Suedia renunță la grupa pregătitoare (förskoleklass – anul obligatoriu de educație preșcolară), dar și la „învățarea prin joacă”, metodă care le-a adus popularitatea în ultimii ani. Acum se pregătește o „revenire la bazele educației”. Reforma este planul ministrului educației, Johan Pehrson, iar indicațiile sunt venite de la Ministerul Afacerilor Sociale și Sănătății Publice. „Școlile au responsabilitatea de a pregăti copiii pentru lume, dar Doamne, ceea ce vedem acum este altceva”, a declarat ministrul suedez al Afacerilor Sociale și Sănătății Publice, Jakob Forssmed, pentru Deutche Welle.
Popularul model suedez de învățare prin joacă, aclamat de multe state europene, își trăiește ultimii ani. Guvernul suedez a anunțat că din 2028 vrea să înlocuiască förskoleklass (un fel de grupă pregătitoare, obligatorie pentru copiii de șase ani) cu un an suplimentar în grundskola (școala primară). Aceasta înseamnă că elevii vor începe școala cu un an mai devreme decât în prezent, la vârsta de șase ani, cu un accent mai mare pe alfabetizare timpurie, scriere și matematică.
Ce presupune acum modelul suedez de educație
În prezent, sistemul de învățământ suedez pune accent pe metode educaționale centrate pe elev și promovează un echilibru între învățarea formală și cea prin experimentare. În grădinițe și școlile primare, educația prin joacă este o metodă esențială. Copiii sunt încurajați să exploreze, să își dezvolte creativitatea și să colaboreze cu ceilalți prin activități ludice. Joaca este considerată fundamentală pentru dezvoltarea abilităților cognitive și sociale.
Suedia utilizează o abordare educațională care pune accent pe nevoile și interesele elevilor. În multe școli, elevii au un cuvânt de spus în privința activităților și a modului în care învață, ceea ce le permite să fie mai implicați în procesul de învățare. Învățarea este flexibilă, iar notele nu sunt introduse până în clasa a șasea, în timp ce evaluarea se bazează mai mult pe feedback constructiv.
Deși în trecut s-a pus accent pe integrarea tehnologiei în educație, Suedia a început să restrângă utilizarea dispozitivelor digitale la nivel preșcolar și în clasele primare. La începutul anului 2024, autoritățile au interzis folosirea tabletelor și a laptopurilor în grădinițe și clasele mici, promovând revenirea la manuale și la scrierea de mână, potrivit thred.com, o platformă media digitală care vizează, în general, generația Z, concentrându-se pe schimbările sociale, durabilitatea și cultura tineretului.
De la taste, înapoi la cărți. Ce se vrea de la reforma actuală
După ce în 2023 Agenția de Sănătate Publică a sugerat că tehnologia nu are ce căuta la copiii de școală și trebuie să le fie redus acestora accesul, guvernul suedez caută acum să readucă lucrurile la elementele de bază în școli. Pe fondul unui efort global de a interzice ecranele în sălile de clasă, a anunțat luna trecută că va pune frână digitalizării educației și va reveni la modalități mai tradiționale de învățare. Acest lucru va face ca cititul, scrisul de mână și cărțile tipărite să înlocuiască tabletele și cercetarea independentă în mediul on-line, relatează thred.com. Ministrul spune că elevii suedezi manifestă o scădere a capacităților intelectuale din cauza timpului pe care îl petrec în fața dispozitivelor electronice.
- CITEȘTE ȘI: Adio, telefoane mobile în școli! „De luni, copiii le pun dimineața într-o cutie și le iau la plecare”
„Nu pot tăia cu foarfeca. Nu se pot urca într-un copac. Nu știu să meargă cu spatele pentru că stau cu telefoanele mobile”, continuă el. „Există dovezi științifice clare că instrumentele digitale afectează mai degrabă decât îmbunătățesc învățarea elevilor”, susține Institutul Karolinska din Suedia, o școală de medicină foarte respectată dedicată cercetării în acest domeniu, citată de The Guardian. Din acest motiv, el crede că restricțiile ar trebui să devină înscrisuri în legislația națională și făcute obligatorii, mai degrabă decât să rămână la nivelul de sfaturi. „Se va pune un accent mai puternic pe învățarea timpurie a cititului și a scrisului, precum și pe matematică”, a declarat ministrul educației, Johan Pehrson. „Acest lucru ar trebui să le ofere elevilor oportunități de a dezvolta abilități de bază – cititul, scrierea și numărătoarea -, și de a atinge obiectivele la școală.”
De ce e criticată reforma anunțată
Totuși, această decizie a atras critici, deoarece cercetările arată că educația bazată pe joacă este esențială pentru dezvoltarea timpurie, favorizând explorarea, creativitatea și dezvoltarea prin curiozitate. Criticii susțin că această reformă ar putea reduce beneficiile metodelor de învățare bazate pe joacă, care sunt dovedite a sprijini dezvoltarea limbajului și a abilităților cognitive. „Prin obligarea copiilor de șase ani să participe la un cadru școlar mai formalizat, riscăm să pierdem metodele esențiale bazate pe joc care s-au dovedit a favoriza dezvoltarea copiilor”, susține Christian Eidevald, profesor de educație timpurie, citat de The Guardian.