„Copiii mei învață la școală privată, au medii mari, iar Ministerul Educației le încalcă dreptul la bursă. Nu o spun doar eu, ci și Curtea Constituțională”

Curtea Constituțională a decis că elevii care învață în sistemul privat trebuie să beneficieze de aceleași burse ca cei de la stat.

Theodora Fintescu, redactor
scris pe
Bursele de merit și de reziliență se acordă exclusiv pentru munca elevilor, iar meritele copiilor care învață la privat nu sunt cu nimic mai prejos decât ale celor care învață la stat. FOTO: Shutterstock

Copiii mei învață la o școală privată din București și, pentru că au rezultate foarte bune la învățătură, ar trebui să primească și ei, la fel ca prietenii lor care învață la stat, bursă din bugetul public. Nu se întâmplă însă asta, pentru că Legea Educației îi exclude de la bursele de merit și cele de reziliență pe elevii care învață în școli private și confesionale. Prevederea aceasta este neconstituțională- a decis Curtea Constituțională a României (CCR) joi, 7 noiembrie 2024. Iar cu câteva luni în urmă, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a atenționat Ministerul Educației că încalcă principiul constituțional al egalității și nediscriminării. Decizia recentă a CCR ar trebui să deschidă elevilor din învățământul privat și confesional drumul către bursele de care nu pot beneficia în acest moment.

UPDATE: Ministerul Educației a anunțat vineri, 08.11.2024, că legea va fi schimbată imediat ce decizia Curții Constituționale va fi publicată în Monitorul Oficial. „Conform art. 147 din Constituție, Decizia CCR este obligatorie și trebuie pusă în aplicare în termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României. Prin urmare, la acest moment, neavând alte date, cu excepția celor din spațiul public, Ministerul Educației nu poate întreprinde niciun demers, urmând ca după publicarea în Monitorul Oficial să fie întreprinse toate demersurile legale care se impun”, se arată în comunicatul Ministerului.

Școala privată în care învață copiii mei este acreditată de Ministerul Educației. La fel ca școlile de stat, respectă programa națională de studiu și legislația de organizare și funcționare în vigoare. Noi, părinții, semnăm același contract educațional ca la stat, iar elevii au aceleași drepturi și aceleași responsabilități ca cei de la stat. La finalul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, copiii susțin evaluările naționale. Ca la stat: aceleași subiecte, aceeași notare, aceeași rigoare.

Elevii din școala copiilor mei sunt la fel ca elevii din orice altă școală: unii mai sârguincioși, alții mai puțin. Unii țintesc la medii mari și muncesc pentru ele, alții se mulțumesc cu rezultate medii. Unii iau 10, alții iau 4. La fel ca la stat. Notele nu se dau pe ochi frumoși și nici nu le pune nimeni puncte în plus doar pentru că părinții cotizează lună de lună. Ia note mari cine știe și cine muncește.

Efortul și meritul sunt ale copiilor, indiferent unde învață

În gașca noastră de prieteni, sunt atât familii cu copii care învață în sistemul public, cât și familii cu copii care învață în instituții particulare. Cei cu rezultate excelente muncesc la fel de mult, indiferent unde merg la școală. Copiii mei sunt printre cei studioși. Nu fentează temele de zi cu zi, muncesc la final de săptămână pentru proiecte școlare, citesc pentru școală, dar și pentru propria plăcere. Profesorii îi laudă și îi admiră, colegii, la fel. Cu mediile pe care le au, peste 9,50, la stat ar lua bursă, la fel ca prietenii lor. Bursă care răsplătește, conform Legii educației, efortul și rezultatele școlare și care nu ar trebui să discrimneze, conform Constituției, niciun copil. Statutul financiar al familiilor și felul în care decid acestea să-și gestioneze bugetul nu reprezintă un criteriu de acordare a burselor de merit.

Ar conta pentru copiii mei o bursă de merit de 450 de lei pe lună? Da, enorm! Sunt la vârsta la care au nevoi și dorințe diverse, pe care și le-ar putea acoperi singuri, cu acei bani. O bursă ar fi o recunoaștere în plus a efortului pe care îl depun la școală. Faptul că noi, ca familie, ne permitem să-i școlarizăm în mediul privat nu înseamnă că ne scăldăm în bani. Nicidecum. Trăim decent, la fel ca multe alte familii din România, suntem chibzuiți și ne stabilim cu grijă prioritățile. Iar decizia noastră de a duce copiii la o școală privată nu ar trebui să împiedice recunoașterea și recompensarea financiară a efortului lor de către stat, atâta timp cât răsplata aceasta este exclusiv a elevului.

Valoarea burselor pentru copiii de la stat

Decizia de joi a Curții Constituționale a pornit de la o sesizare din 2019 făcută de părintele unui elev din sistemul privat de învățământ. Copilul a luat atunci locul I la o competiție sportivă, dar nu a beneficiat de bursa care se acorda pentru același loc elevilor de la stat, scrie edupedu.ro. Părintele a sesizat Curtea Constituțională, incriminând legea în vigoare în acel moment. Deși aceasta a suferit o serie de modificări între timp, și în forma ei actuală îi discriminează pe elevii din sistemul privat și confesional, oferindu-le acces doar la o categorie limitată de burse.

Concret, în acest moment, elevii din școlile particulare și confesionale beneficiază doar de bursele de excelență olimpică, de cele sociale (dacă sunt școlarizați fără taxă, prin intermediul unor programe ale școlilor) și de cele tehnologice. Nu beneficiază de burse de merit (care se acordă pentru medii peste 9,50 sau pentru premii la olimpiade și concursuri) și nici de burse de reziliență (se acordă unui număr limitat de elevi cu medii peste 7).

Cuantumul burselor în anul școlar 2024- 2025 este:

  • bursa de excelență – minimum 700 de lei
  • bursa de merit – 450 de lei/lună
  • bursa de reziliență – 300 de lei/lună
  • bursa socială – 300 de lei/lună
  • bursa tehnologică– 300 de lei/lună.

Recunoaștere egală pentru performanțele academice

Nu este pentru prima dată când în România se discută despre problema disciminării elevilor de la privat în privința accesului la burse. În aprilie 2024, Consiliul pentru Combaterea Discriminării a transmis Ministerului Educației un punct de vedere prin care atrage atenția instituției să nu facă distincție în acordarea burselor între elevii provenind de la școli de stat/private/confesionale, argumentând că toți merită recunoaștere egală pentru performanțele lor academice.

În documentul trimis Ministerului Educației, CNCD arată că limitarea beneficiarilor de burse la categoria elevilor din învățământul preuniversitar de stat, încalcă principiul constituțional al egalității și nediscriminării, precum și accesul în condiții egale la exercitarea dreptului constituțional la învățătură. „Prin această prevedere, se creează un tratament diferențiat între elevii din învățământul preuniversitar obligatoriu de stat în comparație cu elevii din învățământul preuniversitar obligatoriu particular, respectiv confesional, fără ca între aceste categorii de elevi să existe vreo distincție relevantă”, se arată în document.

Articole din lege încălcate, conform CNCD:

  • Articolul 16- Egalitatea în drepturi: Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
  • Articolul 32- Dreptul la învățătură: Dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu, prin învăţământul liceal şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instrucţie şi de perfecţionare. Învăţământul de toate gradele se desfăşoară în unităţi de stat, particulare şi confesionale, în condiţiile legii”.

Câteva dintre argumentele aduse de CNCD:

  • Statul, prin Constituție, externalizează la opțiunea elevilor dreptul la învățătură în sistemul preuniversitar către entități particulare, dar fără să cedeze autorizarea și controlul statului.
  • În privința raportului juridic între stat și elevi din învățământul preuniversitar constatăm că rezultă pentru elevi obligativitatea învățământului general, indiferent de opțiunea elevului pentru forma de organizare a învățământului preuniversitar (de stat, privat, public).
  • Elevul este subiectul raportului juridic constituțional rezultat din art. 32 alin. (1) din legea fundamentală, statul consacrând principiului finanțării învățământului preuniversitar că «resursa financiară urmează antepreșcolarul/preșcolarul/elevul,» potrivit art. 135 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 198/2023.
  • Dreptul la bursă intră tot în conținutul raportului juridic dintre stat și elevi, indiferent de forma de organizare a învățământului preuniversitar. Nu există un drept constituțional la bursă în mod expres reglementat, dar acesta rezultă în mod indirect din art. 49 alin. (1) din legea fundamentală, care consacră protecția copiilor și a tinerilor: (1) «Copiii şi tinerii se bucură de un regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea drepturilor lor.»
  • Acordarea burselor are la bază exclusiv doar motive ce țin de rezultatele sau situația socială a elevului. 
  • În privința rezultatelor, performanței elevilor constatăm că întregul sistem de învățământ preuniversitar este reglementat în mod unitar (atât pentru stat, cât și privat și confesional) după aceleași principii de evaluare.

Ce urmează?

Un articol de lege este declarat de Curtea Constituțională ca fiind neconstituțional atunci când dispozițiile sale sunt contrare Constituției. Odată ce este declarat altfel, articolul de lege își încetează efectele. În cazul de față, Curtea Constituțională a constatat că „este neconstituțională sintagma „de stat” din cuprinsul dispozițiilor art.82 alin.(1) din Legea educației naționale nr.1/2011, anterior modificării prin art.I pct.3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.69/2022 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi prorogarea unor termene.” Efectul acestei decizii va deschide elevilor din învățământul privat și confesional drumul către bursele de care nu pot beneficia în acest moment.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa