Episodul 196: Poate că nu e numai vina lor…

Mama lui Victor
jurnal

Am urmărit, la început scârbită, dar apoi amuzată, subiectul probei de Limba și literatura română de la BAC. Am fost intrigată de câți elevi au greșit. Am fost intrigată de petiție. Apoi, ușurel, am început să trec de asta și să mă amuz pe seama glumelor izvorâte de aici în online-ul românesc. Daaaar…

Mi-am amintit de vremurile în care mă treceau toate apele în așteptarea subiectelor. Mi-am amintit cum puneam bani cu ceilalți elevi din sală să luăm suc și covrigei ”pentru comisie”, ca și când aici ar fi fost succesul nostru. Îmi amintesc disperarea aceea din primele secunde în care îți arunci ochii pe subiecte și chiar dacă știi, tot ai impresia că ”ți-a picat” greu. Apoi le citești de zece ori și realizezi că e chiar bine, știi de unde să le apuci și îți revin în cap tot felul de momente de la clasă, din timpul lecției respective. Eu îmi aminteam numai paginile de comentarii, personaje caracterizate și alte lucruri pe care important era să le memorezi, nu să le înțelegi.

Și atunci, revin la ce s-a întâmplat în acest an cu romanul interbelic. Din seria ”râdem, glumim, dar nu părăsim incinta”, aș zice să ne oprim un pic și să ne uităm mai bine, mai ales că și noi am trecut prin școală, și noi am făcut liceul. Ce s-a întâmplat? Au greșit. Dar au greșit mulți. Și atunci când au greșit mulți, înseamnă că e o problemă undeva. Și atunci haideți să ne dăm seama unde e problema. Nu cred că problema e în petiția care vrea să schimbe literatura. Nu cred că problema e tocmai la elevii care au greșit. Problema pare să fie mai veche. Pare să fie o bubă coaptă care a pocnit abia acum.

De ce? Ar trebui să ne întrebăm DE CE. De ce au greșit mulți? Nu cumva nu e tocmai vina lor? Nu cumva problema ține și de sistemul nostru de învățământ care le cere elevilor să înghită informații nedigerate, să le memoreze și să le redea pentru notă atunci când ”îi ascultă”? Nu cumva sunt toți victimele unor metode de predare în care tocmai ei sunt neglijați și li se dau mură-n gură lucruri fără a avea o imagine de ansamblu? Da, e vorba de elevi de liceu, care sunt suficient de mari încât să gândescă singuri și să înțeleagă lucrurile, dar nu cumva au fost învățați de mici să ia tot ce li se dă și să nu treacă prin filtrul propriei gândiri? Nu cumva așa au fost ”educați”, iar când au dat de romanul interbelic pe foaia de examen n-au știut ce să facă pentru că, poate, nimeni nu le-a spus care e și care nu e roman interbelic.

Petiția nu trebuia să fie pentru schimbarea baremului, ci pentru schimbarea sistemului de învățământ!

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa