Ce spun profesorii despre evaluarea lor anuală și plata în funcție de rezultate. „Nu cred într-o astfel de minune transformatoare. Românii nu au fost învățați de școală să lucreze în echipă”

Ministerul Educației propune evaluarea periodică a profesorilor de către directorul instituției și colegii din cancelarie.

Laura Udrea, redactor
scris pe
femeie în vârstă vorbind într-o ședință altor oameni
Evaluarea profesorilor ar trebui să fie făcută de inspectori, nu de alți colegi din școală ori de directorul instituției, spun profesorii. FOTO: Shutterstock

Ministerul Educației a anunțat recent că profesorii din România vor trece anual prin evaluări. Conform unui proiect, aceste evaluări vor include analize detaliate ale performanței elevilor din clasele lor, precum și feedback din partea directorului școlii și a colegilor de cancelarie. În funcție de rezultatele obținute, salariul cadrelor didactice va fi ajustat. Care sunt reacțiile profesorilor, ce cred ei despre evaluare și cum ar trebui făcută ca să fie elocventă.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat că aceste măsuri sunt menite să îmbunătățească actul educațional și să aducă în școli un nivel de responsabilitate similar cu cel din sectorul privat: „Vorbim despre evaluări anuale standardizate, o platformă pentru evaluare standardizată. Realizată de colegi, evaluare realizată de director, chiar evaluare realizată de cadrul didactic însuși”, a declarat aceasta pentru Știrile Pro TV.

Presiunea de a fi în grațiile direcțiunii

„Total irelevantă (n.red.: evaluarea profesorilor propusă de ministrul educației). Dacă directorul și colegii nu mă plac, nu mă vor evalua obiectiv. În plus, este foarte greu să evaluezi obiectiv munca de la catedră. Această muncă se vede, uneori, în rezultatele elevilor, alteori, nu. Dacă elevii nu au rezultate, nu înseamnă că nu s-a muncit cu ei”, spune o profesoară de școală generală. „O evaluare a profesorului o poate face doar un inspector sau un coleg care are aceeași specialitate. Directorul școlii nu știe chiar totul. Ar trebui să fii în grațiile direcțiunii școlii ca să fii ,«bine văzut», spune o învățătoare după 46 de ani la catedră.

Cum se fac în prezent evaluările profesorilor

„Formal. Este vorba de un calificativ pe care fiecare îl primește la sfârșitul anului școlar de la o comisie stabilită la nivelul școlii. Fiecare profesor face un raport de autoevaluare în baza unor criterii, îl depune la secretariat împreună cu o fișă de evaluare, iar la sfârșit de august, comisia analizează documentele și pune un calificativ”, spune Corina Zorilă, profesoară de Limba română la Școala Gimnazială Nr. 2 din Videle. Cadrul didactic spune și că pentru componența acestei comisii se fac propuneri și se votează în primul consiliul profesoral de la începutul anului școlar. „Niciodată nu s-a întâmplat ca un cadru didactic evaluat să primească alt calificativ decât «Foarte bine»”, spune profesoara.

„Eu cred că ar trebui evaluate rezultatele elevilor la clasă, la concursuri și olimpiade, nu profesorul, căci în rezultatele copiilor se vede munca unui cadru didactic”, e de părere o profesoară de la Colegiul Național Sf. Sava din București, care crede că evaluarea profesorilor făcută de colegi poate fi subiectivă „dacă colegii nu te plac”.

„Să fie testați periodic elevii mei, dar de către inspectori de specialitate. Nu cum sunt testați la evaluările naționale la clasele a doua, a patra și a șasea, care nu-și au rostul”, spune o învățătoare de școală primară din București. În momentul de față, părinții semnează anual un contract cu școala copilului, dar nu au posibilitatea de a influența selecția profesorilor, așa cum se întâmplă în sistemul privat. De asemenea, directorii nu pot sancționa profesorii incompetenți decât în cazuri extreme, cum ar fi violența sau comportamentul imoral.

Ce pot/ nu pot schimba aceste evaluări

Ministerul Educației își dorește ca aceste evaluări anuale să schimbe în bine fața învățământului de stat românesc. Deși propunerea ministrului a fost ca profesorii să fie amplu evaluați – după performanțele elevilor de la clasă, în funcție de evaluările colegilor și ale directorului, dar și după autoevaluări –, iar rezultatele obținute să aibă impact asupra salariilor, lucrurile sunt departe de a rezolva problemele din învățământ.

Profesorii nu au învățat la școală să lucreze în echipă

Maria Manea, profesoară de Limba română la Colegiul Național „Mihai Viteazu” și fost secretar de stat în Ministerul Educației, crede că este nevoie de modificări substanțiale în învățământ și acest lucru ar trebui să se întâmple într-un timp scurt. Profesoara atrage însă atenția asupra acestei categorii profesionale pe care o consideră neomogenă: „Cuprinde generații diferite, stiluri diferite, mentalități diferite și acest lucru se observă în felul în care profesorii se raportează la predare-evaluare, la copilul în sine, la felul în care se produce în el învățarea”.

Nu cred în minunea transformatoare a acestei evaluări sau cel puțin nu încă, întrucât românii nu știu să lucreze în echipă, nu au fost învățați de școală să o facă. Acest lucru se observă și la nivelul cancelariilor, la nivelul grupelor de copii unde pot conlucra doi sau mai mulți profesori. Este nevoie de foarte multă stăpânire, echilibru, colegialitate pentru a emite judecăți auto-obiective și obiective.

Maria Manea, profesor de Limba și literatura română, Colegiul Național „Mihai Viteazul”

Profesoara Maria Manea crede că acest lucru se va resimți natural odată cu noile generații de profesori, obișnuiți să facă parte din echipe, să își asume roluri și responsabilități clare. „Colegii de cancelarie au nevoie să învețe că a fi parte dintr-o cultură organizațională, dintr-un colectiv, înseamnă nu să privești cu invidie pe cineva care are curajul să iasă din tipare, să fie inovativ, când un profesor știe mai mult sau poate mai mult pentru elevii săi și pentru el însuși. Profesorii au nevoie să învețe să admire, să se admire reciproc, atunci când este cazul.”

Evaluarea profesorilor nu se face de către oameni competenți, iar sistemul este învechit

„Mi se pare absurdă și lipsită de sens propunerea doamnei ministru! Mă mir că nu ne propune să fim evaluați de elevi și părinți! Oricum ei sunt «stăpânii» noștri, trebuie să ne plecăm în fața lor, altfel suntem reclamați. Sunt de acord cu evaluarea muncii noastre și aș propune evaluarea periodică a elevilor noștri, fiecare la clasa lui. Evaluare realizată de persoane competente, însă”, spune o învățătoare. Cadrul didactic adaugă că este foarte dezamăgit de sistem, care are strategii și metode învechite, nefuncționale la noile generații de copii, dar și mentalități învechite.

Rezultatele elevilor nu arată valoarea unui profesor

Unii dintre evaluatorii propuși de ministrul educației ar fi elevii, însă profesoara Corina Zorilă se îndoiește de obiectivitatea acestora. „Nu prea mai reușesc să-i atrag spre învățătură fără sprijinul familiei. Dacă părintele nu mă respectă, nu mă va respecta nici copilul. Dacă pentru părinte școala nu este importantă, nu va fi nici pentru copil. Programa e în regulă, conținuturile sunt adaptate nevoilor și vârstei copiilor, dar… copiii nu mai știu să învețe. Și nici nu mai vor. Cred ca pot termina studiile și fata prea mult efort”, spune cadrul didactic.

Profesoara atrage atenția că „rezultatul” muncii unui profesor nu este, întotdeauna vizibil. „Trebuie sa fie o diferențiere între profesorul cu rezultate și cel fără. Dar nu trebuie pierdută din vedere munca noastră. Noi nu asamblăm televizoare ca rezultatul să fie concret și vizibil pentru toată lumea. E greu să evaluezi autorul unui produs «invizibil»”, spune profesoara Corina Zorilă.

„Suntem singura țară din Europa care nu-și verifică profesorii”

Scria într-un articol Oana Moraru, profesor, consultant educațional și fondator al Școlii Helikon. „Singura țară în care elevul e la capătul lanțului trofic al educației, în care adulții-s preocupați să supraviețuiască sau să se mănânce unii pe alții, iar ăsta micu’ e mereu cel care iese vinovat sau care trebuie să facă toată treaba.”

În Marea Britanie, profesorii care intră în relații personale sau intime cu părinții elevilor lor sunt chemați în fața unei comisii etice și sancționați. În Franța, reclamați că nu își protejează elevii de colegii agresivi, profesorii au fost trimiși forțat la cursuri anti-bullying. În toată Europa, în standardele didactice intră și folosirea eficientă a tehnologiei pentru lecții atractive.  

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa