVID la mia de locuitori în localitate toate școlile de acolo trec la lecții de acasă. Cele mai sumbre predicții spuneau că se va ajunge la această cifră cel mai devreme după jumătatea lui octombrie.

Doar că, iată-ne azi, 30 septembrie, la doar 16 zile de la începerea școlii, cu o incidență în mai mult de 120 de localități trecută peste cea luată în considerare de autorități. Ministrul Cîmpeanu iese senin și ne spune că “în momentul în care s-a stabilit acel prag de 6 la mie, multă lume a fost convinsă că nu ne vom mai apropia vreodată de pragul de 6 la mie. Vă reamintesc că la 1 august era 0,13 la mie”.  

Părinților nu li se pare că autoritățile fac totul pentru siguranța copiilor

De parcă ar fi stat într-un glob de cristal și nu ar fi văzut ce se întâmplă în jur, autoritățile se dau acum de ceasul morții pentru a găsi soluții astfel încât copiii să meargă fizic la școală. Părinților școala nu li se pare sigură și simt că trebuie să facă o alegere grea: educație sau sănătate.

Acasă părinții își frământă mâinile și se întreabă ce să facă pentru că măsura li se pare absurdă având în vedere numărul mare de infectări, de morți și de copii aflați în spital, unii dintre ei la ATI. De partea cealaltă, sunt părinții care își doresc cu orice preț școală în format fizic fie pentru că pentru ei virusul nu există, fie pentru că sunt de părere că educația trebuie făcută cu orice preț în mod clasic.

În plus, legislația îi pune pe părinți în niște situații aproape absurde. De exemplu, dacă părinții sunt vaccinați nu sunt considerați contacți direcți ai copilului, așa încât nu pot sta acasă cu acesta. În cazul în care vorbim de un copil cu vârsta până la 7 ani se poate obține concediu medical pentru 5 zile, restul perioadei de carantină copilul fiind nevoit să stea singur acasă. Părintele vaccinat, contact direct al copilului infectat cu COVID-19 trebuie să meargă la serviciu, el neavând nicio bază legală pentru a sta acasă.

Lumea este iarăși împărțită în două

Comunitatea de părinți este împărțită și în acest caz în două: unii scriu petiții la minister să treacă copiii on-line, alții imploră autoritățile să lase școlile deschise.

Am primit la minister 183 de petiții – părinți, profesori – pentru trecerea școlii în online și 175 de petiții pentru păstrarea școlilor deschise cu prezență fizică. Nu vom decide în funcție de diferența asta, sunt foarte multe propuneri antagonice. Unii vor să se închidă odată cu atingerea pragului de 6 la mie, sunt foarte speriați. Îmi cer scuze… sunt speriați de mersul la școală, dar nu au niciun fel de problemă să meargă în mall-uri sau în alte locuri. Iar alții vor să rămână deschise și după 6 la mie.

Sorin Cîmpeanu, Ministrul Educației

Decizia ar trebui luată de cei care înțeleg mai bine ce este cu virusul ăsta și cum acționează el, de cei care sunt specializați în studiul epidemiilor. Nu ar trebui să fie un concurs televizat la care câștigă cei care țipă mai tare, iar decizia nu trebuie luată urmând modelul ”om vedea”.

De ce școala ar trebui continuată online?

În acest context pandemic din România, școala este un pericol nu doar pentru copii, dar și pentru întreaga comunitate. Evident, nu școala în sine, ci modul în care autoritățile și părinții se raportează la ea. Dacă s-ar respecta regulile lucrurile ar fi simple. Doar că într-o țară în care conspirațiile au mai mare trecere decât opiniile științifice este greu să convingi oamenii să poarte mască, să se vaccineze sau să testeze copiii.

Cifrele spun multe:

  • puțin peste 60% dintre cadrele didactice s-au vaccinat anti COVID;
  • 99% dintre părinți refuză să își testeze copiii la școală;
  • 215.000 de elevi s-au vaccinat anti COVID;
  • 5.368.131 persoane vaccinate cu schema completă;

În acest context, în care presa relatează în mod constant despre certificate de vaccinare falsă, despre petreceri ilegale, în care vedem peste tot oameni care nu poartă mască acolo unde este obligatoriu, nu este de mirare că răspândirea COVID a atins cote alarmante. Evident, totul se întâmplă cu girul autorităților care fie sunt depășite de situație, fie sunt ocupate cu alte probleme, fie pur și simplu nu le pasă.

Nici nu trebuie să faci prea multă cercetare pentru a vedea care este părerea părinților. Sunt o mulțime de grupuri de anti-vacciniști, anti-mască, anti-orice. Pe multe dintre grupurile de părinți masca este înjurată, vaccinul este semnul apocalipsei, iar testarea distruge creierul copiilor. În plus, rețelele sociale sunt pline de chemări la proteste împotriva măsurilor stabilite de Guvern, în special a certificatului verde.

Rezultatele sunt simple – astăzi, 30 septembrie 2021

  • rata de incidență din 119 de localități aflate în 27 județe din țară trecuse de pragul de 6 cazuri de infectare la 1.000 de locuitori
  • peste 167 de mii de elevi fac școală online, iar peste 2.600 de profesori si angajați ai școlilor sunt infectați, potrivit Ministerului Educației

Nu avem mai multe cifre pentru că autoritățile par să nu fie interesate de statistici. Nu știm exact câți copii bolnavi de COVID sunt și nici care au implicațiile infectării lor asupra comunității. Ar fi fost util să știm și cum au transmis virusul, câți dintre cei îmbolnăviți au avut nevoie de îngrijiri medicale în spital. Acest lucru pare imposibil când anchetele epidemiologice se fac după prea multe zile, iar cei care mint sau nu vor să spună cu cine au intrat în contact nu suferă niciun fel de repercursiune legală.

În plus, în cazul elevilor procedura cere ca la depistarea unui caz pozitiv de COVID-19 să intre în carantină și colegii din față-spate și cei care stau în stânga și în dreapta. Ceilalți copii doar merg în online, având libertatea de a face ce vor. În acest sens învățătorii sau diriginții trebuie să prezinte reprezentanților DSP oglinda clasei, care ar trebui respectată. Asta presupune ca elevii să nu se miște deloc în timpul în care stau la școală, ceea ce este imposibil.

Cum ar putea merge copiii la școală fizic în condiții sigure?

Există mai multe scenarii care ar face ca școala să funcționeze fizic în condiții de siguranță.

Unul dintre ele presupune responsabilitatea întregii societăți, atât a celor care au copii și a celor care nu au. Ar trebui să înțelegem cu toții că mersul la școală nu înseamnă doar că acei copii vor lua note mari la Evaluarea Națională sau Bacalaureat, ci să vedem pe termen lung implicațiile lipsei educației.

Unii dintre noi le vedem și acum în mesajele celor care nu pricep cum funcționează un virus sau un vaccin, care distribuie mesaje care nu au legătură cu minima logică. Dacă nu s-a putut în 30 de ani să se înțeleagă acest lucru, de la cel mai înalt nivel de decizie până la oameni simpli, nu se va putea nici acum cu atât mai mult.

Vaccinarea antiCOVID merge greu, foarte greu

O altă soluție, care a funcționat în cele mai multe dintre statele care au renunțat la restricții, este vaccinarea. Ține tot de educație, de încrederea pe care oamenii o au în autorități, în medici. Va fi greu, dar cu o muncă susținută, cu explicații simple și clare, fără metafore de genul ”vaccinul conține fericire”, vor fi tot mai mulți oameni convinși să meargă să se imunizeze.

Până când cele de mai sus vor atinge un nivel mai înalt, putem să apelăm la testarea elevilor și a cadrelor didactice de câteva ori pe săptămână. Părinții nu vor acest lucru, dar la noi, în România, adulții consideră că este în regulă să își bată copiii, așa încât poate că nu iau întotdeauna cele mai corecte decizii.

Noi, la Totul despre Mame, am făcut un sondaj pe pagina noastră de Facebook legat de testarea copiilor în școală/ grădiniță. Unii părinți consideră că așa este normal, alții nici nu vor să audă despre această posibilitate.

Profesorii cer testarea periodică

Chiar și profesorii cer insistent acest lucru, pentru că își simt sănătatea pusă în pericol. Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” solicită Guvernului să introducă testarea obligatorie gratuită a elevilor și a angajaților din școli, în condițiile menținerii învățământului față în față și după trecerea de pragul de îmbolnăvire de 6 la mie.

„În condițiile în care se dorește continuarea învățământului cu prezență fizică, Guvernul trebuie să asigure teste non-invazive gratuite pentru toți elevii și angajații prezenți la nivel de unitate. În plus, trebuie sancționați cei care nu vor să respecte regulile.

Nu putem să ne jucăm cu viețile elevilor și ale angajaților din învățământ! Înțeleg impotanța școlii cu prezență fizică și am susținut-o de fiecare dată, dar nu pot fi acord ca unitățile de învățământ să devină focare de infecție, doar pentru că există presiuni din unele zone ale societății.

Înainte de a decupla scenariile de funcționare a școlilor de rata de infectare din localitate, Guvernul trebuie să trimită teste în toate unitățile de învățământ. Și alte state au menținut școlile deschise, însă în acestea testarea tuturor se face la 72 de ore.“

Federația Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret”

Elevii cer predictibilitate

În tot acest haos, elevii sunt singurii care au o voce unitară și vor să nu se mai schimbe regulile în timpul jocului. După aproape doi ani în care ba au fost la școală, ba n-au fost nu vor decât să fie niște reguli clare după care să se ghideze.

”Consiliul Național al Elevilor își exprimă îngrijorarea cu privire la modificarea scenariilor de funcționare ale școlilor din România, având în vedere că actualele prevederi ale ordinului comun emis de Ministerul Educației și Ministerul Sănătății au o bază științifică, asumată de către experții în sănătate publică și epidemiologie. De aceea, considerăm că școlile ar trebui deschise cât mai multă vreme, chiar și peste pragul de 6 infectări la mia de locuitori, însă, fără o analiză reală a situației din teritoriu, decizia nu va fi sub nicio formă în beneficiul elevilor.”

Consiliul Național al Elevilor

Ca de fiecare dată, pe ei nu îi ascultă nimeni.

Ce fac alte țări pentru a menține școlile deschise?

Dacă la noi lucrurile sunt incerte, iar indolența, lipsa de fermitate și nesiguranța autorităților dau bătăi de cap tuturor, prin alte țări lucrurile sunt simple. Părinții, profesorii și elevii știu ce au de făcut.

Germania, Landul Bayern

Cristina Ologeanu locuiește în landul Bayern și are o fetiță clasa a 5-a care merge fizic la școală. ”La ei la școală se fac trei teste pe săptămână, lunea, miercurea și vinerea. Copiii își fac singuri testele, sub supravegherea dirigintei. Cum intră în clasă, pe dreapta au tăvițe cu teste cu numele fiecăruia și își iau de acolo. În bănci stau cu măști, la fel și pe holuri, dar afară în curtea școlii stau fără”.

Marea Britanie

Simona are o fetiță, elevă în ciclul primar. ”De când a început pandemia s-au împărțit în „bubbles” și nu se amestecau între ei. Într-o ”bulă” sunt două clase a câte 25 de copii. Când ies afară o fac pe rând, când mănâncă, la fel. Asta s-a păstrat de la început și până acum. Anul trecut când era un pozitiv, trecea toată clasa în online. Acum s-au schimbat regulile: dacă e un caz pozitiv, stă copilul acasă până are un test negativ. Ceilalți din clasă sunt informați să fie atenți la simptome și dacă apare ceva ciudat face un test și stă acasă dacă e pozitiv.

Contacții direcți sunt obligați să facă PCR care e gratis în situațiile astea. În clasă stau mai tot timpul cu ușa deschisă. Au doar parter și toate clasele au ușa spre curte. Când ies în pauze (și au multe) se aerisește clasa deschizând și geamurile. La intrare în clasă se spală întotdeauna. Cred că regulile astea ne-au ajutat să trecem atât de bine peste pandemie până acum. Masca nu se mai poartă nicăieri.”

Spania

Mihaela Tudorică are un băiețel la grădiniță și locuiește în Barcelona. ”Spania are 80% procent de vaccinare. Nu se pune problema să închidă școlile. Toate regulile se respectă. Copiii nu intra în școală fără mască. Nu se fac testări la copii și la profesori, s-au făcut anul trecut, dar s-a renunțat.” Nu doar la școală se poartă masca, ci peste tot public.

SUA, Florida

Liliana locuiește în Florida și este mama a două fetițe, ambele la școală în ciclul primar.  De când a început școala nu au avut niciun caz de COVID în școală.

”În băncuțe stau la fel ca înainte din cauza lipsei de spațiu, dar trebuie să stea cu masca pe față toată ziua. Singura dată când nu stau e la masa de prânz sau în pauză, la joaca.

Mi se pare o nebunie totală. La noi a început școala pe 11 august și la început am avut ocazia să optăm să nu poarte masca. Am trimis fetele fără și era totul perfect, mai puțin faptul că alți părinți se uitau la noi ca la nebuni. Dar am făcut ce am considerat că e mai bine pentru noi și pentru ele. Țin să precizez că amândoi am avut Covid anul ăsta și ele, cu noi în casă în carantină nu au fost testate pozitiv niciodată. Încerc să normalizez pe cât pot viața noastră și a copiilor, realizând că nu pot controla 100% din timp situația”

Germania, Berlin

Adina locuiește în Berlin și are doi copii care merg la grădiniță.

”În Berlin, școlile sunt în prezent deschise. Copiii sunt obligați să poarte masca în sălile de curs, iar de săptămâna viitoare, copiii din clasele 1-6 pot renunța la mască dacă doresc. Elevii și profesorii sunt obligați să se testeze de două ori pe săptămână (self-testing), iar în primele două săptămâni după vacanțe sunt obligați să se testeze de trei ori pe săptămână.

Sunt exceptați de la obligativitatea de testare elevii și profesorii care sunt vaccinați sau care prezintă un certificat medical de vindecare. În cazul unui caz pozitiv, clasa în care a fost înregistrat cazul intra în carantină pentru 5 zile, după care este obligatoriu un test efectuat la un centru specializat (gratuit).

În creșe și grădinițe, situația este asemănătoare. Educatorii sunt testați periodic. La copii încă nu se aplică aceasta obligație doar în cazul unei răceli întoarcerea în grădiniță după vindecare se face pe baza unui test negativ. La fel, la întoarcerea din vacanțe fiecare copil a trebuit să prezinte dovada unui test rapid efectuat cu maxim 24 ore înainte.

Primăria Berlinului a livrat deja 8.000 de purificatoare de aer către școlile din oraș, urmând ca alte 3.000 să fie livrate în lunile următoare.”

Adina Rotaru, mamă din Berlin

Olanda, Harlaam

Denisa locuiește într-un mic orășel de lângă Amsterdam. Are doi copii care merg în ciclul primar de învățământ într-o școală cu peste 800 de elevi.

”Copiii acum merg la program normal și nu poartă mască. Nu s-a purtat nici anul trecut. Fii-miu a avut doi colegi infectați și toată clasa a fost acasă, în on-line, două săptămâni. Dacă învățătorul este infectat stau toți acasă 14 zile pentru că nu are cine să stea cu ei la școală, dacă este un copil pozitiv pot să își facă copiii test și se pot întoarce la ore. Se face un fel de hibrid cu copiii care au făcut testul și au fost negativi în clasă și ceilalți în on-line.

Alegerea testării este a părinților, iar costul nu este suportat de stat. Oricum, școlile se închid ultimele pentru că sunt considerate o structură de sprijin pentru familie. Aici copiii stau până la 8.30 la 15.15 la școală. Au peste 80% vaccinați, sunt relativ stabilă situația. Masca nu se mai poartă decât în mijloacele de transport în comun, au mai scos din restricții.”

În mod cert nu putem spune împăcați cu noi înșine care este cea mai bună variantă. Trebuie să punem în balanță nevoia acută de educație și dorința firească de a avea copiii sănătoși. Ne uităm în jur și ne dăm seama că nu le putem avea pe toate. Nu în România.

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa