„Adorabilă” sau înfricoșătoare? Păpușa Labubu, noul trend global care fascinează copiii și alarmează părinții

Fenomenul Labubu: păpușa-monstru care a cucerit lumea, între isteria colecționarilor și panica părinților

Laura Udrea, redactor
o fetita cu o papusa Bululu
O jucărie devenită virală pe internet, care a stârnit controverse din cauza aspectului neobișnuit și a poveștilor înfricoșătoare răspândite între copii. FOTO: Shutterstock

Un nou fenomen viral ia cu asalt lumea copiilor: păpușa Labubu – un pluș „drăgălaș și ciudat” totodată – atârnă de ghiozdane și genți pe tot globul, generând vânzări uriașe pentru producători. Însă în timp ce cei mici o doresc cu ardoare, tot mai mulți părinți și specialiști lansează avertismente: designul bizar al jucăriei și avalanșa de videoclipuri de pe internet stârnesc temeri, comportamente bizare și chiar coșmaruri în rândul copiilor.

Un pluș mic, pufos, cu urechi ascuțite și un rânjet plin de dinți țuguiați a devenit jucăria momentului – și subiectul unei controverse aprinse printre părinți. Păpușa Labubu, relativ necunoscută acum câțiva ani, a explodat într-un fenomen global: este purtată mândru de vedete internaționale, vânată de colecționari și idolatrizată de copii. În același timp, aspectul său atipic și viralizarea intensă pe rețelele sociale provoacă neliniște.

Unii copii au ajuns să creadă că Labubu ar prinde viață noaptea ca un monstru, iar medicii avertizează asupra unui adevărat „cocktail toxic” care amenință echilibrul emoțional al celor mici. În rândurile ce urmează, vom explora povestea păpușilor Labubu – de la originea lor și rețeta succesului comercial, până la motivele popularității și semnalele de alarmă trase de părinți și specialiști, plus sfaturi despre cum putem gestiona această nouă modă în familiile noastre.

Ce sunt păpușile Labubu și de unde au apărut

FOTO: Shutterstock

Labubu este o jucărie de pluș de mici dimensiuni, parte din seria de figurine de colecție The Monsters lansată de compania chineză Pop Mart. Aceste figurine au un design neobișnuit: par niște animăluțe pufoase, dar poartă un zâmbet larg și straniu, plin de dinți ascuțiți, motiv pentru care mulți le-au descris drept „iepurași-monstru”. Creat inițial în 2015 de artistul originar din Hong Kong, Kasing Lung, personajul Labubu a intrat în portofoliul Pop Mart în 2018-2019 și de atunci popularitatea lui a crescut exponențial. Păpușile sunt comercializate în format blind box – cutii „oarbe” care nu permit să vezi ce variantă de figură cumperi – ceea ce sporește elementul de surpriză și atractivitatea colecționării.

Fenomenul Labubu a depășit rapid granițele Asiei, devenind un hit mondial. Vedete precum Rihanna, Dua Lipa sau Lisa (BLACKPINK) au fost fotografiate cu figurine Labubu atârnate la poșete, alimentând nebunia globală. În 2024, vânzările companiei Pop Mart au explodat – firma a raportat peste 1,8 miliarde de dolari venituri (din care 420 de milioane în afara Chinei) datorită cererii imense pentru aceste jucării. Succesul este atât de mare încât păpușile Labubu aproape că au triplat profiturile producătorului și, potrivit unor analiști – citați de bcc.com, au devenit chiar un instrument de „soft power” pentru China – o emblemă culturală prin care industria de divertisment chinezească își extinde influența globală.

Fondatorul Pop Mart și ascensiunea unui imperiu al jucăriilor

În spatele boom-ului Labubu se află compania Pop Mart, fondată în 2010 la Beijing de antreprenorul Wang Ning. Povestea sa este una remarcabilă: Wang a pornit de la un mic magazin de benzi desenate și accesorii. Observând apetitul crescând pentru jucării de designer, s-a reorientat către figurine de colecție. Prima lovitură a dat-o cu seria de păpuși Molly, însă adevărata schimbare de joc a venit odată cu Labubu, care a propulsat Pop Mart la un nivel internațional, scrie indiatoday.in. Compania s-a listat la bursă în Hong Kong la sfârșitul lui 2020, iar acțiunile sale au crescut spectaculos – cu peste 500% doar în ultimul an.

Astăzi, Pop Mart a ajuns un gigant al industriei de jucării, cu magazine proprii și mii de automate de vânzare (roboshop-uri) în toată Asia, livrând produse și către SUA, Europa și alte piețe. Wang Ning, fondatorul în vârstă de 38 de ani, a intrat în topul celor mai bogați 10 oameni din China, cu o avere estimată la 22,7 miliarde de dolari (conform datelor din iunie 2025) – realizare obținută în mare parte datorită „febrei Labubu”. Pop Mart este supranumită de presa chineză „Disney-ul Chinei”, iar ambiția declarată a lui Wang este să transforme brandul în un fenomen global. Având deja o valoare de piață care o depășește pe cea a producătorului Barbie (Mattel), compania și-a demonstrat ascensiunea fulminantă grație mix-ului de marketing ingenios și apetitului publicului pentru noile sale mascote de pluș.

Cum a cucerit Labubu lumea: misterul cutiei, vedetele din online și febra apartenenței

Succesul Labubu nu este întâmplător. Această jucărie aparent ciudățică a devenit rapid un fenomen global datorită unui mix eficient de strategie comercială, marketing digital și psihologie socială. De la surpriza pe care o oferă fiecare cutie, la influența covârșitoare a vedetelor din online și până la teama de a nu fi „în rând cu lumea”, Labubu bifează toate ingredientele unui trend viral. Iată cum s-a construit această popularitate explozivă:

Elementul surpriză și „vânătoarea” de rarități

Unul dintre secretele din spatele succesului Labubu este mecanismul de vânzare prin blind box. Cumpărătorii nu știu exact ce model de păpușă primesc până nu deschid cutia, ceea ce face ca fiecare achiziție să fie un joc de noroc incitant. Pe lângă modelele obișnuite, Pop Mart ascunde în unele cutii versiuni „secret” ultra-rare – de pildă, ai o șansă de doar 1 la 72 de a găsi un anumit Labubu special, potrivit kesq.com.

Această combinație de raritate și surpriză a dus la crearea unei frenezii a colecționarilor: unii fani cumpără zeci de cutii pentru a găsi figurina dorită, iar studiile arată că în medie un colecționar ar putea cheltui și peste 2.000 de dolari în încercarea de a obține o păpușă „secret” rară. Bineînțeles, puțini copii își permit astfel de sume, însă mecanismul în sine alimentează dorința de a le avea pe toate – asemeni unui joc de colecție cu surprize la pachet.

Nebunia de pe internet și puterea rețelelor sociale

Explozia Labubu se datorează în mare măsură internetului. Platformele de social media sunt pline de videoclipuri și fotografii cu aceste jucării: de la clipuri virale pe TikTok în care utilizatorii își filmează unboxing-ul (deschiderea cutiilor) plini de emoție, până la postările pe Instagram ale celebrităților purtând un Labubu drept accesoriu. Acest val de conținut a transformat micuța jucărie într-o veritabilă icoană pop – toată lumea „trebuie” să o aibă.

Când vedete ca Lisa (din trupa K-pop BLACKPINK), Rihanna sau Kim Kardashian au fost văzute etalând figurine Labubu, interesul a crescut exploziv, arată indiatoday.in. În comunitățile de fani, edițiile limitate sau mai vechi au ajuns să se vândă pe site-urile de licitații cu prețuri astronomice – unele au sărit de zeci de mii de dolari pe piața de resale. Practic, Labubu nu mai este doar o jucărie, ci un simbol de status în rândul tinerilor: cine are cele mai rare sau mai cool figurine câștigă aprecierea comunității.

Teama de a nu rămâne pe dinafară (FOMO)

Popularitatea în sine alimentează și mai mult dorința – un mecanism psihologic cunoscut drept fear of missing out (FOMO). Cu cât Labubu devine mai greu de găsit și mai discutat online, cu atât copiii (și nu doar ei) îl doresc mai tare. „Mi se par drăguți, dar faptul că sunt tot mai populari îi face și mai irezistibili. Cu cât e mai dorit, cu atât îl vreau mai mult”, mărturisește o tânără colecționară de 30 de ani, citată de antena3.ro, uimită ea însăși de obsesia care a cuprins-o.

Acest efect de turmă, combinat cu marketingul inteligent al companiei (stocuri mici care se epuizează rapid, flash sale-uri anunțate brusc și personaje mereu noi), a transformat Labubu într-o febră colectivă. Nu în ultimul rând, designul ieșit din tipare – o combinație de drăgălășenie și ciudățenie – îi intrigă pe tineri, care văd în Labubu o mascotă a nonconformismului și a „rebelului simpatic” din ei înșiși.

Cu un zâmbet colțos și o privire de pluș poznaș, Labubu a cucerit nu doar rafturile magazinelor, ci și podiumurile modei. Considerat noul „statement piece” al generației Z, acest personaj bizar și adorabil devine rapid cel mai căutat accesoriu fashion, purtat de vedete și influenceri deopotrivă.

Reacții alarmante: ce spun părinții și copiii

Pe măsură ce tot mai mulți copii vorbesc despre Labubu sau cer insistent această jucărie, părinții au început să se alarmeze. Discuțiile din grupurile de Facebook și de pe forumuri abundă în mărturii și opinii contradictorii despre efectul acestui fenomen asupra celor mici.

Una dintre mamele care au intervenit în dezbatere povestește un episod tulburător: „În parc, am auzit cum unii [copii] spuneau că păpușa se trezește noaptea și te omoară. Fetița mea a venit acasă și a spus că nu mai vrea să o primească”, a relatat Alina Maria, pe Facebook. Micuța ei fusese atât de speriată de zvonul auzit de la alți copii, încât s-a răzgândit și nu și-a mai dorit jucăria pe care până atunci o cerșise insistent. „Simplul fapt că aceste păpuși îi influențează pe copii să vorbească lucruri înfricoșătoare spune tot”, a adăugat aceeași mamă, exprimându-și îngrijorarea că Labubu a dat naștere unui joc de imaginație morbid pentru cei mici.

Pe de altă parte, există și părinți care consideră reacțiile drept exagerate. „Asta o poate spune orice copil despre orice jucărie! Să nu exagerăm”, a comentat pe Facebook o altă mămică, Ana Tibulca, minimalizând situația – în opinia sa, copiii au oricum imaginație bogată și se pot speria de orice personaj dacă aud povești înspăimântătoare despre el. Aceste voci divergente reflectă incertitudinea multor părinți: este Labubu o jucărie inofensivă, sau poate declanșa probleme emoționale reale?

Ce spun specialiștii? Dr. Craiu: „Opriți această majoră agresiune asupra sufletului copiilor noștri”

Specialiștii au început și ei să ia atitudine. Dr. Mihai Craiu, medic pediatru cunoscut pentru activitatea sa în mediul online (pagina Spitalul Virtual pentru Copii), a lansat un avertisment ferm legat de fenomenul Labubu. El atrage atenția că impactul acestei jucării nu poate fi analizat izolat – problema apare atunci când Labubu devine parte dintr-un „cocktail toxic” pentru mintea copilului, alături de consumul excesiv de internet și conținut online nepotrivit vârstei.

„Recunosc că eu cunoșteam foarte puțin despre Labubu până nu am discutat cu ai mei colegi despre efectul foarte sever pe care îl poate avea asupra minții și sufletului copiilor un «cocktail toxic» dintre o păpușă (Labubu sau altele…), excesul de timp petrecut în fața ecranelor, emisiuni nepotrivite pentru vârstă, rețelele sociale și un teren emoțional mai fragil”, spune dr. Craiu.

Cu alte cuvinte, problema nu este neapărat jucăria fizică, ci contextul digital în care copiii o descoperă: videoclipurile cu tentă înfricoșătoare, expunerea intensă la trenduri pe TikTok, precum și vulnerabilitatea copiilor care petrec foarte mult timp conectați la internet pot împreună să potențeze fricile și comportamentele negative.

Medicul pediatru concluzionează chiar într-o notă dramatică: dacă nu se intervine la timp, cei mici riscă să fie „bântuiți de Labubu” – metaforic vorbind – și împinși spre anxietate, violență sau depresie. El subliniază că trăim vremuri speciale, în care atenția părinților trebuie să fie sporită pentru a proteja „sufletul copiilor” de agresiunea mediatică și virală a unor asemenea fenomene. Mesajul lui a fost distribuit masiv online, semn că preocuparea este reală: Labubu a trecut dincolo de statutul unui simplu trend și a devenit un subiect de dezbatere publică privind sănătatea psihică a copiilor.

Riscuri emoționale și psihologice posibile la copii

Cazurile relatate și avertismentele experților scot la iveală mai multe riscuri emoționale pe care mania Labubu le poate implica pentru copii, mai ales pentru cei de vârste fragede:

  • Frică și anxietate: Aspectul atipic al păpușii – combinația dintre trăsături simpatice și elemente înfricoșătoare, precum colții și zâmbetul larg – poate declanșa teamă la copiii mici. Cei cu imaginație bogată pot percepe Labubu ca pe un monstru real, mai ales dacă aud povești de tipul „păpușa omoară noaptea”. Aceste „frici arhaice”, spun psihologii, se reactivează ușor la vârste fragede.
  • Anxietate socială și presiune de grup: Dorința de a avea o jucărie populară poate genera stres emoțional. Copiii care nu au Labubu pot simți excludere, iar cei care îl au trăiesc teama de a-l pierde sau de a nu avea varianta „cool”. Totul poate afecta stima de sine.
  • Dependență și comportament compulsiv: Sistemul „blind box” în care nu știi ce păpușă primești încurajează comportamente obsesive, similare jocurilor de noroc. Copiii pot cere compulsiv jucării și deveni frustrați când nu obțin ce vor.
  • Expunere online și imitare: Pe TikTok și YouTube circulă și videoclipuri horror cu Labubu. Copiii pot imita replici înfricoșătoare fără să înțeleagă sensul, generând frici și comportamente anxioase.

De ce mulți percep Labubu drept primejdios sau neliniștitor

Labubu iese din registrul clasic al jucăriilor „drăguțe”. Silueta rotunjoară este însoțită de urechi ascuțite și un rictus plin de colți, combinație care activează instinctul de prudență al adulților și al copiilor mici. Ceea ce adolescenții numesc „cool-creepy” poate genera la preșcolari o reacție de respingere.

https://www.tiktok.com/@hanashilab/video/7518823719679102230
Pe TikTok circulă zeci de mii de clipuri Labubu Horror Edits, unele cu milioane de vizualizări; creatorii adaugă efecte sonore de suspans, imagini întunecate și texte sinistre – de la «păpușa demonică» până la scenarii cu camere ascunse – transformând inocentul pluș într-o sursă de coșmar

Factorul vizual este potențat de folclorul digital. Pe TikTok, WhatsApp ori în grupurile de joacă circulă istorii alarmante – de la „Labubu se trezește noaptea” la filmulețe montate cu efecte horror. Astfel, jucăria intră în aceeași galerie cu vedete ale spaimei virale precum „Momo” sau Huggy Wuggy, personaje fictive care au declanșat panici reale în familie. Copiii mici, incapabili să distingă între ficțiune online și realitate, pot internaliza povestea și dezvolta coșmaruri sau refuzul de a dormi singuri.

Există și un pericol palpabil: proliferarea contrafacerilor. Cererea enormă a generat valuri de copii ieftine, comercializate pe piețe și site-uri obscure. Autorități din mai multe state au confiscat mii de figurine fabricate din materiale friabile, cu vopseluri nesigure sau piese detașabile care pot provoca sufocare. În goana după cel mai popular pluș, părinții pot cumpăra – fără să știe – o jucărie care nu respectă standardele de siguranță.

În esență, Labubu polarizează pentru că atinge simultan două zone sensibile: imaginarul (monstru amuzant versus creatură înspăimântătoare) și securitatea fizică (produse neconforme). De aici controversa: unii văd un accesoriu simpatic și nonconformist, alții identifică un posibil generator de frică și risc.

Ce pot face părinții – sfaturi și recomandări

Iată câteva recomandări menite să protejeze echilibrul emoțional al celor mici:

  • Informați-vă și comunicați deschis. Înainte de a cumpăra jucăria din impuls, discutați cu copilul: de unde a auzit despre Labubu, ce îl atrage și dacă, dimpotrivă, îl sperie ceva. Dacă a auzit mituri sinistre precum „Labubu omoară noaptea”, explicați-i cu blândețe că sunt doar povești online, nu realitate. Unii copii s-au liniștit când li s-a spus că „nu sunt monștri adevărați”, iar părinții au fost surprinși de eficiența demontării miturilor.
  • Limitați expunerea la ecrane. Dr. Mihai Craiu avertizează asupra efectelor unui „cocktail toxic” pentru mintea copiilor – jucărie + ecrane + conținut inadecvat + teren emoțional fragil – și recomandă „maxim 3 ore pe săptămână” în platforme precum TikTok sau YouTube, chiar și sub supraveghere, pentru a evita anxietăți și comportamente negative.
  • Gestionați dorința de a cumpăra. Dacă copilul își dorește neapărat o jucărie la modă, discutați dacă o vrea cu adevărat sau și-o dorește doar pentru că toată lumea o are. Propuneți o perioadă de reflecție (ex.: 2-3 săptămâni) înainte de decizie. Dacă decideți să o achiziționați, clarificați că modelul preferat poate fi greu de găsit și limitați numărul de alegeri, pentru a învăța valoarea banilor și a moderației.
  • Supravegheați concertat experiența. Dacă jucăria este deja în casă, transformați-o într-o oportunitate de relaționare: inventați împreună povești pozitive, înlocuind tonul de groază cu prietenie. Observați atent orice schimbare emoțională – coșmaruri, teamă excesivă, obsesii legate de obiect sau cumpărare. Dacă vă îngrijorează, discutați deschis și, dacă e nevoie, cereți ajutor unui pediatru sau psiholog.

Aplicând aceste recomandări – informare, dialog, limite, echilibru financiar și implicare – puteți preveni ca Labubu să devină un factor de anxietate și, în schimb, îl puteți transforma într-o jucărie inofensivă, cu care copilul se poate bucura.

Labubu – monstru sau pluș simpatic? Totul depinde de noi, părinții

Fenomenul Labubu ilustrează perfect modul în care o jucărie aparent inocentă se poate transforma, sub lupa internetului și a percepțiilor copiilor, într-un subiect sensibil. Pentru părinții din România (și nu numai), cheia este să se informeze, să comunice și să stabilească limite. Labubu poate fi văzut fie ca o jucărie-cult haioasă, fie ca un „monstru” modern care bântuie imaginația copiilor – depinde de experiența fiecăruia. Prin ghidajul atent al adulților, cei mici pot învăța să se bucure de noua lor jucărie preferată fără temeri inutile și fără excese, iar „monstrulețul” Labubu poate redeveni ceea ce ar trebui să fie de fapt: un prieten de pluș, și nu un motiv de panică.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa