Înregistrarea nașterii copilului în 2025. Documente necesare și reguli în alegerea numelui

Declararea și înregistrarea nașterii bebelușului sunt primii pași spre obținerea certificatului de naștere. Declararea nașterii se face în maternitate, iar înregistrarea nașterii, la primărie/serviciul de evidență a persoanelor.

Laura Udrea, redactor
Familie, tata și mamă, cu nou-născut
Înregistrarea nașterii copilului începe în maternitate, unde se eliberează certificatul constatator. FOTO: Shutterstock

Declararea și înregistrarea nașterii copilului se face în termen de 30 de zile de la venirea lui pe lume. Citește în acest articol ce acte sunt necesare, care sunt regulile pe care trebuie să le respecți în alegerea prenumelui și ce trebuie să faci în cazul în care pierzi certificatul de naștere al copilului.

Părinții au la dispoziție o lună pentru înregistrarea nașterii, care se face la serviciul de stare civilă din cadrul Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Populației sau la biroul de stare civilă al Primăriei (după caz). Acest demers este diferit de declararea nașterii, procedură care se face în maternitate.

Declararea nașterii în 2025. Acte necesare

Maternitatea/spitalul unde a avut loc naștere întocmește și eliberează certificatul constatator al nașterii pe baza următoarelor acte ale părinților:

  • cartea de identitate și certificatul de naștere al mamei;
  • cartea de identitate și certificatul de naștere al tatălui (dacă acesta recunoaște copilul);
  • certificatul de căsătorie sau hotărârea definitivă de divorț ori certificatul de deces al tatălui (după caz);
  • o declarație de stabilire a numelui copilului (în cazul în care părinții au nume de familie diferite).

Declarația poate fi făcută de oricare dintre părinți. Dacă, din diferite motive, nu o pot face, obligația declarării revine medicului, persoanelor care au fost de față la naștere, personalului desemnat din unitatea sanitară în care a avut loc nașterea sau oricărei persoane care a luat cunoștință despre nașterea copilului.

Alegerea numelui bebelușului. Nu mai mult de 3 prenume!

Părinții nu pot pune copiilor câte prenume vor, legea îi obligă să se limiteze la 3. Ofițerul de stare civilă poate refuza înscrierea unor prenume indecente sau ridicole. Dacă numele de familie al părinților este diferit ori prenumele bebelușului este diferit în certificatul constatator al nașterii și în declarația verbală a declarantului, întocmirea actului de naștere al nou-născutului se face pe baza declarației scrise și semnate de ambii părinți, din care să rezulte clar numele și prenumele bebelușului. Dacă părinții nu se înțeleg cu privire la prenumele copilului, în actul de naștere se va înregistra prenumele din certificatul medical constatator al nașterii (documentul emis de maternitate), scrie avocatnet.ro.

Certificatul constatator al nașterii este răspunderea medicului constatator

Certificatul constatator al nașterii este un formular-tip. Acesta trebuie să conțină un număr de înregistrare, data certă, ștampila unității medicale, semnătura și parafa medicului. Răspunderea pentru exactitatea datelor consemnate în cuprinsul acestui act revine medicului care a constatat nașterea și a medicului șef al secției unde a avut loc nașterea.

Situații speciale pentru certificatul constatator

În situația în care nașterea a avut loc în afara unei unități sanitare, certificatul constatator al nașterii se eliberează de către medicul de familie al cărui cabinet medical este înregistrat în raza teritorială unde a avut loc nașterea. Așadar, nu este obligatoriu ca acest certificat să fie eliberat de către medicul de familie pe listele căruia sunt înscriși părinții copilului. El poate fi eliberat și de către medicul de familie care activează în locul în care a avut loc nașterea.

În cazul nașterii la domiciliu, acest certificat poate fi eliberat de către medicul de familie care îl are în evidență pe unul dintre cei doi părinți. Întocmirea și eliberarea pentru certificatul de naștere a nou-născutului este gratuită.

Înregistrarea și eliberarea certificatului de naștere

Cu certificatul constatator obținut în maternitate (sau, în cazurile speciale menționare mai sus, de la medic), începe pasul doi – înregistrarea nașterea copilului pentru eliberarea certificatului de naștere.

În cât timp după naștere puteți face înregistrarea copilului

Potrivit Legii 119/1996, înregistrarea trebuie făcută în termen de 30 de zile de la naștere pentru copilul născut viu și în termen de 3 zile pentru copilul născut mort. Dacă copilul născut viu a decedat în timpul termenului de 30 de zile, declararea nașterii se face în termen de 24 de ore de la data decesului.

În cazul unui copil părăsit de mamă în maternitate/unitate spitalicească ori găsit, termenul până la care se poate înregistra nașterea copilului este de 30 de zile, termen valabil pentru copiii în vârstă de până la 1 an. Înregistrarea gemenilor se face prin întocmirea actului de naștere pentru fiecare copil, la fel și în cazul gemenilor siamezi.

Unde se face înregistrarea nașterii copilului în 2025

Înregistrarea nașterii copilului se realizează la serviciul de stare civilă din cadrul:

  • Primăriei unității administrativ-teritoriale în raza căreia s-a produs nașterea – adică la primăria localității unde se află spitalul sau maternitatea în care s-a născut copilul.

De exemplu, dacă nașterea a avut loc la un spital din București, înregistrarea se face la serviciul de stare civilă aferent sectorului în care se află maternitatea (S.P.C.L.E.P.).

  • Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor (S.P.C.L.E.P.) – dacă există o astfel de structură organizată în localitate. Aceasta este, de obicei, un birou specializat în cadrul primăriei.

Ce acte sunt necesare pentru eliberarea certificatului de naștere

În afara certificatului constatator obținut, pentru eliberarea certificatului de naștere sunt necesare și alte acte. Acestea diferă de la caz la caz, după cum urmează:

Când părinții sunt căsătoriți

  • certificatul medical constatator al nașterii, întocmit pe formular tip care trebuie să poarte număr de înregistrare, dată certă, sigiliul/ștampila unității sanitare, semnătura și parafa medicului;
  • certificatul de căsătorie (original și fotocopie);
  • actele de identitate ale părinților (original și fotocopie);
  • actul de identitate al declarantului, după caz (original și fotocopie).

Dacă părinții poartă nume de familie diferite, este necesară declarația scrisă cu privire la numele pe care îl va dobândi copilul semnată de ambii părinți în fața ofițerului de stare civilă sau a notarului public. 

Când părinții nu sunt căsătoriți

Aici apar două situații districte: când copilul este recunoscut de tată și când copilul nu este recunoscut de tată.

Când copilul este recunoscut de tată

  • certificatul medical constatator al nașterii, întocmit pe formular tip cu număr de înregistrare, data, sigiliul/ștampila unității sanitare, semnătura și parafa medicului;
  • certificatul de naștere al mamei (original și fotocopie);
  • actul de identitate al mamei (original și fotocopie);
  • actul de identitate al tatălui (original și fotocopie).

În acest caz, ambii părinți vor completa și semna, numai în fața ofițerului de stare civilă care înregistrează nașterea, o declarație din care să rezulte și numele de familie pe care urmează să-l poarte copilul.

Când copilul nu este recunoscut de tată:

  • certificatul medical constatator al naşterii, întocmit pe formular tip cu număr de înregistrare, dată certă, sigiliul/ştampila unităţii sanitare, semnătura şi parafa medicului;
  • certificatul de naştere al mamei (original şi fotocopie);
  • actul de identitate al mamei (original şi fotocopie) SAU
  • actul de identitate al declarantului (original şi fotocopie), după caz.

În această situație, certificatul de naștere al copilului poate fi solicitat numai de către mama copilului.

În cât timp se eliberează certificatul de naștere

Potrivit Legii 105/2022, dacă declarația de naștere se face după termenele stabilite mai sus, dar nu mai târziu de un an de zile de la naștere, certificatul de naștere se va elibera în termen de 30 de zile de la solicitarea părintelui. Procesul durează deoarece este necesară și aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale, a șefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular de carieră al României (după caz), în raza căruia a avut loc nașterea.

Dacă declarația de naștere se face după trecerea unui an de la naștere, certificatul va fi eliberat în termen de 90 de zile de la data depunerii solicitării, fiind necesar, pe lângă aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale pe raza căruia a avut loc nașterea, și de un aviz conform al serviciului comunitar județean/al municipiului București de evidență a persoanelor.

Situații particulare la înregistrarea nașterii

Aceste situații se referă la cetățenia unuia sau a ambilor părinți, la vârsta acestora (când au sub 14 ani) la nașterea copilului, la înregistrarea nașterii copilului găsit, a celui abandonat în spital. Iată actele necesare pentru fiecare caz în parte:

Înregistrarea nașterii copilului când unul dintre părinți sau amândoi sunt cetățeni străini

În această situație, pe lângă actele enumerate mai sus, este nevoie și de:

  • pașaportul părintelui cetățean străin/părinților cetățeni străini, respectiv actul de identitate pentru cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, în original și în fotocopie, și traducerea legalizată a filei care conține datele de identificare;
  • certificatul de căsătorie al părinților copilului și traducerea legalizată a acestuia, dacă părinții sunt căsătoriți; originalul certificatului și traducerea acestuia vor fi apostilate/supralegalizate. În cazul în care căsătoria părinților a fost încheiată în străinătate și nu a fost transcrisă/înscrisă în registrele de stare civilă române, se procedează la transcrierea/înscrierea în regim de urgență a certificatelor de stare civilă emise de autoritățile străine în registrele de stare civilă române.

Nașterea copilului se înregistrează după transcrierea/înscrierea căsătoriei părinților.

Înregistrarea nașterii copilului când ambii părinți au sub 14 ani

Când ambii părinți sunt minori, actele necesare sunt următoarele:

  • certificatul medical constatator al nașterii, întocmit pe formular-tip, care va trebui să poarte număr de înregistrare, dată certă, sigiliul/ștampila unității sanitare, semnătura și parafa medicului;
  • certificatul de naștere al mamei;
  • actul de identitate al reprezentantului legal al acesteia sau al declarantului, dacă declararea nașterii nu este făcută de reprezentantul legal al mamei copilului.

În situația în care mama copilului are vârsta sub 14 ani, iar tatăl nu recunoaște copilul, sunt necesare:

  • certificatul medical constatator al nașterii, întocmit pe formular-tip, care va trebui să poarte număr de înregistrare, dată certă, sigiliul/ștampila unității sanitare, semnătura și parafa medicului;
  • certificatul de naștere al mamei;
  • actul de identitate al reprezentantului legal al mamei sau al declarantului, dacă declararea nașterii nu este făcută de reprezentantul legal al mamei.

Înregistrarea nașterii copilului găsit

Acte necesare:

  • declarația scrisă a persoanei care l-a găsit ori referatul reprezentantului S.P.A.S., din cadrul unității administrativ-teritoriale în raza căreia a fost găsit copilul;
  • procesul-verbal întocmit și semnat de reprezentantul unității de poliție competente, de medic și de reprezentantul S.P.A.S.;
  • dispoziția de stabilire a numelui și prenumelui, emisă de primar, pentru situațiile în care nu se cunosc numele de familie și prenumele copilului;
  • expertiza medico-legală privind stabilirea sexului și a vârstei aproximative ale copilului.

Înregistrarea nașterii copilului abandonat în maternitate

Acte necesare:

  • procesul-verbal de constatare a părăsirii copilului, semnat de reprezentantul D.G.P.C., de reprezentantul poliției și de cel al maternității
  • certificatul medical constatator al nașterii;
  • dispoziția de plasament în regim de urgență;
  • comunicarea poliției cu privire la rezultatul verificărilor privind identitatea mamei;
  • dispoziția de stabilire a numelui și prenumelui, emisă de primar, pentru situațiile în care nu se cunosc numele de familie și prenumele copilului;
  • declarația de înregistrare a nașterii.

În situația în care, ulterior înregistrării nașterii, sunt identificați părinții ori copilul este recunoscut de mamă, ofițerul de stare civilă din cadrul primăriei unității administrativ-teritoriale unde a fost înregistrată nașterea copilului găsit/părăsit de mamă în maternitate solicită instanței judecătorești anularea actului de naștere. După anularea actului, se face o nouă înregistrare la primăria din cadrul unității administrativ-teritoriale unde s-a născut copilul.

Înregistrarea tardivă a nașterii

Actele necesare pentru a înregistra cu întârziere nașterea unui copil diferă de la caz la caz, după cum poți vedea mai jos:

Înregistrarea nașterii copilului după expirarea termenelor, dar nu mai târziu de un an de la naștere

Întocmirea actului de naștere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul, în termen de 30 de zile de la data solicitării.

Înregistrarea nașterii după trecerea unui an de la data nașterii

Dacă declarația de naștere a fost făcută după trecerea unui an de la data nașterii, întocmirea actului de naștere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul, cu avizul conform al S.P.C.J.E.P. sau, după caz, al D.G.E.P.M.B. Înregistrarea nașterii se realizează în termen de 90 de zile de la data solicitării.

Înregistrarea tardivă a nașterii copiilor cu vârsta de până la 14 ani

Înregistrarea actului de naștere se face în baza:

  • certificatului medical constatator al nașterii, întocmit pe formular-tip, care va trebui să poarte număr de înregistrare, dată certă, sigiliul/ștampila unității sanitare, semnătura și parafa medicului;
  • actul de identitate al mamei și al declarantului, dacă nașterea nu este declarată de mamă;
  • certificatul de căsătorie al părinților copilului;
  • declarația scrisă cu privire la numele pe care îl va dobândi copilul, semnată de ambii părinți în fața ofițerului de stare civilă sau a notarului public (dacă aceștia poartă nume de familie diferit);
  • declarația de recunoaștere a copilului născut în afara căsătoriei, dată de către tată în fața ofițerului de stare civilă care înregistrează nașterea, din care să rezulte și numele de familie pe care îl dobândește copilul, la care se anexează consimțământul mamei.

Tatăl minor îl poate recunoaște singur pe copilul său dacă face dovada discernământului la momentul recunoașterii, prin efectuarea expertizei psihiatrice, iar dacă nu există certificat medical constatator al nașterii este necesară expertiza medico-legală cu privire la data nașterii, în format an, lună, zi, și sexul persoanei.

Aceste dispoziții se aplică și în cazul în care nașterea unui cetățean român s-a produs în străinătate și nu a fost declarată ori a fost înregistrată cu date nereale privind identitatea părinților, iar declararea nașterii sau înregistrarea nașterii copilului se face în țară.

Înregistrarea tardivă a nașterii persoanei majore

Cererea scrisă a declarantului este însoțită de următoarele documente:

  • certificatul medical constatator al nașterii;
  • declarația persoanei a cărei naștere nu a fost înregistrată. Dată în fața ofițerului de stare civilă/personalului cu atribuții de stare civilă, la care anexează 2 fotografii mărimea 3/4 cm;
  • declarația a 2 membri ai familiei. În lipsa acestora, a două persoane care o cunosc, dată în fața ofițerului de stare civilă.

Ce faci dacă pierzi certificatul de naștere al copilului

În caz de pierdere, pentru obținerea unui duplicat al certificatului de naștere, se depune o cerere-tip. Din anul 2025, cererea pentru obținerea unui duplicat al certificatului de naștere se poate depune la oricare primărie/serviciu de stare civilă/SPCLEP din România, INDIFERENT de localitatea în care este întocmit actul de naștere sau are domiciliul solicitantul. Duplicatul se eliberează pe loc și nu se percepe nicio taxă.

Certificatul de naștere/duplicatul se poate elibera:

  • titularului actului de naștere sau reprezentanților legali ai acestuia;
  • minorilor cu act de identitate însoțiți de unul dintre părinți sau tutore;
  • minorilor peste 14 ani care nu au avut niciodată act de identitate sau pentru cei puși sub interdicție li se eliberează certificatul de naștere la cererea părinților sau a reprezentatului legal;
  • persoanele arestate sau aflate în detenție depun la serviciul de stare civilă pe raza căruia se află locul de detenție cererea de eliberare a certificatelor de stare civilă, prin administrația locului de detenție care certifică și identitatea solicitantului.

Ce acte sunt necesare pentru obținerea unui duplicat al certificatului de naștere

Pentru eliberarea unui duplicat al certificatului de naștere aveți nevoie de:

  • cererea-tip, care trebuie să conțină împrejurările în care actul a fost pierdut, furat sau distrus (se poate descărca de pe site-ul primăriei locale, al Direcției Generale de Evidență a Persoanelor, Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor (S.P.C.L..E.P.) sau o puteți solicita direct la ghișeu);
  • actul de identitate al solicitantului – original și fotocopie. Pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate, cetățenii străini și apatrizi – pașaportul. Pentru cetățenii statelor membre UE, Spațiului Economic European sau ai Confederației Elevețiene – actul de identitate sau documentul de identitate eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări. Traducerea legalizată a filei ce conține datele de identificare a persoanei, în cazul în care actul de identitate nu este emis într-o limbă de circulație internațională. Declarație notarială dacă din documentele străine prezentate nu rezultă în mod distinct care este numele de familie și prenumele. Pentru cetățenii români cu domiciliul în străinătate se poate elibera certificat de naștere pe baza pașaportului expirat, doar după ce se verifică în RNEP sau pe baza Titlului de călătorie, după caz traducerea documentului din care să rezulte schimbarea de nume, dacă este cazul;
  • procură specială autentificată sau împuternicire avocațială, dacă este cazul, și actul de identitate al împuternicitului dacă cererea se face prin împuternicit.

Atenție: Plastifierea certificatelor de naștere, căsătorie sau deces duce la anularea lor! Legea nr. 105/2022 stabilește acest lucru foarte clar: este interzisă modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea certificatelor de stare civilă. Certificatele de stare civilă, adică cele de naștere, căsătorie sau deces, plastifiate ori modificate sau completate fără drept devin nule.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa