Consilierul școlar nu este același lucru cu psihologul. „Expertul” pe probleme psihologice – consilierul școlar, pe care l-am regăsit prin școli în ultimii 13 ani, nu poate face terapie cu elevii. Ministerul Educației a încercat să rezolve această situație prin noul regulament al CJRAE, care intră în vigoare de la 1 septembrie 2024. Acesta stabilește roluri clare pentru fiecare. Altfel spus, din toamnă, nu vom avea în școli doar consilieri școlari, ci și psihologi. Care sunt diferențele dintre un consilier școlar și un profesor-psiholog
Din toamnă, școlile pot solicita, în premieră, un profesor-psiholog, care poate fi psiholog clinician sau psihoterapeut, adică poate diagnostica, consilia și oferi psihoterapie elevilor. E cu totul altceva decât consilierul școlar de până acum și care a născut o mulțime de dispute legate de atribuțiile sale, dar și de numărul mic de posturi alocate acestei funcții. Numărul consilierilor școlari a fost crescut cu 50% în 2022, astfel că în prezent există 1 consilier la 800 de elevi, potrivit ministerului.
În esență, profesorii-psihologi se concentrează pe aspectele clinice și terapeutice, în timp ce consilierii școlari se ocupă de orientarea educațională și suportul academic.
„Este greu să acoperim toate școlile. Cam 96% din școli au beneficiat de serviciile unui consilier. Sigur, poate nu cu normă întreagă, dar avem un consilier la care se poate apela. Consilierul școlar are cumva un dublu rol, numai că rolul lui se oprește undeva. Nu poate să facă terapie”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la Prima News, într-o emisiune difuzată pe 14 iunie. Din toamnă, însă, Ministerul Educației încearcă să rezolve această situație oferind școlilor posibilitatea să angajeze un profesor-psiholog.
- CITEȘTE ȘI: Când să mergi cu copilul la psiholog?
Care sunt diferențele dintre un consilier școlar și un profesor-psiholog
Deși ambele roluri se concentrează pe sprijinirea elevilor, diferențele dintre un consilier școlar și un profesor-psiholog sunt semnificative:
Formare și certificare:
Consilierul școlar are o formare în psihologie, psihopedagogie specială sau științele educației. Este specializat în consilierea educațională și vocațională, ajutând elevii să-și dezvolte abilitățile academice și sociale.
Profesorul-psiholog este un psiholog clinician sau psihoterapeut cu atestat de liberă practică. Are competențe în evaluarea și psihodiagnoza dezvoltării cognitive, afectiv-motivaționale și psihosociale a elevilor.
Atribuții:
Consilierul școlar se concentrează pe consilierea educațională și vocațională, ajutând elevii să-și îmbunătățească performanțele școlare și să-și dezvolte abilitățile de viață. De asemenea, poate oferi suport în gestionarea problemelor emoționale și sociale.
Profesorul-psiholog realizează evaluări psihologice detaliate, identifică nevoile educaționale speciale și dezvoltă strategii de intervenție. Poate oferi psihoterapie și consiliere psihologică pentru a ajuta elevii să depășească dificultățile emoționale și comportamentale.
Intervenții:
Consilierul școlar lucrează mai mult la nivel preventiv și de suport, organizând activități și programe pentru a îmbunătăți climatul școlar și a preveni problemele de comportament.
Profesorul-psiholog intervine în cazuri mai complexe, oferind terapie și suport psihologic specializat. Este implicat în evaluarea și tratarea problemelor de sănătate mintală ale elevilor.
Aceste diferențe reflectă rolurile complementare ale consilierilor școlari și profesorilor- psihologi în sprijinirea dezvoltării și bunăstării elevilor.
Care sunt atribuțiile unui profesor-psiholog și norma sa didactică
Conform articolului 27 din noul regulament, profesorul-psiholog are următoarele atribuții:
1) Evaluare psihologică:
a) evaluarea și psihodiagnoza dezvoltării cognitive, afectiv-motivaționale, psihosociale și a personalității copiilor, adolescenților, adulților și vârstnicilor aflați într-un context educativ de învățare-dezvoltare, evaluarea și psihodiagnoza elevilor cu nevoi educaționale speciale, evaluarea profilului cognitiv, afectiv, psihosocial și de personalitate al membrilor familiilor elevilor (pentru psihologul practicant).
b) identificarea factorilor psihologici implicați în contextele de învățare la nivelul clasei de elevi, participare la dezvoltarea și validarea instrumentelor de evaluare psihologică din domeniul psihologiei educaționale, consilierii școlare și vocaționale (atribuții care se adaugă pentru psihologul specialist).
c) organizarea de studii/activități/ programe cu relevanță în reducerea/remiterea abandonului școlar, reintegrare în școală, creșterea nivelului de aderență la contextele educaționale, elaborarea de metode și instrumente de evaluare psihologică, evaluarea impactului unor evenimente traumatizante majore la nivelul contextelor de școlarizare, dezvoltarea și validarea instrumentelor de evaluare psihologică educațională, orice altă activitate de evaluare psihologică din domeniul educațional care nu a fost cuprinsă în competențele celorlalte trepte de specializare (atribuții care se adaugă pentru psihologul principal);
d) îndeplinirea altor sarcini alocate, în acord cu prevederile legale în vigoare.
2) Intervenție psihologică educațională:
a) consiliere psihoeducațională, vocațională și psihologică în vederea optimizării sau eficientizării învățării, consiliere psihoeducațională și psihologică în vederea promovării atitudinilor și conduitelor sanogene, consiliere psihoeducațională și psihologică pentru dezvoltarea personală, depășirea situațiilor de criză, conflict și risc (pentru psihologul practicant).
b) consilierea vocațională vizând identificarea și stimularea abilităților, valorilor și intereselor profesionale, optimizarea deciziilor privind cariera și integrarea pe piața muncii, identificarea, consilierea și orientarea copiilor și tinerilor supradotați capabili de performanță înaltă către programe adecvate nevoilor lor specifice, în colaborare cu alți specialiști (atribuții care se adaugă pentru psihologul specialist).
c) elaborarea de metode și instrumente de lucru sau intervenție în domeniul psihologiei educaționale, consilierii școlare și vocaționale, dezvoltarea și validarea metodelor de asistență psihologică educațională, dezvoltarea și implementarea de proiecte în consiliere psihologică educațională/individual și de grup (atribuții care se adaugă pentru psihologul principal).
3) Consultanță de specialitate:
a) consultanța oferită cadrelor didactice, părinților, personalului administrativ, liderilor comunitari (atribuții care se adaugă pentru psihologul specialist).
b) consultanța oferită instituțiilor naționale cu profil educațional, celor specializate în orientarea carierei, precum și companiilor interesate de programe cu caracter educațional (atribuții care se adaugă pentru psihologul principal).
c) suportul metodologic acordat profesorilor-consilieri școlari din unitățile de învățământ preuniversitar, îndeosebi în scopul măsurilor de prevenire terțiară acordată elevilor confruntați cu factori cu impact traumatogen.
Norma didactică a profesorului-psiholog
Potrivit articolului 37 din regulament, norma didactică a unui profesor-psiholog este de 40 de ore/săptămână repartizare în felul următor:
a) 18 ore de activități de suport și coordonare metodologică a profesorilor-consilieri școlari din unitățile de învățământ preuniversitar, de consiliere școlară, consiliere și orientare în carieră a beneficiarilor primari ai educației, activități de consiliere acordată părinților și consultanță cadrelor didactice, elaborarea de analize, studii, cercetări, proiecte și alte lucrări în specialitate, dintre care 10-12 ore de activități de consiliere psihopedagogică, desfășurate individual și în grup cu preșcolarii/elevii, consiliere și orientare în carieră, consiliere în vederea orientării și reorientării școlare și profesionale a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor cu CES, activități de consiliere acordată părinților/reprezentanților legali și consultanță cadrelor didactice.
b) 22 de ore/săptămână care constau în: activități de pregătire metodico-științifică și complementară, stabilirea măsurilor și întocmirea programelor de prevenire și intervenție psihoeducațională, activități metodico-științifice, colaborarea cu comunitatea educațională/locală, participarea la comisiile metodice și alte activități metodico-științifice.
Consilier școlar și profesor-psiholog. La care apelăm și când?
Profesorii-psihologi și consilierii școlari au roluri complementare în sprijinirea elevilor, dar se concentrează pe aspecte diferite ale bunăstării acestora.
Profesorii-psihologi:
- Evaluări psihologice. Pot realiza evaluări detaliate pentru a identifica probleme emoționale, comportamentale sau de învățare.
- Terapie. Pot oferi sesiuni de terapie pentru elevii care au nevoie de suport psihologic mai profund.
- Intervenții specializate. Pot dezvolta și implementa planuri de intervenție pentru elevii cu nevoi speciale.
- Suport pentru profesori și părinți. Pot oferi consiliere și recomandări pentru profesori și părinți în gestionarea problemelor elevilor.
Consilierii școlari:
- Orientare academică și profesională. Ajută elevii să-și planifice cariera și să-și dezvolte abilități de studiu.
- Gestionarea problemelor școlare. Oferă suport pentru probleme legate de performanța școlară și relațiile interpersonale.
- Intervenții în situații de criză. Pot interveni rapid în cazuri de bullying, conflicte sau alte situații de urgență.
- Activități de dezvoltare personală. Organizează ateliere și activități pentru dezvoltarea abilităților sociale și emoționale ale elevilor.
Ambele roluri sunt esențiale pentru a asigura un mediu școlar sănătos pentru elevi. Însă rolul părintelui rămâne la fel de important ca și până acum, căci părintele este singurul în măsură să descopere dacă există schimbări în comportamentul copilului pentru a putea interveni la timp.