Realizat în fiecare an de KANTAR, la comanda Clincilor Dentare Dr. Leahu, Barometrul Stomatologiei lansat ieri, indică un interes crescut al românilor pentru serviciile preventive de sănătate dentară.
Potrivit Barometrului Stomatologiei, față de anul trecut, în 2024, doi din trei români – cea mai mare proporție din ultimii șase ani – au declarat că au în vedere să meargă la dentist. Nivelul declarat de investiție anuală în serviciile stomatologice este în creștere cu 300 de lei, până la bugetul anual de 2.238 lei, potrivit aceleiași surse.
Românii, mai dornici să-și rezolve problemele dentare
„Realizăm de 6 ani acest studiu care ne-a dat o imagine clară asupra stării sănătății dentare și deschiderii oamenilor de a veni la dentist. Am înțeles că avem o responsabilitate de a-i ajuta. De aceea, am creat o instituție către care oamenii să vină cu încredere. Și am continuat educația pe care o facem din 2013”, a declarat, la lansarea studiului, dr. Ionuț Leahu, medic primar stomatolog, fondatorul Clinicilor Dentare Dr. Leahu, parte a Rețelei de Sănătate Regina Maria.
Analiza din acest an, a mai spus acesta, ne arată că românii sunt mai dornici să-și rezolve problemele dentare și să prioritizeze prevenția: „Vin într-un număr mai ridicat la consult, solicită radiografii, iar autodiagnosticarea a scăzut considerabil, cu 12 procente față de anul trecut. 3 din 4 familii din România își aduc copiii la medicul stomatolog, iar aceasta este rata cea mai mare de accesare din ultimii 6 ani. Sunt semne de normalitate pe un fond dezastruos pe care îl avem în ceea ce privește starea de sănătate dentară a populației, iar rezultatele încurajatoare sunt o consecință a educației despre sănătatea dentară, la care am contribuit în ultimul deceniu. Prin prezența extinsă la nivel național, alături de un partener puternic, suntem pregătiți cu informații și servicii de calitate, atunci când oamenii decid să vină pentru consult sau tratament.”
Acesta a anunțat disponibilitatea unui serviciu de urgențe atât pentru adulți, cât și pentru copii, în București, la Clinicile Dentare Dr. Leahu Victoriei, din str. Louis Blanc 9B. Serviciul este disponibil în urma planificării la numărul de telefon 021.9777, și cu triaj realizat în avans. Programul de funcționare sâmbăta și duminica este de la ora 8.00 și până la ora 20.00.
Ce înseamnă urgențe
Sunt considerate urgențe și sunt tratate în acest regim situațiile de fractură dentară, schimbare a culorii dinților în urma unui traumatism, durerea acută a dinților și a maxilarelor, sângerările abundente, umflarea feței, gingiei sau a diferitelor zone din cavitatea orală, mobilitatea crescută a dinților însoțită de durere.
Pentru extracții de urgență, drenaj endodontic, în cazul unui traumatism sau unui abces dentar, primul pas este discuția telefonică prin care se stabilește nivelul de urgență și este comunicată recomandarea medicului stomatolog.
În funcție de situație, aceasta poate fi o prescripție medicamentoasă sau vizita în clinică, unde o echipă medicală este pregătită pentru consultație, radiografii și intervenții de orice tip de complexitate.
„Avem nevoie de un serviciu de urgență și în stomatologie, ca în medicina generală. Atunci când ai o problemă dentară, accesul la personal specializat este obligatoriu. Deoarece situațiile care generează urgențe provoacă cel mai adesea complicații pentru sănătatea întregului corp”, a adăugat dr. Ionuț Leahu, CEO al Clinicilor Dentare Dr. Leahu.
Acesta a mai spus că sunt contactați în fiecare zi nelucrătoare pentru situații de urgență: „Am simțit nevoia oamenilor în perioada stării de urgență, când 7.000 de persoane din toată țara ne-au sunat cu probleme reale. Lansăm pentru București această opțiune. Urmează să extindem serviciul în toate clinicile noastre din țară, în funcție de feedback-ul pacienților”, a mai spus medicul stomatolog.
Studiul a fost lansat miercuri, 28 februarie. Sondajul mai arată că persoanele care provin din mediul urban (68% din eșantion), cu un nivel ridicat de educație (78%) și venituri lunare de peste 3.000 lei (71%) au deschidere mai mare să ia în considerare accesarea serviciilor stomatologice.
Motive ale vizitei la stomatolog
Principalele servicii ale vizitei la medicul stomatolog sunt: controlul general (peste 78%, în creștere cu 4 procente față de 2019). Următoarele motive sunt cariile/plombele (58%, în creștere cu 5 procente față de 2019) radiografiile (50%, cu 7 procente în plus în ultimii 6 ani), detartrajele (peste 48%, cu 8 procente mai mult decât în 2019).
Potrivit aceleiași surse, opt din zece români au declarat că își aleg medicul stomatolog pe criteriul recomandării, iar aproximativ jumătate caută informațiile pe Google.
Studiul Barometrul Stomatologiei este o inițiativă a Clinicilor Dentare Dr. Leahu și a fost realizat de KANTAR în luna ianuarie 2024, la nivel național, pe un eșantion de 1000 de persoane (54.5% mediul urban – accent pe orașele medii, 45.5% mediul rural, în procente egale bărbați-femei și pe categoriile de vârstă active profesional, ponderi majoritare în rândul celor cu studii medii și joase) și prezintă comportamentul pacientului român din ultimul an, fiind analiza anuală care surprinde schimbările în privința accesării serviciilor stomatologice.