Începând cu anul 2025, alocațiile copiilor se majorează, pentru a acoperi rata inflației și o parte din nevoile sociale ale familiilor cu copii. De această creștere vor beneficia copiii minori, plus elevii de liceu care au împlinit 18 ani.
Conform Agenției Naționale pentru Plăți și Inpsecție Socială, majorarea va fi de 10,4%. Astfel, alocația pentru copiii sub 2 ani sau pentru cei cu dizabilități va crește de la 719 lei la 794 lei, iar pentru copiii cu vârsta de peste 2 ani, alocația va crește de la 292 lei la 323 lei. Cea mai recentă majorare avusese loc la începutul anului 2024, de 13,8%.
Cei 3,6 milioane de copii, precum și tinerii care frecventează liceele și școlile profesionale vor primi alocații de stat majorate. Fondurile necesare provin din bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, iar plățile sunt gestionate de Agenția Națională de Plăți și Inspecție Socială.
Simona Bucura Oprescu, ministrul Muncii și Solidarității Sociale
Crește și alocația de stat pentru elevii de liceu care au trecut de 18 ani
Alocaţia de stat pentru copii se acordă şi tinerilor care au împlinit vârsta de 18 ani, care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, organizate în condiţiile legii, până la terminarea acestora. Valoarea sa este identică cu ca a copiilor cu vârsta cuprinsă între 2 și 18 ani. Iată ce spune legea:
Pentru tinerii prevăzuţi la art. 1 alin. 3 (elevii de liceu care au împlinit 18 ani- n.red), plata alocaţiei de stat se face direct acestora, pe bază de cerere. Cererea se depune la unităţile de învăţământ şi este însoţită de copia actului de identitate şi de adeverinţa eliberată de unitatea de învăţământ, prin care se atestă faptul că urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, că acestea sunt continuate fără întrerupere şi că nu repetă anul şcolar. În situaţia în care anul şcolar se repetă din motive medicale, cererea va fi însoţită şi de copia certificatului medical sau a altui document medical care atestă această situaţie.
Unde se depune cererea şi ce trebuie să conţină dosarul
Pentru înregistrarea în baza de date a Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului – Serviciul Alocaţii, dosarul va conţine următoarele acte:
- Cere Tip
- Adeverinţă de elev
- Copia actului de identitate
- Extrasul de cont, în original, cu semnătura și ștampila băncii.
Cererea se va completa de către elev, pe propria răspundere, la care se vor ataşa actele menţionate mai sus. Pentru continuitate, cererile vor fi completate şi depuse în luna împlinirii vârstei de 18 ani.
- CITEȘTE ȘI: Alocația de stat pentru copii
Acte necesare pentru alocaţia de stat pentru copii
Alocaţia de stat pentru copii se acordă conform prevederilor Legii nr. 61/1993, republicată, privind alocaţia de stat pentru copii, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Normelor Metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, cu modificările şi completările ulterioare.
- cerere tip cerere pentru acordarea alocatiei de stat pentru copii;
- copie CI/BI părinţi – 1 copie xerox pentru mamă şi 1 copie xerox pentru tată;
- copie si original – certificat de naştere copil;
- copie si original – livret de familie- actualizat (se trece copilul în livretul de familie la Oficiul de Stare Civilă) sau certificat de casatorie;
- copie hotărâre de încredinţare, dacă este cazul;
- copie hotărâre de adopţie, dacă este cazul;
- copie acte reşedinţă, în cazul în care unul dintre părinti sau ambii are/au reşedinţa într-una dintre tările U.E;
- extras de cont pe numele titularului, dacă alocaţia se va vira într-un cont bancar
Alocaţia de stat pentru copiii născuţi în U.E.
- Notificare privind prelucrarea datelor cu caracter personal:
- Cerere tip:
- Certificat naştere copil – copie şi original
- Buletine /Carti identitate parinti – copie şi original
- Certificat de căsătorie – original şi copie;
- Extras cont pe numele solicitantului / titularului – (dacă se doreşte plata în cont bancar)
Documente din care să rezulte situaţia juridică a copilului faţă de reprezentantul legal, care pot fi, după caz, următoarele:
- livretul de familie;
- hotărârea judecătorească de încredinţare a copilului, în caz de divorţ;
- hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei;
- hotărârea judecătorească de încuviinţare a adopţiei;
- hotărârea judecătorească sau, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului pentru măsura de protecţie specială a plasamentului;
- dispoziţia directorului general/directorului executiv al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, hotărârea judecătorească pentru măsura de protecţie specială a plasamentului în regim de urgenţă;
- hotărârea judecătorească de instituire a tutelei;
- dispoziţia autorităţii tutelare de instituire a curatelei;
- actul de deces al unuia dintre părinţi;
- alte documente.
- dosar;
Adeverinţă de salariat cu menţionarea datei angajării pentru părinţii care lucrează în România.
Dacă părinţii nu au lucrat în străinătate şi nu le-au fost întocmite documente în statul membru U.E solicitantul va depune o declaraţie în care se va specifica perioada petrecută în străinătate, că nu a lucrat şi nu încasează sau nu a încasat de la statul respectiv alocaţie şi unde locuieşte în prezent.
Dacă părinţii au avut calitatea de lucrători migranţi vor depune documente justificative care să ateste adresa (adresa INS-Instituţia care plăteşte alocaţia în ţara/localitatea din statul membru U.E) şi numărul de asigurare din statul membru U.E în care s-a născut copilul precum şi o declaraţie care să ateste perioada în care a lucrat, dacă încasează sau a încasat de la statul respectiv alocaţie şi unde locuieşte în prezent.
Dacă părinţii/ sau unul dintre părinţi lucrează intr-un stat membru UE se va anexa Formularul E411 sau documentul doveditor din statul respectiv.