Ştiu cât de entuziasmată ai fost atunci când afacerea ta a început să prindă contur. Când ai încheiat primul contract sau ai bifat prima comandă a fost petrecere în casă, nu-i aşa? Ştiu cât de mult înseamnă pentru tine această victorie, dar ştiu şi cât de greu ţi-a fost şi cât de greu îţi este în continuare.
Fiecare zi trebuie împărţită între muncă, gospodărie şi copii. Este ca o bucată de prăjitură din care trebuie să serveşti toţi copiii din cartier. Ei bine, este momentul să îţi faci un plan de bătaie.
Cel mai chic accesoriu al mamelor ocupate
De felul meu sunt o persoană ordonată şi calculată. Nu am avut niciodată nevoie de agendă, pe frigiderul meu nu găseai to do list-uri. Mă puteai trezi la orice oră din noapte şi-ţi spuneam ce am de făcut a doua zi. Lucrurile s-au schimbat însă de când am doi copii şi lucrez de acasă. Sunt zile în care totul tinde spre un haos total. Aşa că, deşi poate suna banal, am descoperit cât de importantă este agenda. Fie ea clasică, din hârtie, sau electronică, în sfârşit poţi să ai toate informaţiile la un loc: la ce oră este şedinţa cu părinţii, la ce oră vine instalatorul şi pe ce dată trebuie să termini proiectul în curs.
Odată achiziţionat acest accesoriu salvator, rezervă-ţi nu mai mult de zece minute, seara, de preferat după ce au adormit copiii, şi stabileşte priorităţile pentru a doua zi. Nu te mulţumi doar să treci cu liniuţe tot ce ai de făcut, ci acorda fiecărei activităţi un interval orar. Şi nu uita să laşi şi “spaţii albe”, pentru evenimentele neprevăzute de peste zi. O bună planificare îţi va face munca mult mai eficientă. Stabileşte-ţi “ţintele” săptămânale şi lunare şi verifică periodic cam pe unde te afli.
Stabileşte-ţi priorităţile
Şi ţie îţi pare uneori că te asemeni unui jongleur de la circ? Pentru că eu exact senzaţia aceasta o am atunci când cu o mână tastez, cu o altă răspund la un telefon important, zâmbind la vederea desenului pe care copilul mi-l împinge în faţă; prind apoi o pauză în dialogul început la telefon şi îl sărut pe cel mic pe cap, ridicând totodată un deget liber şi făcând un semn “nu” copilului mare care mă întreabă din ochi dacă poate mânca ciocolată.
Cu siguranţă unele lucruri, atât în viaţa de familie, cât şi în afaceri, sunt mai importante decât altele. Sau devin mai importante la un anumit moment, putând să le amâni pe celelalte fără să te temi că se prăbuşeşte lumea. Se poate întâmpla ca la începutul carierei de mamă care lucrează de acasă să îţi neglijezi familia în favoarea noii pasiuni, ajungând până la urmă să te laşi copleşită de sentimentul de vină ce aşteaptă după colţ. Am învăţat însă un secret: stabilirea priorităţilor te scapă de stresul zilnic.
În timpul cafelei de dimineaţă te poţi gândi în linişte la ce ai important de făcut în ziua care tocmai a început. Consultă-ţi agenda şi intră în “starea mentală” potrivită.
Învaţă să spui “nu”
La început ţi se poate părea greu să refuzi o prietenă care te invită în oraş sau ţi se va părea deplasat să îţi răreşti activităţile de voluntariat din cadrul şcolii (din exeperientă ştiu că profesorii au aşteptări mari legate de voluntariatul mamelor casnice). Dacă o spui însă pe un ton politicos, explicând în cuvinte puţine că nu poţi veni, nimeni nu se va simţi jignit. Dimpotrivă, acceptând orice invitaţie şi răspunzând afirmativ oricărei rugăminţi, va creşte cantitatea de treburi neterminate şi de frustrare personală.
Femeia fantastică există doar în filme
În realitate exişti tu: femeia-mama, femeia-soţie, femeia de afaceri, femeia-tu şi atât. Învaţă să îţi cunoşti propriile limite, punctele forte, dar şi pe cele slabe. În ritmul tău de muncă ţine cont şi de bioritm: poate că poţi lucra mai bine seara, ori, dimpotrivă, orele dimineţii sunt cele în care corpul şi mintea ta funcţionează la maximum. Aranjează-ţi agenda şi în funcţie de acest lucru.
Nu te ruşina să ceri ajutor
Chiar şi două ore pe zi fără copii prin preajmă îţi pot mări cifra de afaceri. Poţi apela la o bonă part-time, o bunică sau o grădiniţă cu program scurt, timp în care tu poţi lucra în linişte.
De asemenea, nu te teme să angajezi pe cineva care să facă lucrurile pentru care tu nu ai pregătirea necesară şi pentru care ai pierde timp preţios. Doar ştii vorba “timpul înseamnă bani”, nu? Fie că vorbim de contabilitate, administrarea site-ului afacerii tale sau designul propriilor cărţi de vizită, nu te gândi că arunci banii pe fereastră plătind un specialist care să se ocupe de toate acestea în locul tău, ci priveşte-o ca pe un timp câştigat.
Atrage-ţi familia de partea ta
Ajutorul familiei este cel mai preţios lucru pentru o mamă care lucrează de acasă. Explică-le cât de mult ar însemna pentru tine dacă de acum te-ar ajuta la cumpărături, la curăţenia casei sau chiar la gătit. Obişnuiţi fiind cu o mamă şi soţie care stă acasă şi le face pe toate la timp, precum o zână bună, poate că le va fi greu la început să se adapteze noii rutine. Acordă-le însă timp şi multă întelegere, ei nu au experienţa ta.
13 secrete norocoase
- Cumpără-ţi o agendă. Încăpătoare.
- Stabileşte-ţi priorităţi şi ceea ce ai de făcut pe termen lung (lunar, semestrial) şi scurt (săptămânal, zilnic).
- Lasă în agenda spaţii albe, pentru evenimente neprevăzute. Planificarea până în cele mai mici amănunte poate deveni la fel de frustrantă ca şi lipsa totală a unui “plan de bătaie”.
- Actualizează agendă la sfârşitul fiecărei zile.
- Revizuie în fiecare dimineață treburile pe care le ai de făcut în ziua respectivă.
- Îmbracă-te şi aranjează-te ca şi cum ai merge la birou. Poate că îţi e mai comod în pijama sau trening, dar o rochie drăguţă îţi schimba starea de spirit într-o clipă.
- Nu uita că înainte de toate eşti o mamă care lucrează de acasă. Fă pauze în care să te joci cu copiii, să le oferi un pahar cu suc sau doar să îi îmbrăţişezi. Trebuie să ştie că eşti acolo, alături de ei. Dacă au rezervoarele emoţionale pline, cei mici te vor lăsa să lucrezi în linişte ceva mai mult timp.
- Programează mesele familiei încă din weekend şi fă cumpărăturile necesare o dată pe săptămână. Porţionează alimentele în mod corespunzător şi pune-le în congelator. Economiseşti astfel timp şi scapi de căutat reţete în ultimul moment pentru care descoperi că trebuie să dai fuga la magazin.
- O dată pe săptămână rezervă nişte timp doar pentru tine, în care să îţi încarci bateriile.
- Se spune că orele de somn pe care le prinzi înainte de miezul nopţii sunt cele mai odihnitoare. Fiind odihnită, vei face faţă cu brio tuturor treburilor pe care le ai de rezolvat.
- Nu te opri din lucru dacă cel mic a dărâmat cărţile din bibliotecă sau a scos toate hainele din şifonier. Oricum, până termini ceea ce ai de făcut, cel mic va repeta actul distrugător de încă trei ori. Le vei strânge pe toate la sfârşit, economisind astfel timp şi păstrându-ţi firul ideilor şi ritmul de muncă.
- Nu este nevoie să ştergi praful şi podelele zilnic, la fel cum nici baia nu trebuie frecată frenetic în fiecare dimineaţă. Stabileşte două zile pe săptămână dedicate casei: vinerea, pentru a vă bucura împreună de o casă curată şi lunea, după un weekend plin de distracţie.
- Puţin ajutor din afară nu îţi va ştirbi mândria, ci te va face şi mai puternică. Aşa că sun-o în sfârşit pe soacra ta şi roag-o să stea cu cel mic de câteva ori pe săptămână.
Tu ce trucuri foloseşti pentru a “păcăli timpul” ?