UPDATE: Școala începe pe 5 septembrie. Cu ce schimbări mai vine anul școlar 2022-2023

Ileana Mirescu
scris pe
an școlar 2022-2023
În loc de organizarea pe semestre și trimestre, ar urma să fie adoptat un an școlar cu 5 module de învățare.

Organizarea anului școlar 2022-2023 se anunță mult diferită față de ce știam până acum, atât în privința vacanțelor, cât și a modalităților de evaluare. Nu vor mai exista semestre, ci module, vacanțele nu vor mai fi diferite în funcție de ciclurile de învățământ, iar tezele vor fi eliminate și înlocuite cu alte modalități de evaluare. Fiecare elev va beneficia de un plan individalizat de predare/evaluare.

Organizarea pe module nu a mai fost niciodată folosită în sistemul de educație din România. În loc de organizarea pe semestre și trimestre, elevii vor avea un an școlar cu 5 module de învățare, nu vor mai avea teze și se va încheia o singură medie (anuală) la fiecare materie în parte.

Schimbări pe ultima sută de metri

Cu doar o săptămână înainte de începerea anului școlar, ministrul Educaţiei aduce alte schimbări în sistem. Media din gimnaziu va fi eliminată din procedura de admitere la liceu chiar de anul viitor. Așadar, pentru elevii care vor începe în septembrie 2022 nu mai contează decât nota pe care o vor obţine la Evaluarea Naţională. Între timp, însă, aproape 30 de mii de persoane au semnat o petiţie pentru demiterea lui Sorin Cîmpeanu. 

Elevii care încep în curând clasa a XII-a, probele scrise ale examenului de Bacalaureat vor începe în data de 26 iunie 2023, iar pentru cei de clasa a VIII-a, prima probă la Evaluarea Naţională va fi pe data de 19 iunie. 

Structura anului școlar 2022-2023, de Ministerul Educației, este următoarea:

  • 5 septembrie – 21 octombrie – modulul 1
  • 22-30 octombrie – vacanță de toamnă pentru toți elevii
  • 31 octombrie – 22 decembrie – modulul 2
  • 23 decembrie – 8 ianuarie 2023 – vacanța de iarnă
  • 9 ianuarie – 6 aprilie – modulele 3 și 4
  • 7 aprilie – 18 aprilie – vacanța de primăvară
  • 19 aprilie – 16 iunie – modulul 5
  • 17 iunie – 4 septembrie – vacanța de vară

Vacanța din luna februarie 2023 va fi decisă de fiecare inspectorat școlar județean pentru toate școlile din județ în perioada 6-24 februarie și va avea o durată de o săptămână. Pentru a stabili în care dintre săptămâni se va stabili vacanța inspectoratele școlare s-au consultat deja. Ministrul nu a specificat care sunt aceste persoane sau instituții.

Avem o altă noutate alături de săptămâna Școala altfel, avem și Săptămâna verde. Această săptămână va putea fi introdusă și am agreat că va fi introdusă în structura anului școlar 2022 – 2023 în modulele patru și cinci de învățare. Școlile vor avea libertatea să-și aleagă, în funcție și de condițiile meteo și de alte specificități locale, să fie Săptămâna verde în modulul patru și Școala altfel în modulul cinci sau Săptămâna altfel în modul patru și Săptămâna verde în modul cinci.

Sorin Cîmpeanu, Ministrul Educației
  • Școala altfel – o săptămână la alegerea școlilor în perioada 26 februarie – 6 aprilie
  • Săptămâna verde – o săptămână la alegerea școlilor în perioada 19 aprilie – 16 iunie

Fără teze semestriale

Anul școlar va avea 36 de săptămâni, adică circa 180 de zile de școală, potrivit acestei structuri.

Reprezentantul Federației Asociațiilor de Părinți – EDUPART, Iulian Cristache, a declarat că vor fi 5 module cu o vacanță la alegerea Inspectoratului în februarie: „Rămâne să vedem cum va fi constituită media anuală, am propune câte o notă pentru fiecare modul și un test final sumativ cu o anumită pondere în medie”.

În plus, eliminarea tezelor și înlocuirea lor cu mijloace de evaluare sumativă la începutul și sfârșitul anului școlar este agreată la nivelul Ministerului Educației, spun reprezentanții elevilor, care au înaintat această propunere.

„Având în vedere relevanța tezelor semestriale și această structură a anului școlar, intenționăm să revizuim regulamentul, în sensul renunțării la obligativitatea tezelor semestriale. Sunt convins că fiecare profesor știe când să își planifice aceste evaluări”, a declarat după ședința de Guvern de astăzi ministrul Educației, Sorin Câmpeanu.

Elevii vor beneficia pe parcursul unui an școlar de cel puțin un plan individualizat de învățare, elaborat în urma evaluărilor susținute și după interpretarea rezultatelor de către cadrul 31 didactic, care va fi folosit pentru consolidarea cunoștințelor, pentru întreprinderea unor acțiuni de învățare remedială și pentru stimularea elevilor capabili de performanțe superioare. (articolul 106 noul ROFUIP)

Fiecare profesor își va organiza materia

Ministrul a mai spus că fiecare profesor va avea libertatea să își organizeze materia, cât și evaluarea. La începutul și la sfârșitul școlar se va da o evaluare standardizată digitalizată. Elevii nu vor fi evaluați de profesorul de la clasă, ci de două cadre didactice care nu se cunosc între ele, iar evaluarea va fi făcută la nivel de item, pentru a se identifica lacunele.

”Dacă am spus că este standardizată și dacă mai adaug că este și digitalizată și dacă, vă reamintesc, m-am angajat ca încă din acest an școlar să avem la nivel de pilot atât Bacalaureatul cât și Evaluarea Națională organizate în acest fel, standardizat și digitalizat, mai exact să colectăm răspunsurile pe fiecare item, pe fiecare subiect în parte, pentru a avea o relevanță care să ne ajute în fundamentarea deciziei. Și am dat acest exemplu – că în momentul de față pentru un elev nota la 6 la matematică poate să fie la limita alcătuită din subiecte care te conduc la nota 2 la algebră și la 10 la geometrie. În momentul de față nu vedem decât nota 6, dar când vedem rezultatele pe itemi știm că trebuie să acționăm într-o parte și că stăm bine în altă parte.

(…) Corectarea să nu se mai facă de către profesorii cu care elevul lucrează tot anul, ci să fie distribuită electronic către doi evaluatori, care nu se cunosc între ei. Asta va crește relevanța evaluării. De asemenea, standardizată înseamnă că vom culege răspunsurile elevilor, dacă au 20 de întrebări, pe fiecare întrebare în parte, separat. Elevul va beneficia și de acest rezultat care îl va putea ajuta în pregătirea lui, să știe unde a înregistrat lipsuri și unde a fost bun. Va fi de ajutor și profesorilor pentru a vedea progresul înregistrat.”

Sorin Cîmpeanu, Ministrul Educației

Cum se vor încheia mediile

Sorin Cîmpeanu nu a dorit să facă precizări cu privire la modul în care se vor încheia mediile, însă a precizat că mediile semestriale nu au nicio relevanță și nici nu au fost folosite la ceva. Precizările exacte legate de modul în care se va face notarea sunt făcute în Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFIUP).

Consultă noul ROFUIP valabil în anul școlar 2022-2023 aici.

Întrebat care este rostul acestor schimbări ministrul a declarat că ”scăderea analfabetismul funcțional este și rămâne un obiectiv major. O pregătire a elevilor și o evaluare mai corectă a acestora, pentru a știi fiecare elev unde este mai bine pregătit, pentru a știi ce carieră este recomandabil să îmbrățișeze, pentru a veni în sprijinul profesorilor pentru a putea vedea foarte clar unde trebuie să acționeze, toate aceste deziderate rămân, iar ceea ce v-am prezentat vine în îndeplinirea acestor obiective.”

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa