Perlele Evaluării Naționale: „Unul dintre personaje se numea Tic. La fel ca în Tic Tac!”

Georgiana Mihalcea, redactor
scris pe
perle Evaluarea Natională 2024
Râdem, glumim, dar astfel de perle ne amintesc cât de în urmă este, în unele cazuri, nivelul de pregătire al elevilor. FOTO: Shutterstock

E deja o tradiție ca, imediat după Evaluarea Națională la Limba română, să apară în mediul online așa numitele „perle” ale elevilor, cu care profesorii s-au întâlnit în timp ce le corectau lucrările. Dacă n-ar fi de râs, ar fi de plâns, pentru că, dincolo de comicul situației, astfel de expresii ascund o slabă pregătire pentru examen, lipsa lecturii și a interesului pentru susținerea unui examen de o așa mare importanță.

Evaluare Națională 2024. Ce le-a picat elevilor la Limba română

Primul subiect al probei a cuprins o serie de itemi pornind de două texte: un fragment din „Cireșarii” de Constantin Chiriță și un altul din „Portret” de Cella Delavrancea. Absolvenții clasei a VIII-a au avut sarcina de a răspunde la diferite întrebări care le-au testat înțelegerea și interpretarea textelor literare.

Prima parte a probei de Limba română a inclus 9 cerințe, iar partea de gramatică 8. La subiectul al II-lea de la română, elevii au trebuit să scrie o compunere de 150 de cuvinte pentru a-l caracteriza pe Tic din „Cireșarii”, acest subiect valorând 20 de puncte.

Mulți dintre ei au spus la ieșirea din sala de examen că subiectele au fost ușoare, alții, dimpotrivă, că le-ar fi dat bătăi de cap.

Perlă la Evaluarea Națională: Numele lui Tic, din Cireșarii, vine de la niște dropsuri celebre

Pentru a caracteriza un personaj literar, elevii ar fi trebuit să urmeze câțiva pași esențiali, care le permiteau să realizeze o analiză completă și coerentă. De la teorie la practică, drumul este, uneori destul de greu!

Introducere:

  • Menționează numele personajului și opera literară din care face parte.
  • Precizează rolul personajului în operă (personaj principal, secundar, antagonist etc.).

Perlă: „Unul dintre personaje se numea Tic. La fel ca în Tic Tac!”

Descrierea fizică:

  • Evidențiază trăsăturile fizice ale personajului așa cum sunt prezentate în text.
  • Utilizează citate relevante pentru a susține descrierea.

Perlă: „Cireșarii erau persoanele care acum, în iunie, și pââână în august, culegeau muuulte cireșe. Apoi le numărau: una, două, trei și tot așa. Șeful cireșarilor era numit cireșar-șef. Ce frumoasă era viața de cireșar!”

Trăsăturile morale și psihologice:

  • Analizează trăsăturile de caracter ale personajului (de exemplu: curaj, inteligență, bunătate, egoism).
  • Exemplifică trăsăturile morale și psihologice cu acțiuni concrete sau cuvinte ale personajului.

Perlă: „Este caracterizat şi indirect reieşind din vorbe de către autor. Naratorul afirmă că este în carne şi oase. Această secvenţă reiese din fragmentul următor: „Tic în carne şi oase.”

Evoluția personajului:

  • Discută cum evoluează personajul pe parcursul acțiunii (dacă este cazul).
  • Menționează evenimentele sau întâlnirile care influențează schimbările în caracterul personajului.

Relațiile cu celelalte personaje:

  • Analizează modul în care personajul interacționează cu alte personaje și cum aceste relații îi conturează personalitatea.
  • Folosește exemple concrete din text.

Perlă: „Tic nu este arogant ci foarte bun pentru că el după ce sa unit cu grupul şi la hrănit el nu a mâncat singur, ci a împărţit cu prietenul lui chiar dacă era un câine.”

Rolul personajului în tematica operei:

  • Explică importanța personajului în contextul tematicii și mesajului operei literare.
  • Discută cum contribuie personajul la dezvoltarea intrigii și la sublinierea temelor principale.

Perlă: „Cireșarii sunt Indiana Jones și Arca Secretelor, doar că români. Și eu ador cireșele! E trăsătura personală care mă apropie de personaj”.

Perle la Evaluarea Națională: Figura de stil, luată peste picior

O figură de stil este un mijloc expresiv utilizat în literatură pentru a înfrumuseța limbajul, a intensifica emoțiile, a crea imagini sugestive și a conferi textului o anumită ritmicitate sau armonie. Figurile de stil se folosesc pentru a transmite idei și sentimente într-un mod mai impactant și mai estetic. Ele pot fi clasificate în mai multe categorii, în funcție de efectul pe care îl au asupra limbajului.

Tipuri principale de figuri de stil

Figuri de sunet:

  • Aliterația: Repetarea unui sunet consonantic la începutul sau în interiorul unor cuvinte apropiate.
  • Asonanța: Repetarea unui sunet vocalic într-un vers sau într-o frază.

Perlă: „O figură de stil este fâlfâitul. Pentru că e un stil anume de a se deplasa, fâlfâind unde ai nevoie în ziua aceea”.

Figuri de cuvinte (figuri lexicale):

  • Metafora: Compararea a două elemente pe baza unei asemănări implicite.
  • Comparația: Aseamănarea a două elemente pe baza unei trăsături comune, utilizând termeni comparativi (ca, asemenea, precum).
  • Epitetul: Atribuirea unei caracteristici unui substantiv pentru a-i spori expresivitatea.

Perlă: „Figură de stil: aripa moale. Nu știm de ce e moale, poate nu e moale, dar așa i s-a părut drăguț autorului”.

Figuri de construcție (figuri sintactice)

  • Repetiția: Repetarea unui cuvânt sau a unei expresii pentru a sublinia o idee sau pentru a crea un efect ritmic.
  • Anacolutul: Întreruperea structurii sintactice a unei propoziții, creând o ruptură în lanțul logic.

Perlă: „Foc este verb. Vine de la ”dai foc”, deci modul prezent”.

Figuri de gândire:

  • Antiteza: Opoziția între două idei sau imagini, pentru a accentua contrastul dintre ele.
  • Oximoronul: Alăturarea a doi termeni contradictorii pentru a crea o imagine paradoxală.
  • Paralelismul: Alăturarea a două sau mai multe structuri similare pentru a sublinia asemănările sau deosebirile dintre ele.

Perlă: „Pot asocia cartea „Cireșarii” cu Biblia, lectura mea suplimentară. Sunt personaje multe, frumoase și copii în amândouă. Printre care, Isus”.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa