Copiii mai mici de 14 ani au nevoie, în continuare, de pașaport pentru a călători în Turcia. Iată cum se obține!

Georgiana Mihalcea, redactor
scris pe
familie in vacanta
Faceți din timp pașapoartele pentru copii pentru a evita cozile. FOTO: Shutterstock

Românii vor merge în Turcia fără pașaport de la 1 iunie 2024, conform unei decizii luate de președintele turc Recep Erdoğan. Vestea este îmbucurătoare pentru miile de familii de români care aleg această destinație de vacanță. Atenție, însă! Copiii care nu au încă buletin au nevoie în continuare de pașaport.

Decizia care permite românilor să călătorească în Turcia folosind doar cartea de identitate a fost semnată în data de 20 mai 2024. Turcia este una dintre destinațiile de vacanță preferate de români, datorită serviciilor de calitate și prețurilor accesibile. Până la data prezentei modificări, cetățenii români erau nevoiți să aibă pașaport cu o valabilitate de minimum 150 zile la momentul intrării în Turcia. Nu se permitea intrarea cu cartea de identitate românească, indiferent de vârstă.

Cetățenii români posesori ai unui document național de identitate beneficiază de scutire de vize pentru călătoriile turistice și tranzitare în Turcia, cu o ședere maximă de 90 de zile în decursul unei perioade de 180 de zile, în conformitate cu articolul 18 din Legea nr. 6458 privind regimul străinilor și protecția internațională.

extras din decretul prezidențial

Cine va avea nevoie în continuare de pașaport pentru Turcia

Măsura aprobată recent de președintele turc NU se aplică, însă, și minorilor care nu au împlinit 14 ani și nu au o carte de identitate. Pentru aceștia, părinții vor solicita din timp eliberare unui pașaport electronic la autoritățile responsabile. Există două tipuri de pașapoarte pentru copii. Iată care sunt acestea, ce acte sunt necesare pentru eliberarea lor și ce condiții implică.

Acte necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic în 2024, pentru copii de 0-14 ani

La depunerea documentelor, prezența minorului este obligatorie. La depunerea cererii, minorului i se preiau impresiunile digitale şi imaginea facialã (minorii cu vârsta sub 12 ani sunt exceptați de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale). Iată lista cu documentele necesare:

  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Document/documente de identitate al părintelui/ale părinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.
  • În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic pentru copii 2024 este formulată de un singur părinte/reprezentant legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de alte documente pe care le găsiți menționate aici.

Condiții de acordare pașaport electronic simplu pentru copii de 0-14 ani în 2024

Paşapoartele simple electronice se eliberează, la cerere, cetăţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 248/2005 cu modificările şi completările ulterioare, privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate. Numai la cererea:

  • Ambilor părinţi, părintelui căruia i-a fost încredinţat minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, părintelui supravieţuitor, reprezentantului legal al minorului.
  • Părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă
  • Părintelui în favoarea căruia s-a pronunţat o hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori o ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului.
  • Eliberarea paşaportului simplu electronic pentru copii 2024, în cazul în care există neînţelegeri între părinţi cu privire la exprimarea acordului ori unul dintre părinţi se află în imposibilitatea de a-şi exprima voinţa, se efectuează numai după soluţionarea acestor cazuri de către instanţa de judecată, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă.
  • Persoanei împuternicite printr-o procură specială de persoanele sus-menționate.
  • Părintelui împuternicit de celălalt părinte printr-o procură specială ori care are acordul scris al celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului.

Acte necesare pentru eliberarea pașaportului simplu temporar în 2024, pentru copii de 0-14 ani

  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Document/documente de identitate al părintelui/ale părinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.
  • 2 fotografii color identice ale minorului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, numai pentru situațiile în care acesta nu este prezent la depunerea cererii. Titularul fotografiei nu trebuie să aibă capul acoperit, ochii închişi, iar expresia feţei acestuia trebuie să reprezinte o stare comună.

Condiții de acordare a pașaportului simplu temporar în 2024, pentru copii de 0-14 ani

  • Pașaportul simplu temporar pentru copii 2024 se eliberează în următoarele condiții:
  • La cererea ambilor părinţi, părintelui căruia i-a fost încredinţat minorul prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, părintelui supravieţuitor, reprezentantului legal al minorului.
  • Părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013.
  • Părintelui în favoarea căruia s-a pronunţat o hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori o ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte.
  • Hotărârile judecătorești prezentate trebuie să cuprindă ștampila instanței, în original. Hotărârile pronunțate în străinătate trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute de lege pentru recunoaștere și punere în executare.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa