Vot final: Educația sexuală va fi studiată în școlile din România începând din această toamnă

Parlamentarii români au aprobat astăzi, cu majoritate de voturi, introducerea educației sexuale în orarul elevilor începând cu anul școlar viitor.

Georgiana Mihalcea, redactor
scris pe
educatia sexuala in scoli

Educația sexuală în școlile din România este un subiect fiebinte în ultima vreme. Mai marii țării discută de luni bune despre conținutul programei, despre denumirea exactă a viitoarei discipline, cine va preda și cum vor fi evaluați copii. Astăzi s-a luat, în Parlament, decizia finală.

Educația sexuală va fi studiată din toamnă conform legii adoptate astăzi

Parlamentarii din Camera Deputaților au votat astăzi, 21 iunie 2022, legea care va permite studierea educației sexuale în școlile din România începând cu anul școlar următor. Proiectul de lege a trecut cu 224 de voturi pentru, 49 de abțineri și un vot împotrivă.

Legea prevede introducerea educației sanitare în școli începând cu clasa a VIII-a, doar cu acordul scris al părinților.

Parlamentarii au adoptat în ședința de astăzi, 21 iunie 2022,  proiectul de modificare a legii privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, stabilind că „în școlile din România se vor durula” sistematic din clasa a VIII-a, cu acordul scris al părinţilor, programe de educaţie pentru sănătate, în vederea prevenirii contractării bolilor cu transmitere sexuală şi a gravidităţii minorelor.

Educația sexuală în școli a trecut din a doua încercare

Actul normativ pentru modificarea şi completarea legea 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului a fost sesizat de șeful statului, Klaus Iohannis la Curtea Constituţională, dar judecătorii CCR au respins obiecţiunile formulate de acesta. În consecință, președintele a retrimis legea în Parlament, spre reexaminare.

Textul adoptat iniţial de Parlament prevedea că în unităţile şcolare se derulează sistematic, cu acordul scris al părinţilor sau al reprezentanţilor legali ai copiilor, programe de educaţie pentru viaţă, inclusiv educaţie sexuală.

Cererea de reexaminare stipula că prin introducerea sintagmei „educaţie pentru viaţă, inclusiv educaţie sanitară”, textul de lege se îndepărtează de principiul “promovării educaţiei pentru sănătate” prevăzut în art. 3 lit. r) din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011.

Unde-i educație sexuală, e și scandal

Dezbaterea de astăzi nu a fost scutită de dispute între parlamentari. Reprezentanții USR și AUR și-au susținut până în clipa votului final argumentele pro și contra.

Avem nevoie de libertate, nu de ideologie, avem nevoie de libertatea de a alege cum ne creștem copiii. Nu avem nevoie de masturbarea copiilor, de ideologie de gen, de avorturi la adolescenți, de sexualizarea lor, într-un cuvânt.

Ilie Coleșa, deputat AUR

Suntem în topul țărilor din Uniunea Europeană unde violența domestică există în familii. Trebuie să vorbim despre consimțământ, pentru că elevii noștri nu cunosc ideea de consimțământ. Așadar, nu înțeleg de ce trebuie să vorbim despre educație sanitară într-o țară în care suntem în spatele Uniunii Europene din nou, pentru că nu suntem la curent cu ceea ce se întâmplă cu elevii noștri în școală. Elevii noștri care învață despre sex pe internet, la filmele porno, când noi ar trebui să avem oameni specializați în școli care să vorbească despre educație sexuală.

Simina Tulbure,  deputat USR

Educația sexuală nu stă chiar roz nici în alte țări occidentale

Rezultatele unui studiu, realizat între anii 1990 şi 2015 în 10 ţări (SUA, Marea Britanie, Irlanda, Australia, Noua Zeelandă, Suedia, Canada, Japonia, Iran şi Brazilia), au arătat că elevilor nu le place modul în care le sunt explicate informaţiile în timpul orelor de educaţie sexuală. În cadrul cercetării, publicate în Jurnalul Medical BJM, specialiştii au oferit elevilor, cu vârsta cuprinsă între 12 şi 18 ani, 55 de calificative pentru a descrie ceea ce au învăţat la şcoală la orele de educaţie sexuală.

În urma analizării calificativelor, cercetătorii au descoperit că elevii consideră că li se predau în timpul orelor doar informaţii clinice şi nimic despre relaţiile de cuplu şi ceea ce presupun acestea.

Astfel, oamenii de ştiinţă au identificat două mari probleme legate de educaţia sexuală predată la orele de curs.

Prima problemă presupune faptul că programa şcolară tratează viaţa sexuală ca oricare altă materie, în timp ce astfel de informaţii au nevoie de mai multă fineţe pentru a fi explicate elevilor.

„Nu se ţine cont de faptul că sexul este un subiect ce poate intimida şi despre care copiii nu vorbesc deschis. De aceea, implicarea elevilor este de cele mai multe ori prea mica”.

Pandora Pound, autoarea studiului şi cercetător în cadrul Universităţii din Bristol, Marea Britanie.

Cea de-a doua problemă legată de orele de educaţie sexuală este că şcolile tind să nege faptul că mulţi dintre elevi sunt activi sexual, iar informaţiile prezentate sunt prea ştiinţifice şi nu corespund cu realitatea.

Tocmai lipsa informaţiilor practice face ca elevii să prefere serviciile comunitare de sănătate publică şi nu orele de educaţie sexuală ca sursă privind viaţa sexulă. În plus, nu puţini sunt profesorii care lasă impresia că toate aspectele ce ţin de viaţa sexuală sunt ruşinoase, au mai arătat rezultatele cercetării.

Îți recomandăm și

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa