Am fost fan BUG Mafia și Paraziții, dar asta nu m-a pregătit pentru ce ascultă copilul meu la Balul Bobocilor. Mă declar învinsă

Cristina Călin, redactor
adolescenti care dansează în club
Elevii aleg, prin vot, cine să cânte la Balul Bobocilor. FOTO: Shutterstock Shutterstock

    Nu uit cum îmi cumpăram câte o casetă cu Paraziții sau cu BUG Mafia prin adolescență și de-abia așteptam să rămân singură acasă să pot asculta. Eram în liceu, și versurile lor rebele mă ungeau pe suflet. Recunosc că le ascult chiar și azi, în căști, atunci când lucrurile de zi cu zi nu-mi ies cum îmi doresc. Atunci, muzica rap nu era mainstream, nu o auzeai la orice colț de stradă și în niciun caz nu se cânta așa la vreun bal al bobocilor. Vorba cântecului ”E anul 2000, cartieru’ meu e tot aici/ Poți să intri, dar ai grijă ce zici”. Iată-mă acum, când sunt mamă de doi copii, unul adolescent și altul preadolescent, ascultând oripilată ce cântă trupe care sunt cap de afiș la balurile bobocilor. M-am uitat cine cântă pentru bobocii de liceu din acest an, am citit versurile acestor trupe și, cu toată deschiderea mea către nou, cu toată dorința de a înțelege lumea copiilor mei și cu tot exercițiul pe care îl am în spate de la „Mafia” și „Paraziții”, mă declar învinsă.

    Peisajul muzical s-a schimbat mult de atunci și asta este firesc. Și ne-am schimbat și noi, dar nu știu dacă neapărat în bine. Fiica mea, elevă în clasa a XI-a, a tot mers pe la baluri ale bobocilor. Nu doar ale liceului ei, ci și la cele ale liceelor prietenilor ei. Iar ceea ce mă frapează pe mine e faptul că, aproape peste tot, cap de afiș sunt traperi care nu cântă împotriva sistemului, ci aproape exclusiv împotriva femeilor. Într-un limbaj care face ca versurile de la Paraziții să pară girate de Academia Română. Nu contează că vorbim despre licee de top, cum sunt Colegiul Național Sfântul Sava, Colegiul Național I.L. Caragiale sau Colegiul Național Tudor Vianu, nu contează dacă sunt din București sau din provincie. Pe afișe vezi nume precum RAVA, Yny Sebi, Petre Ștefan, AdelinMM, Robii Tussin și alții. Evident, Balul Bobocilor din zilele noastre nu se mai face în sala de festivități a liceului, iar directorii și profesorii nu au control asupra acestui eveniment.

    Afișul de la Balul Bobocilor din Colegiul Național „Sfântul Sava”. FOTO: iabilet.ro

    Piesa care mi-a crescut tensiunea arterială

    Nu știu dacă ai avut curiozitatea să asculți vreodată ce cântă traperii. Dacă o faci, ai grijă să ai niște căști la îndemână, în cazul în care nu ești singur/ă în încăpere. Să-l luăm, de exemplu, pe AdelinMM care luna aceasta va cânta la Balul Bobocilor organizat pentru elevii de la Colegiul Național Sfântul Sava (liceu de elită, la care s-a intrat anul acesta cu minimum 9,60). Dacă te roade curiozitatea și ajungi la piesa SelfWash, să știi că nu este despre un îndemn la igienă. Nu. Mergi bătrânește într-un motor de căutare, scrie ”versuri AdelinMM SelfWash” și du-te până la refren. Mie, mamă de fată, piesa asta mi-a crescut tensiunea arterială. Citind versurile vei înțelege exact de ce mă oripilează gândul ca așa ceva să ajungă la urechile unui copil de 14-15 ani, tocmai intrat la liceu. RAVA, alt invitat de seamă la balul sus menționat, ne spune într-un cântec că ”Bagaboante, pastile, banii pe mine, nu mai dau bile/ Clica &*^$ regine, în multe vile, cară și kile/Seara suntem torpile, pline de sine, nu face bine, yeah”. Nu toate (să le spunem) melodiile sunt așa, dar în marea lor majoritate vorbesc despre droguri sau despre fete – pe post de obiecte, pe care le pot cumpăra oricând și din care/ cu care pot face orice.

    Violența și denigrarea femeii, la rang de „act artistic”

    Versurile abundă în expresii sexuale explicite, injurii și imagini care reduc femeia la o funcție fizică sau la o marfă care poate fi cumpărată, schimbată, umilită. Nu e o vulgaritate accidentală, ci una structurală. În multe piese, băiatul e puternic, bogat, controlează tot, iar fata e docilă, „făcută”, „luată”, „ținută la locul ei”. Limbajul e dur, agresiv, fără ironie. Normalizează disprețul. Devine parte din peisaj, ca și cum așa se vorbește despre fete, așa e lumea, așa e „realitatea”.

    Ce e paradoxal e că acest tip de discurs apare într-o epocă în care vorbim tot mai mult despre egalitate, consimțământ și respect. În timp ce în școli se țin ore de educație sexuală și se vorbește despre prevenirea violenței de gen, în boxe răsună versuri care fac exact opusul. Se glorifică abuzul și ironizează sensibilitatea. Pentru mulți adolescenți, aceste piese nu sunt doar muzică, ci un cod social. Se dansează pe ele, se folosesc replicile în conversații, se construiește o întreagă estetică a „băiatului de succes” și a „fetei bune doar pentru distracție”. Cu fiecare refren, imaginea femininului devine mai plată, mai umilă, mai lipsită de demnitate.

    E o denigrare care nu mai șochează pe nimeni tocmai pentru că s-a banalizat. Fetele râd și ele, își filmează prietenele dansând pe astfel de melodii, postează fragmente pe TikTok, fără să se mai întrebe ce spun cu adevărat cuvintele. Iar băieții învață, fără să-și dea seama, că a fi bărbat înseamnă a domina, a comanda, a consuma. Muzica trap a devenit, în felul acesta, nu doar un stil, ci un manual informal de relaționare, în care femeia e permanent inferioară. Și, pentru că totul e ambalat în beat-uri bune și refractare moralei, aproape nimeni nu mai simte că e ceva greșit în asta.

    Elevii aleg cine cântă la Balul Bobocilor

    Artiștii (să convenim că așa se numesc) care participă la baluri sunt aleși direct de către elevii din licee. Se fac sondaje și, în funcție de buget, se aleg unul sau mai mulți cântăreți. Este clar că tinerii asta își doresc (cel puțin cei care au intenția de a participa la bal). Fete și băieți deopotrivă aleg să asculte versuri care nici măcar misogine nu pot fi numite. Nu e vorba că se aruncă o înjurătură. Aici vorbim de denigrarea femeii, de incitare la violență fizică și verbală, consum de substanțe ilegale și de alcool, comportamente sociale periculoase. Locul acestui tip de exprimare (să-i spunem) artistică nu este pe scena unui eveniment organizat sub numele unei instituții școlare la care participă aproape exclusiv elevi minori.

    Cum se organizează balurile bobocilor

    Pentru a înțelege care este procesul de organizare a unui bal al bobocilor am stat de vorbă cu un reprezentant al unei firme specializată în astfel de evenimente din București. Parcursul este simplu: unul sau mai mulți reprezentanți ai elevilor liceului, de obicei din clasele a XI-a și a XII-a, contactează organizatorul de evenimente și își exprimă dorința cu privire la artistul dorit. De cele mai multe ori, școala nu se implică. Firma organizatoare le pune la dispoziție copiilor o sală de repetiții pentru concursul de Miss/Mister și le oferă consultanță în ceea ce privește coregrafiile.

    Până să ajungă la firma care organizează balul bobocilor, elevii de liceu implicați în organizare fac sondaje pentru a afla ce artist își doresc colegii lor. Se ține cont și de un buget, având în vedere că o reprezentație de 30 de minute poate ajunge și la 5000 de euro.

    Nimeni nu își asumă responsabilitatea

    Cred că atâta timp cât evenimentul denumit Balul Bobocilor se asociază cu o instituție școlară, indiferent dacă profesorii și directorul nu au nicio legătură cu organizarea, trebuie să se facă o selecție a celor care urcă pe scenă. Până la urmă, în multe cazuri, diriginții claselor a IX-a participă parțial la petrecere, la concursurile de Miss și Mister. Ca să scape de discuții și explicații, organizatorii de baluri spun că, până la o anumită oră e vorba de balul clasic, iar apoi e un after party la care vin traperii să cânte. Este un talmeș-balmeș organizatoric, iar cei ce privesc lucrurile din afară habar nu au cine e adevăratul organizator, cine e responsabil de ceea ce se cântă pe scenă.

    De fiecare dată când în spațiul public apare câte un scandal, toată lumea se spală pe mâini. La începutul acestui an, când la Balul Balurilor (eveniment organizat de șase licee de top) din Sibiu a cântat Tzancă Uraganul nimeni nu știa nimic, dar s-au arătat indignați. „Inspectoratul Școlar Județean Sibiu descurajează desfășurarea unor astfel de evenimente și nici nu e de acord cu organizarea lor. Din păcate, în acest caz, a fost vorba despre o activitate extrașcolară, organizată de asociațiile de elevi din liceele respective și plătită din bani elevilor, părinților etc. Instituția noastră nu a fost informată și nici nu i s-a cerut acordul. Eu, personal, am fost neplăcut surprins când am aflat”, a declarat, pentru Mesagerul de Sibiu, Marius Emilian Novac, inspectorul școlar general al ISJ Sibiu.

    „O împușc, nu o bat, îi fac o favoare”

    În 2023, la Balul Bobocilor de la Colegiul Național ”Ion Maiorescu” din Giurgiu a cântat AlbertNBN. Părinții și profesorii s-au arătat revoltați după eveniment, când au aflat că de pe scenă copiii erau îndemnați să bată profesoarele, să le agreseze sexual. AlbertNBN cânta așa: ”-Sunt repetent, m$%^ DOAMNA PROFESOARĂ!”, ”Am rămas repetent, că AM DAT ÎN DIRECTOARE,-Nu mai merg (la școală) că am rămas a treia oară,-O ÎMPUȘC, NU O BAT, ÎI FAC O FAVOARE

    Noi nu avem niciun fel de legătură şi nu participăm, însemnând cadrele didactice. Am văzut şi eu invitaţii, am rămas şi eu siderată. Mi s-a spus că au făcut un sondaj de opinie în rândul bobocilor şi a fost alegerea lor”, a transmis directoarea Colegiului Naţional „Ion Maiorescu”, Lucica Ababei. Nici părinții nu au știut prea multe detalii despre cântăreț, deși cu o simplă căutare pe internet puteau afla toate detaliile despre el și puteau lua o decizie potrivită. Prestația traperului a costat 7000 de euro.

    Ceea ce e cert este că Balul Bobocilor de azi nu mai seamănă cu ceea ce știm noi. Iar înainte de a le da copiilor ok-ul pentru participare, asigurați-vă că știu că femeile nu sunt „zdrențe și bagaboante” și că „trasul pe nas” ucide.

    Îți recomandăm să te uiți și la acest video

    Te-ar mai putea interesa

    Te-ar mai putea interesa