Au fost publicate concluziile raportului TIMSS 2023, teste internaționale care analizează comparativ competențele de matematică și științe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor. Potrivit acestora, elevii de clasa a IV-a au obținut rezultate excelente, clasându-se pe locul 6 în Europa, imediat după Finlanda, Suedia sau Germania. Pentru elevii din clasa a VIII-a, însă, situația se află la polul opus: elevii români se află pe ultimele locuri în clasamentul pe continent, deși aceștia se pregătesc pentru Evaluarea Națională, iar matematica este probă obligatorie.
Ce spune raportul TIMSS 2023
Clasa a IV-a
La studiul pentru clasa a IV-a au participat 58 de țări și 5 regiuni de referință, iar în România datele au fost colectate de la un eșantion de 130 de școli, 156 de profesori de învățământ primar și 3.559 de elevi de clasa a IV-a.
Matematică: Elevii români au obținut 542 de puncte, cu 39 de puncte peste media internațională (503 puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la matematică în 2023 este cu 60 de puncte mai mare decât scorul obținut în 2011. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 94% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 16% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
Științe: Elevii români au obținut 526 de puncte, cu 32 de puncte peste media internațională (494 de puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la științe în 2023 este cu 21 puncte mai mare decât scorul obținut în 2011. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 93% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 10% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
Clasa a VIII-a
La studiul pentru clasa a VIII-a au participat 44 de țări și 3 regiuni de referință, în România fiind colectate date de la un eșantion de 128 de școli, 129 de profesori de matematică, 285 de profesori de științe și 3.722 de elevi de clasa a VIII-a.
Matematică: Elevii români au obținut 496 de puncte, cu 18 puncte peste media internațională (478 de puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la matematică în 2023 este cu 18 puncte mai mare decât scorul obținut în 2019. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 83% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 9% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
Științe: Elevii români au obținut 466 de puncte, cu 12 puncte sub media internațională (478 de puncte). Scorul mediul obținut de elevii români la științe în 2023 este cu 4 puncte mai mic decât scorul obținut în 2019. În ceea ce privește distribuția pe niveluri de performanță, 79% dintre elevii români ating cel puțin nivelul minim de competență, iar 16% dintre aceștia obțin un scor care îi plasează la cel mai avansat nivel.
Într-o postare Facebook, Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, atrage atenția asupra rezultatelor TIMSS 2023 la nivelul clasei a VIII-a: „Decalajul este unul extrem de abrupt și atipic pentru UE. De exemplu, dacă în România scăderea înregistrată între cele două cicluri este de la 542 la 496 de puncte, în Ungaria diferența este mult mai mică, de la 520 la 506 puncte. Trebuie să analizăm cu cea mai mare atenție ce se întâmplă la gimnaziu și cum se poate ca rezultatele copiilor să scadă atât de mult între clasa a IV-a și clasa a VIII-a!”
„Studiul ne confirmă faptul că trebuie să investim mai mult în educația matematică și științifică la gimnaziu. Bursele de reziliență, Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS), programul Învățare remedială și formarea profesorilor pentru alfabetizarea funcțională își vor arăta roadele la următoarea ediție a studiului TIMSS. Educația matematică și științifică este esențială pentru viitorul tinerilor noștri și ai României”, a precizat Ligia Deca.
Ce este TIMSS
Studiul TIMSS are loc o dată la patru ani și analizează comparativ competențele de matematică și științe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor. La studiul pentru clasa a IV-a au participat 58 de țări și 5 regiuni de referință, iar în România datele au fost colectate de la un eșantion de 130 de școli, 156 de profesori de învățământ primar și 3.559 de elevi de clasa a IV-a.
Rezultatele studiului internațional TIMSS 2023 pot fi consultate AICI. Raportul național va fi publicat de specialiștii Universității din București la o dată ce va fi anunțată ulterior. Alături de celelalte studii IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement), TIMSS 2023 oferă informații valoroase pentru îmbunătățirea permanentă a politicilor educaționale și a practicilor de predare și evaluare.
Ce anume se testează
Testele scrise administrate în cadrul acestor evaluări naţionale nu vizează „ceea ce se predă la clasă” deoarece nu urmăresc reproducerea de informaţii. Acestea se concentrează pe evaluarea deprinderilor, a abilităților de adaptare la situaţii noi, pe competențele dobândite, nu pe reproducerea de cunoştinţe predate. Deci accentul cade pe capacitatea de învățare și pe mecanismele învățării, nu neapărat pe cunoștințele elevilor. Mai exact se evaluează:
- Informații, concepte și proceduri pe care elevii trebuie să le știe.
- Abilitatea elevilor de a aplica cunoștințele și conceptele pentru a rezolva probleme sau pentru a răspunde la întrebări.
- Abilitățile cognitive implicate în rezolvarea unor probleme nefamiliare, care se referă la situații complexe, la probleme care se rezolvă în mai mulți pași.
- Informații, concepte și proceduri pe care elevii trebuie să le știe.
- Abilitatea elevilor de a aplica cunoștințele și conceptele pentru a rezolva probleme sau pentru a răspunde la întrebări.
- Abilitățile cognitive implicate în rezolvarea unor probleme nefamiliare, care se referă la situații complexe, la probleme care se rezolvă în mai mulți pași.