Lumea de azi este una digitalizată, în care tehnologia s-a insinuat în aproape orice domeniu. Copiii știu să folosească tableta înainte de a învăța să scrie, iar scrisul de mână pare să piardă tot mai mult teren. De scrisul frumos, caligrafic, ce să mai vorbim…
Caligrafia, ca materie de studiu, a fost eliminată din programa școlară în anii ´90. O decizie controversată care, pe termen lung, era de așteptat să aibă consecințe negative. În primul rând, pentru că experiențele pedagogice au arătat că scrisul de mână – mai ales în primii ani de școală – rămâne o abilitate fundamentală, cu o contribuție însemnată la dezvoltarea motricității fine. Mișcările complexe necesare pentru a trasa literele corect ajută la antrenarea mușchilor mici ai mâinilor și la îmbunătățirea coordonării ochi-mână. Fără o practică constantă a caligrafiei, există riscul ca aceste abilități să fie subdezvoltate, ceea ce poate afecta performanța în alte domenii, cum ar fi desenul sau chiar abilitățile practice necesare în viața de zi cu zi.
În plus, scrisul urât îi împiedică pe copii să-și înțeleagă propriile notițe luate la școală, iar pe profesori să corecteze obiectiv lucrările de control. De asemenea, un scris ilizibil îi poate costa pe elevi nota mică la examenele naționale.
Hârtia, cerneala, sunetul peniței pe hârtie – experiența senzorială care echilibrează respirația
Caligraful Cătălina Chiricheș, de la Catigrafii, pasionată de această artă, spune că, de când ora de caligrafie a fost eliminată din orarul copiilor, scrisul se învață pe repede-înainte, la ora de Comunicare în limba română. Dar acest lucru, pentru majoritatea copiilor, nu este suficient. „Ora de caligrafie ne testa la maximum răbdarea. Iar caligrafia – și implicit stilul cursiv, pe care îl învață copiii – exact de asta are nevoie la început. De ceva mai mult timp pentru a exersa bine-cunoscutele liniuțe și bastonașe care formează literele și legăturile dintre ele. Ca în orice altă activitate, începutul este esențial și în caligrafie, pentru că atunci corpul memorează, pe termen lung, mișcările corecte sau incorecte ale mâinii, care vor fi mai greu de modificat în timp.”
Ea mai spune că instrumentul cel mai potrivit pentru scris este stiloul, pentru că asupra lui nu trebuie pusă deloc presiune. „În ciuda aparențelor, scrierea cu pixul necesită o presiune în plus a mâinii”, explică ea. Le recomandă părinților să nu aștepte apropierea examenelor naționale pentru a-i ajuta pe copii să își corecteze scrisul, ci să apeleze din timp fie la cursuri speciale, fie la exersarea pe caiete speciale de caligrafie, disponibile în magazine. „Ca o practicantă a caligrafiei, recomand din tot sufletul «porții» zilnice de scris de mână, cu stiloul, atât copiilor, cât și adulților. Hârtia, cerneala, sunetul peniței pe hârtie – toată această experiență senzorială duce la echilibrarea ritmului respirației, la un nivel crescut de concentrare, fiind, în plus, și un antrenament atât de bun pentru memorie.”, mai spune Cătălina Chiricheș.
Caligrafia dezvoltă răbdarea, memoria, creativitatea
Caligrafia necesită timp, răbdare și atenție la detalii, iar procesul de scriere corectă și estetică a literelor încurajează elevii să fie meticuloși și concentrați. Aceste abilități nu sunt utile doar în ceea ce privește scrisul, ci și în alte domenii ale vieții, mai ales pentru cei predispuși la superficialitate în rezolvarea sarcinilor. De asemenea, se știe că scrisul de mână stimulează regiuni ale creierului implicate în recunoaștere, înțelegere și memorie. Scriind de mână, se activează procese cognitive complexe care fac reținerea informațiilor și învățarea mai ușoară. Tastarea pe o tastatură, în schimb, nu are același impact asupra memoriei și înțelegerii. Scrisul de mână poate fi văzut și ca o formă de expresie personală. Modul în care fiecare elev își conturează literele și cuvintele este unic și reflectă o parte din personalitatea sa. Caligrafia oferă, de asemenea, o oportunitate de a experimenta creativitatea prin stiluri de scris variate.
Recunoașterea emoțiilor, un beneficiu al caligrafiei
Un studiu realizat de cercetători chinezi de la două universități din Shanghai, care a urmărit efectele practicării caligrafiei asupra dezvoltării inteligenței emoționale a copiilor, arată că principalele beneficii de natură emoțională pe care le aduce caligrafia sunt recunoașterea ușoară a propriilor emoții, recunoașterea emoțiilor celorlalți și o calitate sporită a relațiilor interpersonale. Autorii studiului explică acest lucru prin faptul că scrierea caligrafică sporește capacitatea de concentrare și atenție a copiilor. „E nevoie de atenție și de control al umerilor, al brațului, al încheieturii, al mâinii și al degetelor. În acest proces, apar schimbări fiziologice care implică respirația, bătăile inimii, tensiunea arterială. Reglându-și mintea și respirația, cel care scrie se relaxează. În timp ce scrie, copilul devine conștient de starea de spirit pe care o are. Iar una dintre cele mai importante metode de a cultiva inteligența emoțională este tocmai capacitatea de a reflecta asupra propriei stări emoționale”, arată autorii studiului menționat.
Caligrafia, ca plan terapeutic pentru copiii diagnosticați cu disgrafie
Există o tulburare funcțională, numită disgrafie, caracterizată de dificultatea de a scrie de mână, având ca rezultat o scriere dezordonată, incoerentă, ilizibilă. Copiii cu disgrafie scriu cu mult mai multe erori ortografice decât ceilalți, greșelile lor însemnând: dublarea consoanelor, ordinea incorectă a literelor în cuvânt, despărţirea cuvântului acolo unde nu e cazul. În cazul lor, remedierea necesătă un plan terapeutic complex, care poate include și caligrafia. „Caligrafia poate să facă parte dintr-un plan terapeutic, pentru că ajută la antrenarea motricității fine, la exersarea literelor, la îmbunătățirea coordonarii mână-ochi. Însă doar ea, singură, nu este suficient, fiind nevoie de mai mult de-atât, de un plan terapeutic mai complex.”