Scutece lavabile – o afacere dezvoltată de o mămică sătulă de cât gunoi se produce

Alexandra Irimiea

Tot mai multe mămici devin femei de afaceri. Este un trend deloc de ignorat. Ele simt o inspirație, o chemare, o dorință de a construi o lume mai bună pentru copiii lor. Așa este și Dorottya Bányász, o mămică de 35 de ani care locuiește în comuna Păuleni-Ciuc din județul Harghita.

Dorottya este de profesie biolog cercetător și se declară pasionată de protecția mediului, lucrând mulți ani în domeniu. Poate de aceea a văzut cu alți ochi gunoiul care se strânge în urma scutecelor de unică folosință.

În satul ei, gunoiul este ridicat o dată pe săptămână, așa că, vrei, nu vrei, ai ocazia să vezi cât de multe deșeuri produci. „E mai bine dacă nu ştii câte scutece s-au strâns”, spune ea acum. Dar nu regretă. Asta i-a oferit o viziune aparte care a adus-o pe drumul pe care se află astăzi.

Mămica bucuroasă cu două fetițe, așa cum se autointitulează, Dorottya a pornit această afacere fără să-și placă un plan de bussines înainte. Avea trei probleme pe care trebuia să le rezolve: grămada de gunoi formată numai din scutece, fundulețul iritat al copilului și banii mulți pe care trebuia să-i aibă pentru a cumpăra alte scutece. La toate astea a găsit un singur răspuns scutecele lavabile.

dorottya2

Înarmată cu ac, ață și material din bumbac, a început să-și fabrice propriile scutece lavabile. După folosire nu le mai arunca, așadar nu mai producea gunoi și nici nu-i mai trebuiau bani pentru altele noi. În plus, cu scutecele textile fundulețul nu mai era iritat, pielea fiind mai aerisită.

„Cea mai mare provocare pentru mine este să le arăt mămicilor ce soluţie fantastică reprezintă scutecele lavabile. Au trecut 9 ani de când am folosit scutece şi este uşor pentru mine acum să văd diferenţa. Mama care stă la bloc nu vede câte scutece sunt aruncate, pielea bebeluşului nu reacţionează, iar dacă este iritată, o unge cu creme şi iritațiile dispar. Ea nu face socoteli că în trei ani cheltuie 5.000 de lei numai pe scutece”, argumentează Dorottya.

Primii clienți au fost chiar prietenele ei

În fața unor astfel de beneficii, ideea ei bună a plăcut și în rândul prietenelor din cercul de mămici… și uite așa au sosit și primii clienți. „Au venit pe la mine prietene, alte familii cu copii mici şi m-au întrebat ce poartă copilul meu. La început îmi era ruşine, dar am trecut peste asta. Apoi m-au rugat să cos şi pentru ei, apoi prietenii prietenilor au plătit în schimbul scutecului. Mi s-a părut ciudat. Aşa au fost primii 3-4 ani”, mărturisește ea.

Practic, Dorottya intrase în lumea afacerilor, dar fără să facă vreun calcul sau plan. „Procesul funcționa, trebuia doar să-mi dau seama că primesc banii pentru asta.

M-am așezat și am enumerat neajunsurile: nu ştiu să vând, habar n-am de marketing, de chestiuni financiare, nu sunt capabilă de nimic. Știam doar că sunt o mămică și că scutecul lavabil este benefic mămicilor. Am simţit-o pe pielea mea. Asta a fost forța motrice. Am început să învăț: m-am înscris la cursuri de tehnici de vânzare, am cumpărat materiale didactice despre marketing, am citit cărți online, etc.”, povestește ea cu entuziasm.

Treptat, a început să îmbunătățească scutecele lavabile pe care le crea – de la materiale și cusături, până la design și funcționalitate.

dorottya4

„Trëzy este pentru mine o oportunitate să fiu de folos societății. O provocare să fiu martoră la nașterea unei manufacturi. Un scop, ca să arăt un exemplu fetițelor mele despre cum viața poate fi trăită independent. Un serviciu prin care pot să ajut alte mame.”

Cele două fetițe ale ei, de 6 și 9 ani, se întreabă dacă mămica lor are suficiente scutece pentru toate mămicile care au nevoie de ele. Sunt dornice să se implice, să ajute, iar atunci când vine vorba să cheltuie bani pentru jucării, fac socoteli conștiincioase, raportând bugetul la câte scutece trebuie să vândă pentru a și le permite.

Ce e diferit la scutecele lavabile?

Scutecele au două straturi. Interiorul este 100% bumbac, cu imprimeu vesel, colorat unisex, iar exteriorul este din material impermeabil, alb și personalizat cu zâna fetițelor Dorottyeii. Acestea se fixează pe bebeluș cu velcro, iar la coapse este un elastic cu butoniere, pentru reglarea mărimii, astfel se poate folosi de la 3 la 16 de kg.

1460166_603536113016150_2037955406_n

„Scutecele lavabile sunt de cinci ori mai ieftine decât cele de unică folosință. În plus, nu se produce tone de gunoi, iar bebelușul nu stă 24 de ore din 24 în plastic. Ele ajută mult la procesul de trecere la oliță deoarece scutecele de unică folosință păstrează uscat fundulețul copilului și nu ajută la dezvoltarea reflexului natural. Copilul nu simte că e incomod sau că ceva se întâmplă între picioarele lui. Iar asta e o problemă serioasă”, a mai adăugat ea.

Însă în ciuda avantajelor prezentate, scutecele lavabile nu sunt populare în rândul mămicilor din România. „Încă mai sunt familii care rămân cu gura căscată când aud de scutece lavabile, dar în final le place și vor să le încerce.”, a mai spus ea.

dorottya1

Dorottya le sfătuiește pe mămici să aleagă scutece textile din bumbac, în detrimentul celor din materiale sintetice, destul de des întâlnite. Chiar dacă se usucă mai repede, nu este indicat ca cel mic să fie ținut tot în sintetic.

Acum Dorottya are planuri mari. Chiar dacă a intrat în afacere fără să-și dea seama, ea vrea să-și dezvolte atelierul, perfecționând manufactura scutecelor lavabile. Are încredere că merge pe drumul cel bun datorită feedback-ul pe care l-a primit până acum. Afacerea ei a fost premiată de către Asociația Afacerilor Ungare în România pentru inovație în domeniu, dar și în Ungaria pentru contribuția pe care Dorottya a adus-o în rândul mămicilor-antreprenor.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa