Noile Legi ale Educației: Evaluarea Națională rămâne la fel, dar se va da și examen la liceu

Cristina Călin, redactor
scris pe
noile legi ale educației
Noile legi ale educației vor fi în dezbatere publică 10 zile/ Shutterstock

Proiectul Legilor Educației a fost prezentat de Ministrul Educației Ligia Deca astăzi, 27 februarie, și se va afla în dezbatere publică timp de 10 zile. Schimbările vizează toate sectoarele din învățământ.

Noile schimbări se vor a fi măsuri menite să reducă analfabetismul funcțional. ” Știm, conform studiului PISA, că 5 din 10 elevi de 15 ani au competențe matematice, respectiv în domeniul științelor, sub nivelul minim de performanță, adică nu pot utiliza gândirea logică în situații cotidiene sau nu pot explica fenomene sau procese științifice familiare.”, a spus ministrul. De asemenea, printre efectele asumate de noile legi sunt și creșterea progresivă a salariilor cadrelor didactice, încurajarea performanței școlare, asigurarea de cadre didactice bine pregătite indiferent de locul unde se află școala.

Propunerile legislative vor intra în procesul de avizare interministerială, iar după ce vor fi adoptate de Guvern, urmează a fi trimise în dezbatere în Parlamentul României.

Schimbări ce implică toate ciclurile de învățământ

Burse școlare

Una dintre modificările majore ale Legilor Educației este că vor crește bursele elevilor. Vor fi crescute bursele. Astfel, bursele de merit vor creşte de la 200 de lei pe lună la 450 de lei pe lună.

Bursele de performanţă, care devin burse de excelenţă olimpică, vor avea valoare pentru cei care au premii la olimpiade naţionale – 700 de lei pe lună, pentru cei care aduc medalii de la olimpiadele naţionale – 1.000 de lei pe lună. Elevii care câştigă medalii la sporturile olimpice organizate de federaţiile sportive naţionale vor beneficia de burse de merit.

Combaterea bullyingului

Noile legi ale educației vor să combată și fenomenul de bullying. ”Ne dorim să întărim responsabilitatea şi capacitatea CJRAE şi a consilierilor şcolari pentru a preveni violenţa şi pentru a asigura asistenţa necesară celor implicaţi în diferite incidente violente, atât a agresorilor, cât şi a victimelor, sprijin pentru cadrele didactice prin programe de formare, ca să ştie cum să se adreseze şi cum să prevină astfel de situaţii, cursuri de educaţie parentală, va exista Strategia naţională pentru educaţie parentală şi aici Ministerul Educaţiei îşi propune din nou să colaboreze cu alte entităţi cu responsabilităţi în acest sens.”, a explicat Ligia Deca.

O noutate este faptul că profesorii cercetaţi pentru violenţă împotriva elevilor nu vor mai putea să desfăşoare activităţi didactice cu elevii, dar vor primi drepturile salariale.

Având în vedere că există multe situaţii în care, până la finalizarea cercetării disciplinare, profesorul nu poate fi împiedicat acum, pe legea actuală, să intre la clasă, am introdus o prevedere prin care profesorii cercetaţi pentru violenţă împotriva elevilor să nu mai desfăşoare de fapt activităţi didactice cu elevii, dar cu păstrarea drepturilor salariale, pentru că dreptul la muncă nu poate fi negat, constituţional, însă nu ne mai dorim ca profesorii violenţi sau care prezumăm că ar fi fost violenţi să aibă expunere la copii, la clase, la comunitatea şcolară

Admiterea la liceu și Evaluarea Națională

Evaluarea naţională rămâne în formula de acum cu probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă. Pe lângă aceasta se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani dacă liceele vor să scoată aceste locuri prin concurs. ”Pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs liceele pot alege două probe pliate pe profil. De exemplu, pentru Științele naturii pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea cu profilul respectiv”, a explicat Ligia Deca.

Pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată. Din aceste 40%, prioritate pe 10% dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie rromă.

Subiectele vor fi standardizate, unice şi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în conformitate cu programele la nivel gimnazial cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, respectiv mai degrabă pentru selecţie decât în forma de examen sumativ pe care o are evaluarea naţională

Repartizarea computerizată se va face după Evaluarea Națională și după concursul de admitere la liceu.

2028 ar putea fi primul an în care se vor aplica noile reguli de admitere la liceu, dacă noile legi ale educației vor fi adoptate anul acesta.

Examenul de Bacalaureat

Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil și vom avea BAC-ul tehnologic.

”Rămânem cu două probe de competenţe lingvistice – limbă străină I, limbă străină II – tocmai pentru a creşte potenţialul de angajare şi adecvare a absolvenţilor pentru societatea viitorului, cele două probe la nivelul de competenţă diferită, în funcţie de câtă limbă străină s-a studiat pe parcursul orelor de liceu sau de gimnaziu”, a spus ministru. În plus, va exista o probă complementară pentru competenţe de bază

Pentru profilul uman, această probă va fi la matematică sau la ştiinţe ale naturii, iar pentru profilul real va fi o probă la alegere din disciplinele socio-umane: istorie, logică, filosofie sau psihologie. Notarea se va face pe sistem admis/ respins.

În sesiunile de vară și de toamnă ale examenului de bacalaureat elevii clasei a XII-a vor avea mai puține discipline de examen, pentru că probele de competențe lingvistice pentru limba 1, limba 2, probele de competențe digitale și proba de competență complementară vor putea fi susținute din timpul anului școlar.

Noile Legi ale Educației pot fi consultate mai jos:

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa