Organizarea timpului te ține departe de întârzieri. 5 soluții eficiente

Raluca Dumitrică
Organizarea timpului femeie ceas deșteptător
Ești mai mereu în întârziere? Iată 5 soluții pentru organizarea timpului într-un mod cât mai eficient, care te vor scoate din impas.
Organizarea timpului femeie ceas deșteptător
Ești mai mereu în întârziere? Iată 5 soluții pentru organizarea timpului într-un mod cât mai eficient, care te vor scoate din impas.

Ești mereu în întârziere? Iată 5 soluții pentru organizarea timpului într-un mod eficient!

În societatea modernă cuvintele timp liber şi punctualitate sunt dureroase, dar, surprinzător, îşi găsesc rezolvarea mai simplu decât ai crede. Iată câteva soluţii la îndemână, în caz că şi tu ai probleme mari de punctualitate! Organizarea timpului nu e deloc dificilă!

Ritmul agitat al vieţii de azi, mai ales pentru cei ce trăiesc în mari aglomerări urbane, face să apară din ce în ce mai mai multe persoane cu probleme în gestionarea corectă a relaţiei cu timpul. În cele 24 de ore, suntem nevoite să ne ocupăm de copii şi de partener, să muncim, să avem grijă şi de casă şi, nu în ultimul rând, de noi înşine. Din pricina asta se întâmplă adesea ca la finalul zilei să îţi dai seama că sunt o sumedenie în sarcini neterminate şi întâlniri sau programări ratate.

Organizarea timpului liber şi cele 7 categorii de întârziaţi cronici

E adevărat că „nicio întârziere nu se produce fără motiv şi că adesea, aceasta este o problemă greşit înţeleasă, care îşi are originile în copilărie”, aşa cum însăşi  Diana DeLonzor, autoarea bestsellerului „Never Be Late Again” şi specialist pe probleme de time management, ne accentuează. Dar ce te faci cu cei care sunt întârziați conici? Conform unui studiu realizat de scriitoare la Universitatea din San Francisco, aceştia se împart în 7 mari categorii.

Întârziaţii cu termen limită: persoane care nu se pot mobiliza fără a intra în criză de timp. Dacă ceasul ticăie, atunci ei devin ultraproductivi.

Producătorii: îşi supraîncarcă programul şi au impresia că pot să facă mai multe lucruri în acelaşi timp, dilatând timpul cu superputerile lor secrete.

Profesorii distraţi: îşi propun o sarcină, dar se lasă distraşi de o alta. Această categorie nu va putea curăţa niciodată frigiderul fără ca mai întâi să facă curat în întreaga casă şi să răspundă la toate mesajele necitite din email.

Rebelii: sunt cei mai interesanţi, deoarece întârzie în mod intenţionat. Ei sunt de multe ori lipsiţi de încredere în sine şi se simt mai importanţi la gândul că cineva îi aşteaptă.

Raţionalii: sunt cei care dau întotdeauna vina pe factorii externi, pe care nu-i pot controla (trafic, parcare, aglomeraţie).

Îngăduitorii: au eterne probleme de auto-control.

Eluzivii: au tendinţa de a perfecţiona până la apogeu o situaţie înainte de a ieşi din casă.

5 soluţii prin care poţi rezolva problemele de punctualitate. Organizarea timpului într-un mod eficient:

Te încadrezi într-una dintre categoriile de mai sus? Atunci poţi spune că ai identificat „boala, simptomele şi tipul de pacient”. Nu fi tristă, însă! Poţi să-ţi vindeci comportamentul dacă urmezi soluţiile noastre.

Soluții pentru organizarea timpului – 1. Analizează rutina zilnică

Toţi cei care întârzie evaluează timpul în mod greşit. Orice lucru pe care îl faci în mod excepţional mai repede nu trebuie socotot la capitolul excepţie, ci la cel clasic. E chiar indicat să îţi iei şi o marjă de eroare de alte cincisprezece minute, pentru că nu se ştie niciodată când apare ceva neprevăzut. Tot DeLonzor îţi recomandă să scrii pe o foaie toate tabieturile zilnice şi apoi să estimezi corect de cât timp ai nevoie pentru fiecare activitate. Dacă vei fi surprinsă de rezultatele calculelor, care îţi pot arăta că trebie să te trezeşti cu minim o oră mai devreme, poţi să încerci să modifici acele lucruri care efectiv nu sunt de neînlocuit.

Soluții pentru organizarea timpului – 2. Comportamentul şi gândirea trebuie schimbate

Mai ia o foaie de hârtie şi pune pe ea toate beneficiile pe care le poţi obţine când ajungi la timp. De exemplu, faptul că ai putea fi percepută drept o persoană responsabilă şi corectă, calităţi care te vor face să creşti în ochii şefului şi al colegilor. Totodată, orice schimbare se face treptat şi numai cu voinţă şi exerciţiu. Poate fi un efort, dar reciteşte zilnic această listă timp de trei luni, iar pasajele vor fi memorate şi te vor motiva să ajungi mereu la timp şi să nu mai intri în panică când primeşti un deadline. Dacă mai ai câte o scăpare pe parcurs, nu dispera şi nu renunţa la planul de atac. Dacă reuşeşti să fii punctuală, vei bifa reuşita nu numai pentru tine, ci şi pentru ceilalţi.

Soluții pentru organizarea timpului – 3. Timpii morţi pot fi maximizaţi

Întârziaţii cronici şi mai ales „producătorii” tind să îşi supraîncarce programul ca să maximizeze productivitatea şi intră în panică când se trebuie să aştepte. Timpii morţi nu sunt o tragedie, ci pot fi priviţi ca un bonus. În timpul acela poţi să rezolvi o mulţime de alte chestii: sună-i pe părinţi, bunici sau pe prieteni, caută locul preferat pentru următoarea vacanţă,  intră pe site-urile preferate sau fă-ţi o programare la cosmetică. Nu sunt de neglijat nici plimbările în aer liber, relaxante şi care te umplu de energie.

Soluții pentru organizarea timpului – 4. Timpul poate fi estimat prin cifre rotunde

Persoanele punctuale folosesc cifre rotunde în estimări: o jumătate de oră, o oră, două ore şi jumătate etc. Cei care întârzie, pe de altă parte, fac estimări cât mai exacte, la minut şi secundă, dar doar pentru a le depăşi ulterior cu mult. Estimarea teoretică, nu practică, este dominată şi de factorul neprevăzut (vreme rea, aglomeraţie, trafic blocat). Nu uita, aşadar, că există lucruri care nu depind numai de tine, ci şi de mediul în care trăieşti.

Soluții pentru organizarea timpului – 5. Lasă suficient spaţiu între activităţi

Oiceiurile tale zilnice îţi determinaă comportamentul, de aceea, pentru a-l schimba, trebuie întâi să schimbi nişte obiceiuri. Nu mai programa o activitate la cinci minute după cealaltă, ci lasă un spaţiu de minim jumătate de oră între activităţi, pentru a evita situaţiile neplăcute. Ca exemplu, dacă stabileşti o vizită la cosmetică cinci minute mai târziu după încheierea programului de lucru, şansele să nu ajungi la timp sunt maxime, chiar dacă salonul este peste drum.
Cel mai bine ar fi să îţi faci o lista cu toate activităţile personale şi profesionale ce urmează a fi întreprinse în ziua respectivă şi, înainte să pleci de-acasă, să estimezi cât mai corect de cât timp ai nevoie pentru fiecare. În cazul în care îţi dai seama că ele se întrepătrund, atunci renunţă la una sau la mai multe activităţi plasate pe listă, în mod special cele care nu sunt esenţiale. Aşa vei câştiga cu siguranţă mai mult timp liber doar pentru tine.

Diana Mărăşoiu/andreearaicu.ro

Te-ar mai putea interesa