REPORTAJ: Școala de vară din Videle sau cum să recuperezi materia pierdută cu dascăli inimoși

Poate că tu plătești bani grei pentru niște cursuri de vară ale copilului tău, dar, într-un orășel din Teleorman, copiii beneficiază săptămânal gratuit de ore remediale și de activități distractive, iar profesorii fac voluntar asta! Hai să-ți facem cunoștință cu o mână de oameni care fac o Românie Educată, cu inima deschisă!

Georgiana Mihalcea, redactor
scris pe
școala de vară
Școala de vară din orașelul Videle este locul în care copiii uită de efectele pandemiei.

Poate că România Educată nu are nevoie de miliarde de euro de la Uniune, nici de școli cu ștaif, nici de profesori școliți pe afară. Poată că soluția e alta, mult mai simplă și mult mai la îndemână. Poate pur și simplu ține de oameni, de întreaga comunitate, de voință și de bucuria de a forma suflete. Sunt profesori care săptămânal țin ore remediale și activități distractive gratuit și o fac pur și simplu ca elevii lor să iubească școala. Hai să îi cunoaștem!

Școala de vară despre care vreau să vă povestesc nu am găsit-o în Capitală, nici în vreun mare oraș al țării, ci într-un orășel de provincie, aflat la 70 de km de București. În fiecare miercuri, profesorii și elevii Școlii Gimnaziale nr 2 din Videle, Teleorman, se întâlnesc preț de câteva ore și încearcă să recupereze materia pierdută în școala online și să-i reconecteze pe copii între ei și cu tot ce înseamnă educație.

Un proiect de succes apare când școala, familia și comunitatea locală își unesc forțele

Proiectul „Summer School” reprezintă soluția identificată de Asociația de părinți a elevilor Școlii Gimnaziale nr. 2 Videle „Scântei de geniu” pentru atenuarea efectelor negative ale pandemiei asupra elevilor școlii. Proiectul se implementează în colaborare cu cadrele didactice ale Școlii Gimnaziale nr. 2 Videle și cu susținerea OMV Petrom, fiind câștigător în cadrul competiției interne OMV Petrom, Campionatul de voluntariat 2021.

Prof. Iorga Marinela Monica- coordonatorul proiectului

Scopul proiectului este de a  reduce impactul negativ al școlii online asupra elevilor Școlii Gimnaziale nr. 2 Videle, prin crearea unor alternative de petrecere a timpului liber împreună, într-un mod educativ, pe perioada vacanței de vară la scoală, sub supravegherea unor profesori voluntari, cu respectarea strictă a regulilor sanitare.

Astfel, săptămânal, se ornanizează  activități pentru cei 420 de elevi ai școlii, pe diferite teme, ecologie, arta, comunicare și dezvoltare personală, sport, stil de viață sănătos, ateliere de literatură, excursii  etc. Prin intermediul acestora, ne dorim atât oferirea de ajutor la învățătura pentru recuperare și remediere, cât și crearea unei stări de bine în randul elevilor noștri, ne-a mai spus coordonatorul proiectului.

Ce fac elevii la școala de vară?

Am tras cu ochiul într-o zi de miercuri când își dau cu toții întâlnire la școală. Vin foarte mulți copii și fac unele activități împreună, altele pe grupe de vârstă. Mi-a plăcut nespus să îi văd tolăniți pe fotolii pufoase, cu o carte în mână, citind în liniște unii lângă alții, ori pictând pe pietre pentru o expoziție făcută în cinstea verii.

Sunt frumoși și mă topește bucuria lor de a fi împreună, de a zâmbi, de a lucra în echipă. Dacă le-a lipsit ceva în timpul școlii online, acel ceva a fost tocmai acest „împreună” pe care dascălii lor încearcă să-l predea, prin joc, prin activități, prin voie bună.

Faptul că nu notăm, nu evaluăm, decât în mod constructiv, face ca implicarea copiilor să fie totală. Pe lângă conținuturi, cunoștințe și lecții despre viață, noi, dascălii, trebuie să educăm și latura emoțională a fiecărui elev. Activitățile noastre le transmit copiilor că suntem alături de ei, că știm că le-a fost greu și că doar împreună vom depăși acestă perioadă dificilă. Eu și colegii mei încercăm să-i învățăm pe elevii noștri că empatia, cooperarea și munca în echipă îi pot ajuta să se reconecteze cu școala și să se diminueze efectele perioadei în care au învățat online.

Corina Zorilă, profesor de limba română
Clubul de lectură din cadrul școlii de vară de la Școala Gimnazială nr 2 din Videle

Ce simt copii?

Nu mi-a ajuns timpul pe care-l aveam la dispoziție să-i ascult! Erau încântați, de parcă era ziua în care urmau să găsească darurile de la Moș Crăciun sub brad! Era peste tot prin școală și prin curtea școlii, un zumzet al bucuriei, o emoție care m-a făcut să-mi amintesc cu drag de zilele în care mergeam și eu la școală și simțeam cum îmi sare inima din piept de dragul reîntâlnirii cu colegii mei.

Mi-am spus în gând: asta e România Educată! Locul acesta ar trebui multiplicat peste tot: când ajungi să-ți aduci elevii cu drag la școală și, să ne înțelegem, profesorii implicați nu primesc niciun ban în plus pentru asta, există speranță că se poate, că educația mai are o șansă în țara asta.

Ce spun copiii despre Școala de vară

Dincolo de implicarea profesorilor, elevii sunt cei care demonstrează că proiectul este un succes. Unii au venit de dorul și dragul „doamnei”, alții al colegilor, dar toți au venit pentru lucrul în echipă într-un mod în care școala tradițională nu le permite.

În primul rând, mie îmi place la școala de vară pentru că mi-am reîntâlnit colegii și pe doamna învățătoare de care urmează să ne despărțim în toamnă. În al doilea rând, îmi place că îmbinăm activitățile distractive cu școala… Cred că o să-mi rămână în minte zilele în care am discutat despre Ziua Franței ori despre vulcani, experimentele făcute și activitățile artistice.

Ina Maria Deculescu, clasa a IV-a B

Marius Iliuță și Raisa Nicolae au fost încântați de activitatea în care a aflat într-un mod inedit lucuri interesante despre planeta Pământ („Călătorie spre centrul Pământului”) și ar vrea ca toate verile să fie ca aceasta: la școală!

Cum arată o activitate de știință nonformală la Școala de vară din Videle

Dacă tot a avut mare succes printre copii activitatea de științe, am discutat cu Ionela Enuș, profesor pentru învățământul primar să vedem cum a fost totul proiectat și organizat.

În cadrul activității ,,O călătorie imaginară spre centrul Pământului” mi-am propus ca elevii sa învețe despre structura planetei pe straturi, informațiile prezentate fiind îmbinate cu o activitate practică de modelare a nucleului intern, nucleului extern, manta și scoarța terestră, urmată de secționarea planetei pentru a observa straturile Pământului. A fost interesant să aflam despre temperaturile ridicate aflate în miezul Pământului, despre consistența fluidă, ori despre mișcarea plăcilor tectonice. Fișa de lucru sub forma unui joc didactic a pus în valoare cunoștințele achiziționate de copii.

Elevii în timp ce făceau „O călătorie imaginară spre centrul Pământului”

În cea de-a doua parte a activității, elevii au fost împărțiți pe grupe și au participat la o activitate de decodare a unor mesaje pe baza unor algoritmi prestabiliți. Fie au avut un mesaj prestabilit de descoperit, într-un timp dat, fie au creat ei un mesaj pentru o altă echipa.

Entuziasmul și dorința  lor de a termina primii și corect sarcinile propuse, au făcut ca activitatea să fie un succes. Din punctul meu de vedere, astfel de activități recreative, care îmbina formalul cu informalul, după perioada grea pe care am traversat-o, vin să întăreasca relațiile dintre elevi, dar și dintre elevi și profesori!

M-am despărțit cu greu de noii mei prieteni: entuziasmul lor era copleșitor și oarecum ireal. Ne-am obișnuit să blamăm școala, profesorii și ne place să punem paie pe foc și mâinile în șold, așteptând să facă alții. Uite că, în Videle, Asociația de părinți nu e doar pe hârtie, ci pune mâna și se implică, scrie proiecte și câștigă finanțare pentru materialele necesare desfășurării unor activități în folosul copiilor, iar profesorii, deși în vacanță, vin cu drag la școală să-i facă pe copii să uite de efectele pandemiei.

Pentru că asta este în esență educația: orientarea către FIECARE elev în parte, către nevoile și capacitatea lui de a învăța. Să nu uităm că un elev nu trebuie privit ca un subiect ce acumulează informații. Așa cum mi-au spus profesorii de aici, elevii trebuie să se simtă înțeleși, ascultați, protejați și sprijiniți când viața îi pune în situații neprevăzute. Și, da, pot exista profesori care, fără să ceară nimic în schimb, proiectează în toiul verii activități la care toți copiii să participe cu drag o vacanță întreagă. Cinste lor!

Dacă știi o școală, un dascăl, o asociație care se implică activ în educație, scrie-ne despre ei la adresa noastră: [email protected] să-i facem cunoscuți și să le arătăm recunoștința.

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa