Situație fără precedent în București la admiterea la liceu: mai mulți candidați decât locuri disponibile. Părinții cer suplimentarea locurilor

Publicarea locurilor disponibile la liceele din București a aprins spiritele printre părinți, elevi și chiar profesori, deoarce mulți copii nu vor reuși să prindă liceul la care au visat sau pur și simplu nu vor ocupa vreun un loc în urma repartizării computerizate.

Georgiana Mihalcea, redactor
scris pe
admitere la liceu București
Părinții au semnat două petiții prin care cer suplimentarea locurilor la liceele din București.

    Admiterea la liceu în București ridică multe probleme. Părinții copiilor de clasa a opta au semnat de curând două petiții prin care cer suplimentarea locurilor la liceele din București. Mulți copii riscă să rămână pe dinafară după repartizarea computerizată, dacă nu completează corect fișa cu opțiuni. Ministrul Educației nu ia în calcul această variantă, dar oferă altă o alternativă.

    Din fericire anul acesta elevii claselor a opta au obținut medii mult mai mari comparativ cu cele de anul trecut. Din nefericire aceste medii duc la o ierarhizare complet diferită față de 2021.

    Mai mulți candidați, mai puține locuri pentru admiterea la liceu

    În Capitală anul acesta sunt cu 3612 absolvenți de gimnaziu mai mult comparativ cu anul trecut, iar mediile obținute la Evaluarea Națională de promoția anului 2022 sunt semnificativ mai mari față de cele din 2021 și asta va duce la o repartizare diferită.

    Situația fără precedent a aprins spiritele printre părinți, elevi și chiar profesori, deoarce mulți elevi nu vor reuși să prindă liceul la care au visat sau pur și simplu nu vor ocupa vreun loc în urma repartizării computerizate.

    București, anul 2022 – generația de elevi care apare anul acesta în platforma de admitere.edu.ro este de 15.427, față de 11.812 câți erau anul trecut. Asta înseamnă echivalentul a 139 de clase în plus în acest an, clase care nu există iar mulți părinți se găsesc în situația în care deși copii au medii foarte bune 9,80 sau 9,50 șansele reale de a intra la un liceu bun sunt decimate.

    Adriana Matache, autor petiție

    Un simplu calcul matematic

    • În 2022 există o diferență de 1.556 de locuri între ultimul candidat cu media 9 din 2022 și cei din 2021.
    • Elevul care are media generală de admitere 9 în 2022 se află pe poziția 4.834 în ierarhie, față de 3.269 cât era anul trecut.
    • Diferența dintre ei înseamnă 60 de clase a câte 26 de elevi.
    • Prin urmare, media 9 de anul acesta s-a „devalorizat” comparativ cu media similară din 2021.

    Ce spune ministrul Educației despre situația creată

    Pe de altă parte, Sorin Câmpeanu, Ministrul Educației și-a făcut altfel calculele și le sugerează părinților să completeze cât mai multe opțiuni. Domnia sa susține că numărul candidaților este cu 2000 mai mic decât al locurilor disponibile în liceele din Capitală. Datele oferite de oficial sunt următoarele:

    • Licee de stat – 15.552 de locuri
    • Școli profesionale/duale – 1.762 de locuri
    • Locuri elevi romi – 1.185
    • Locuri elevi CES – 405
    • Locuri învățământul special – 240
    • Licee particulare – 1.634
    • Numărul elevilor din București Înscriși la Evaluarea Națională 16.498
    • Numărul estimat al elevilor care se vor înscrie din alte județe – 2.500

    „În contextul actual, în care la evaluarea națională de anul acesta au participat mai mulți copii față de anul trecut, faptul că s-au obținut note mari, precum și faptul că numărul de locuri a rămas în mare parte neschimbat, va duce la repartizarea la licee nedorite de copii! Soluția dată de reprezentanții ministerului educației, aceea de a avea mai multe opțiuni pentru a nu risca să rămână nerepartizați, nu este o soluție pertinentă. Practic se pasează problema către părinți și elevi, iar rezultatul va duce la repartizarea copiilor la licee nedorite!” Gina Radu, autoare petiție

    Cum rămâne cu învățământul obligatoriu de 10 clase?

    În România învățământul este gratuit și obligatoriu conform Constituției României articolul 32 și în Carta Drepturilor fundamentale ale UE, articolul 14, aliniatul 2. Elevii români au obligația să termine minim zece clase, dar cum pot face acest lucru dacă ei ratează admiterea la liceu pentru că n-au completat suficiente opțiuni în fișa de repartiție computerizată?

    Pe grupurile dedicate, părinții lansează tot felul de ipoteze și calcule. Unii spun că s-ar încuraja orientarea copiilor cu note mai mici spre școlile profesionale, alții spun că se urmărește îndeplinirea „normei” la liceele tehnologice și există voci care spun că unii părinți ar scoate copilului certificat de rrom pentru a prinde locurile speciale alocate la liceele „bune”.

    Cum se face repartizarea computerizată a elevilor pentru admiterea la liceu

    • Algoritmul de repartizare ordonează elevii descrescător după media de admitere, repartizându-i pe rând, primul fiind de la elevul care a obținut cea mai bună medie.
    • La fiecare candidat în parte se caută prima opţiune de pe lista completată anterior, unde mai sunt locuri libere şi acesta este repartizat la acea opţiune, conform ghidului de admitere.
    • Dacă la un moment dat se găseşte un elev la care opţiunile exprimate în fişă nu îi permit să intre la niciun liceu (deoarece locurile au fost deja ocupate de cei cu medie mai mare decât el), copilul în cauză rămâne nerepartizat.

    Calculul ministrului vs. Ce spun părinții

    Situația actuală este simplă: miile de părinți care au semnat cele două petiții se luptă pentru suplimentarea locurilor la liceele la care se intră cu medii mari, peste 9, în care șansele de promovabilitate la bacalaureat sunt între 85 și 100%. Mai pe românește, copiii „buni” riscă să intre la licee…mai puțin bune.

    Ministrul, răspunde în stilul Pristanda, după modelul „două la prefectură, două la primărie”, numărând și locurile de la liceele private, cele speciale, fără frecvență, locurile speciale dedicate elevilor cu CES și cele pentru elevii de etnie rromă.

    De ce ne facem că nu înțelegem unde bat părinții? Unde au dispărut locurile care erau disponibile anul trecut pe vremea asta? De ce ne mirăm că, după bac, mulți vor merge să studieze în afară și vor continua să muncească și să trăiască în afara țării?

    Soluția dată de reprezentanții ministerului educației, aceea de a avea mai multe opțiuni pentru a nu risca sa rămână nerepartizați, nu este o soluție pertinenta. (…) Mai multe opțiuni înseamnă repartizarea copiilor care au obținut medii bune la licee slabe.

    semnatara uneia dintre cele două petiții

    Cum stau lucrurile în țară

    Până la momentul redactării acestui articol în restul țării nu au fost semnalate probleme similare. Iată mai jos listele complete transmise de inspectoratele școlare județene.

    Lista completă a locurilor la liceu disponibile în județele din România în anul 2022

    Conform Hotărârii de Guvern privind cifra de școlarizare pentru anul şcolar 2022-2023, la clasa a IX-a sunt alocate 130.600 de locuri (învățământ cu frecvență zi) la nivel național și 11.000 de locuri sunt alocate pentru clasa a IX-a, la învățământul cu frecvență redusă sau seral.

    Îți recomandăm și

    Te-ar mai putea interesa

    Te-ar mai putea interesa