De ce a interzis Ministerul Educației concursurile naționale și olimpiadele în clasele I-IV. Ce concursuri rămân

Măsura nu afectează alte concursuri locale, regionale sau naționale, și nici evaluările obligatorii la clasa a II-a și a IV-a, care se vor organiza în continuare.

Laura Udrea, redactor
scris pe
copii dau un test scris
Olimpiadele în clasele primare pot stimula un prea mare spirit competitiv, pentru care cei mici încă nu sunt pregătiți. FOTO: Shutterstock

Ministrul Educației, Daniel David, a interzis prin ordin de ministru organizarea de concursuri naționale și olimpiade școlare în clasele primare, în 2025. Decizia, care continuă politica introdusă și anul trecut prin adrese către școli, are scopul de a reduce presiunile timpurii asupra elevilor. „În clasele I-IV important este să construim elementele de bază ale competențelor cheie. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe ele au de suferit”, a argumentat ministrul.

Ministerul Educației a oficializat printr-un ordin de ministru că în anul școlar 2024-2025 nu va mai elabora și organiza olimpiade școlare și concursuri naționale pentru elevii din clasele primare (I-IV). Decizia, așa cum explică însuși ministrul, se bazează și pe dorința de a promova o dezvoltare echilibrată a competențelor de bază. Trebuie, însă, precizat că decizia afectează doar competițiile elaborate și organizate de Minister. Chiar săptămâna trecută, în școlile din România a avut loc prima etapă a concursului Comper, una dintre cele mai cunoscute competiții la care participă elevi de clasele I-IV, și care aparține Fundației pentru Științe și Arte „Paralela 45”.

„Hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie), dar lăsând școlilor posibilitatea să facă comparații responsabile și voluntare prin concursuri locale/regionale/naționale ce pot intra într-un portofoliu educațional extins”, a scris ministrul. Nu este prima dată când ministerul nu organizează olimpiade școlare pentru clasele I-IV, nici anul trecut (în 2024) acestea nu s-au ținut.

Motivul, explicat în detaliu, pe blogul personal

Într-o postare pe blogul său, ministrul a explicat că obiectivul principal în clasele primare este dezvoltarea competențelor fundamentale, într-un ritm adaptat fiecărui copil. Amintind de decizia de a înlocui notele prin calificative în ciclul primar, el precizează că își dorește politici educaționale congruente care țin seama de implicațiile la nivel emoțional. Important este, spune ministrul, „să dezvoltăm nivelul elementar al tuturor competențelor cheie, în ritmul personal al fiecărui copil, nu să facem diferențieri prea fine (și adesea nerelevante) și prea devreme între copii”. Ministrul a subliniat și riscurile legate de organizarea unor competiții naționale prea devreme, care pot încuraja industria meditațiilor și pot direcționa atenția elevilor spre anumite domenii, neglijându-se altele la fel de importante.

Alte concursuri și evaluările naționale au undă verde

În ciuda interdicției aplicate competițiilor naționale, ministrul a precizat că școlile pot organiza concursuri la nivel local sau regional, dacă acestea sunt asumate responsabil de către școli și sunt în concordanță cu politicile educaționale ale ministerului. De asemenea, evaluările obligatorii de la clasele a II-a și a IV-a vor continua să joace un rol important în adaptarea procesului educațional la nevoile individuale ale elevilor.

„Pentru a stimula competiția adecvată, ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale, naționale asumate autonom și responsabil de școală (și cu consultarea părinților), congruente însă cu politicile ministerului (și monitorizate de acesta), care pot pătrunde într-un portofoliu educațional mai extins, dar nu au greutatea și mesajul unei olimpiade organizate de minister. Tot aici amintesc că avem deja evaluările obligatorii la clasa a II-a și a IV-a, pe care ar trebui să le folosim mult mai atent în procesul de învățare personalizată a elevului.”

Daniel David, Ministrul Educației

Ministrul Daniel David a subliniat importanța promovării cooperării și a lucrului în echipă la aceste vârste fragede, competiția fiind necesară, dar adaptată contextului educațional al fiecărui copil. „Hai să ne focalizăm pe dezvoltarea riguroasă a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie,” a concluzionat ministrul.

Oana Moraru: „Presiunile competiționale timpurii nu sunt benefice pentru copii”

Oana Moraru, expert în educație, a scris, încă din 2019, că presiunile competiționale timpurii nu sunt benefice pentru copii și că învățătura de bază trebuie să fie prioritară în educația acestora. Ea susține că educația trebuie să pună accent pe formarea abilităților fundamentale, iar concursurile școlare ar trebui să fie evitate până când copiii sunt pregătiți psihologic și intelectual pentru astfel de provocări. „Nu poți învăța să fii competitiv până ce nu ai integrat, în mediu sigur și protector, lecția eșecului, a erorii, a căderilor. Nu poți trimite copiii la concursuri individuale cu miză academică în perioada în care toți psihologii ne spun că creierul este plin de setea de conectare la celălalt, de validare, de autocunoaștere, dar și de cele mai puternice predispoziții în a achiziționa, pentru tot restul vieții, complexe mari de inferioritate/superioritate”, scria Oana Moraru în articolul pe care îl puteți citi integral pe site-ul Totul Despre Mame AICI.

Profesor: „Stopăm concursurile, dar lăsăm admiterea în clasa a V-a la marile colegii?”

Profesoara Marina Ștefania Manea, fost inspector școlar, atrage atenția printr-o postare pe Facebook asupra faptului că eliminarea olimpiadelor școlare nu va reduce fenomenul meditațiilor, atâta vreme cât încă există examenele de admitere în clasa a V-a la marile colegii naționale. „Rămân, totuși, examenele de admitere în clasa a V-a, la marile colegii naționale. Acolo unde nu intră nimeni fără pregătire suplimentară constantă în ciclul primar. NIMENI. Cu alte cuvinte, stopăm concursurile și olimpiadele în ciclul primar pentru mulțime, dar lăsăm examenele de admitere în clasa a V-a la colegiile mari, pentru aceia care își doresc cu adevărat competiție, performanță, selecție. Chestiune de alegere. Și de buzunare… și, ce să vezi, nu la privat, ci la statul însuși… Echitate și egalitate, fără de egalitate și echitate…”, scrie profesoara. 

Măsura ministrului vine ca o continuare a politicii de anul trecut, când ministerul a restricționat participarea elevilor din clasele primare la etapele superioare ale concursurilor din calendarul proiectelor educative extrașcolare naționale și internaționale interjudețene și regionale (CPEERI, fostele CAER) și din calendarul național și internațional (CPEENI, fostele CAEN), cu finanțare sau nu din partea Ministerului Educației. Lista concursurilor din 2025 este disponibilă pe site-ul ministerului.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa