O nouă disciplină a fost introdusă în curricula claselor a XII-a zi și a XIII-a seral si frecvență redusă. Ministrul Educației, Ligia Deca, motivează aprobarea programei școlare pentru „Istoria comunismului din România”, ca disciplină obligatorie din anul școlar 2025-2026, prin nevoia educării tinerilor în contextul actual al creșterii popularității extremismului.
Introducerea acestei noi programe școlare în curriculumul național a fost anunțată luni, 16 decembrie 2024, în cadrul evenimentului „35 de ani de la Revoluția Română din 1989: Aprobarea programei școlare pentru disciplina «Istoria comunismului din România»”, eveniment desfășurat la Universitatea din București. „Disciplina este prevăzută în noua lege a educației, iar introducerea ei este o completare a demersului educațional de a oferi tinerilor contextul de a înțelege trecutul recent al țării noastre. Creșterea extremismului, a intoleranței și a tendințelor autoritare ne arată cât de importantă este educația istorică în formarea unor cetățeni conștienți și responsabili”, a declarat la eveniment Deca.
Potrivit comunicatului de presă emis de Ministerul Educației, disciplina nou aprobată își propune să ofere elevilor posibilitatea de a cunoaște și a înțelege particularitățile regimului comunist din România, practicile și politica economică specifice regimului, impactul social și cultural avut de acesta asupra societății românești. Materia este structurată pe 13 domenii, printre care o introducere în studiul regimurilor comuniste, urmată de noțiuni referitoare la sistemul politic din România (instituții de stat și de partid, politici represive și forme de opoziție și contestare), relații internaționale, aspecte privitoare la economie, structuri sociale și politici din domeniul educației, sănătății, culturii, Revoluția din decembrie 1989, memoria regimului comunist.
Potrivit EduPedu.ro, ministrul Ligia Deca a declarat la evenimentul de la Universitatea din București, că în cadrul acestei noi materii vor fi abordate subiecte care vizează atât represiunea și formele de rezistență, cât și viața cotidiană, vor fi dezbătute studii de caz relevante, precum Radio Europa Liberă, decretul 770 din 1966 sau Tratatul de la Varșovia, pentru a oferi elevilor oferind o imagine clară asupra modului în care deciziile politice sau istorice au afectat viețile oamenilor. Materia studiată „nu va fi o expunere ideologică, ci o prezentare cu obiectivitate a faptelor” și va invita elevii „la o reflecție critică, atât de dorită în aceste zile”.
- CITEȘTE ȘI: Vorbiți-le copiilor despre manipulare! Nu-i lăsați pradă algoritmilor, boților, propagandei!
Programa școlară pentru disciplina „Istoria comunismului din România” a fost elaborată de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) din cadrul Ministerului Educației, în colaborare cu Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, Institutul de Istorie „Nicolae Iorga”, Institutul Național pentru Studiul Totalitarismului, Institutul de Istorie „A. D. Xenopol”, Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, Centrul Internaţional de Studii asupra Comunismului, Academia Civică și reprezentanții facultăților de istorie din mai multe instituții de învățământ superior.
„Nostalgia după vremuri de tristă amintire are cauze complexe, însă una dintre cele mai importante dintre aceste cauze este necunoașterea faptelor istorice. Fenomenul este îngrijorător, cu atât mai mult cu cât pare să fie înregistrat în cadrul diferitelor categorii de vârstă, inclusiv în rândul tinerilor care nu au trăit nici măcar o zi în regimul comunist, unii fiind născuți chiar după aderarea României la NATO sau la Uniunea Europeană”, a explicat Ligia Deca.