30% mită din salariul de consilier școlar. Atât pretindea o angajată din Educație unei învățătoare căreia i-a dat ore în plus, pe hârtie

Georgiana Mihalcea, redactor
scris pe
femeie care scunde bani
Reclamația a fost depusă la DNA de învățătoarea căreia i s-a pretins mita. FOTO: Shutterstock

30% mită din salariul de consilier școlar este procentul pretins de directoarea Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Mehedinți (CJRAE) unei învățătoare căreia i-a repartizat o normă de consilier școlar, chiar dacă ea nu se prezenta la aceste ore. Femeia a fost prinsă în flagrant de procurorii DNA, și-a recunoscut vina și a primit o pedeapsă cu suspendare.

Directoarea CJRAE Mehedinți a fost reclamată la DNA chiar de către învățătoarea cu care făcuse înțelegerea de a-i da, pe lângă norma de bază, nouă ore în regim de „plata cu ora” pentru activitatea de consilier școlar. În schimbul acestora, i-a pretins mită.

Denunțătoarea nu și-a plătit la timp procentul de mită

Iată, pe scurt, firul evenimentelor care au dus la condamnarea directoarei:

Imediat după primirea celor nouă ore de consiliere școlară, învățătoarea s-a întâlnit cu directoarea CJRAE Mehedinți, Andreea Florentina Bădescu, iar aceasta i-a pus în vedere că trebuie să împartă salariul: din cei 3.500 de lei pe care aceasta urma să îi primească pentru consilierea școlară, directoarei ar fi trebuit să îi revină 1.000 de lei. Învățătoarea a acceptat, gândindu-se că suma trebuie dată o singură dată.

În noiembrie 2023, după ce a primit salariul, învățătoarea i-a oferit directoarei Bădescu suma de 1.000 de lei. Ulterior, i-a mai dat 5.000 de lei. În luna ianuarie a acestui an, văzând că nu mai primește cei 30% din salariul de consilier școlar,  șefa CJRAE Mehedinți a sunat-o pe învățătoare și i-a reproșat că „a uitat să treacă pe la ea”, afirmă procurorii.

Atudininea învățătoarei nu a rămas…„nepedepsită”, iar șefa sa a venit în control, remintinu-i de datoria care se tot adunase între timp. Nici după această presiune, învățătoarea nu a cedat și nu i-a mai dat niciun ban. Dimpotrivă, a mers să-și denuțe șefa direct la DNA, cu o parte din discuții înregistrate.

Procurorii au pus-o sub urmărire și au adunat date suficiente pentru a o pune sub acuzare. Din interceptările depuse la dosar, în niciun moment nu sunt puse în discuție aspecte despre activitatea propriu-zisă de consiliere. Directoarea nu pare deranjată că orele de consiliere școlară nu se fac. Ea este preocupată de ștampilarea și semnarea formală a documentelor.

În data de 12 iunie 2024 Andreea Florentina Bădescu a fost prinsă în flagrant în timp ce primea suma de 5.500 de lei de la învățătoarea căreia îi oferise ore suplimentare de consilier școlar.După o lună de stat sub control judiciar, ea și-a recunoscut vina și a semnat un acord cu oamenii legii.

Fosta directoare a primit o pedeapsă de 2 ani și 3 luni închisoare cu suspendare, fiindu-i stabilit un termen de supraveghere timp de 3 ani. În plus, i-a fost interzis dreptul de a mai ocupa o funcție publică timp de 2 ani.

Stenogramele discuțiilor între cele două

Directoare CJRAE Mehedinți: Eu când ți-am dat orele am avut o înțelegere, dar văd că tu când te vezi cu sacii-n căruță faci pe ghizdava.
Învățătoare: Pentru că și astăzi să știi că fusei de la 11…(neinteligibil)….
Directoare CJRAE Mehedinți: Nu mă interesează pe mine, eu știu ce-am vorbit cu tine!
Învățătoare: Păi, taie ziua aia! Că de fapt era o oră nu era o zi…
Directoare CJRAE Mehedinți: Au fost zile întregi în care n-ai fost…
Învățătoare: N-au fost zile întregi. Nu…
Directoare CJRAE Mehedinți: De ce faci pe deșteapta? Și așa te-ai gândit tu a? „Că o fac eu pe-asta să-mi dea plata cu ora și dup-aia îi dau țeapă.”
Învățătoare: Ce țeapă?
Directoare CJRAE Mehedinți: Păi ce țeapă…?!
Învățătoare: Păi ce țeapă?
Directoare CJRAE Mehedinți: Păi ce, tu ai mai venit la mine?
Învățătoare: Păi am venit și când am venit ai făcut pe… nea caisă cu mine.
Directoare CJRAE Mehedinți: Poftim? Poftim?! Păi în ce lună suntem?
Învățătoare: Aprilie, 1 aprilie…
Directoare CJRAE Mehedinți: Păi și tu de câte ori mi-ai dat? (…) Crezi că la anu’ te mai bagă cineva în seamă?
Învățătoare: Mă bagă, cine e …
Directoare CJRAE Mehedinți: OK!
Învățătoare: Păi, tot tu mă bagi.
Directoare CJRAE Mehedinți: Eu nu o să te mai bag.
Învățătoare: Și de ce ești așa de convinsă că nu?.
Directoare CJRAE Mehedinți: Poate să vină și ministrul, nu mă interesează..
Învățătoare: Vine ministrul în locul tău? [râde].
Directoare CJRAE Mehedinți: Nu. Poate să vină și ministrul să-mi spună …(neinteligibil)… că nu-ți mai dau …(neinteligibil)… Eu cu oameni care nu-și fac datoria …(neinteligibil)…
Învățătoare: Păi cum să nu-mi fac datoria? Am fost la ore? Am fost!
Directoare CJRAE Mehedinți: Da mă, da… Din an în Paști!
„Tu ai zis să îți dau ore, căcălau măria ta, că le împărțim și pân’ la urmă…”, i-a spus directoarea învățătoarei.

Ce atribuții are un consilier școlar

În România, un consilier școlar are un rol esențial în sprijinirea elevilor, părinților și cadrelor didactice. Principalele atribuții ale unui consilier școlar includ:

  • Consiliere individuală și de grup: Oferă suport psihologic și emoțional elevilor care se confruntă cu diverse probleme, cum ar fi dificultăți de adaptare, probleme familiale, stima de sine scăzută sau probleme de comportament.
  • Orientare profesională: Ajută elevii să-și descopere interesele, aptitudinile și să ia decizii informate cu privire la cariera și parcursul educațional.
  • Prevenție și intervenție: Participă la programe de prevenire a abandonului școlar, a violenței în școli sau a consumului de substanțe nocive. Intervine în cazurile de criză sau în situațiile de risc.
  • Colaborare cu părinții și profesorii: Lucrează îndeaproape cu părinții și cadrele didactice pentru a monitoriza progresul elevilor și pentru a crea un mediu educațional sănătos și suportiv.
  • Dezvoltare personală: Organizează și desfășoară activități care ajută elevii să-și dezvolte abilități de viață, cum ar fi comunicarea eficientă, gestionarea emoțiilor și luarea deciziilor.
  • Evaluare psihologică: Efectuează evaluări psihologice pentru a identifica nevoile educaționale speciale ale elevilor și pentru a recomanda măsuri adecvate de sprijin.
  • Promovarea sănătății mintale: Desfășoară campanii și activități de informare privind sănătatea mintală și importanța acesteia în viața de zi cu zi.
  • Medierea conflictelor: Facilitează rezolvarea conflictelor între elevi sau între elevi și cadrele didactice.

Consilierul școlar joacă, așadar, un rol crucial în dezvoltarea armonioasă a elevilor, ajutându-i să depășească dificultățile și să își atingă potențialul maxim.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa