Telefoanele mobile vor fi interzise definitiv în toate școlile din România începând de luni, 23 septembrie. Anunțul a fost făcut de către secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, iar în unele școli elevii și părinți au fost informați deja în privința acestei decizii. Mai multe țări din Europa au luat decizii similare în ultima perioadă, constatând că elevii sunt distrași de telefoane și că numărul înregistrărilor video din școli, cu elevi și profesori filmați în diverse ipostaze și expuși fără voia lor în stațiul public, e din ce în ce mai mare.
În școlile din România, începând de luni, 23 septembrie, folosirea telefoanelor mobile este interzisă din momentul în care elevii intră pe ușa școlii și până-n clipa în care aceștia pleacă spre casă. Singura situație în care elevii își pot folosi telefoanele este aceea când profesorul decide acest lucru, exclusiv în scop educațional, pentru anumite sarcini sau proiecte. Încălcarea regulamentului duce la confiscarea telefonului de către cadrul didactic.
„Ca și până acum, utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs este interzisă, cu excepția situațiilor în care acestea pot fi folosite ca mijloc didactic. Practic, la decizia profesorului, acesta poate permite elevilor să folosească telefoanele mobile în timpul orei respective. Conducerea unității de învățământ are obligația să asigure un spațiu în care elevii să depoziteze telefoanele, telefoane care nu pot fi folosite pe parcursul programului școlar – practic, ele ar trebui să fie depozitate la intrare și să își preia fiecare elev telefonul la plecare. Dacă se întâmplă ca un elev să fie prins cu telefonul asupra lui în timpul programului școlar, profesorul are posibilitatea să îi rețină telefonul și să i-l restituie la sfârșitul programului școlar. Ca element de noutate este faptul că nu pot folosi telefoanele pe întregul parcurs al programului școlar al unei zile. Până acum, în vechiul regulament, aveau posibilitatea să îl folosească în pauze. Acum, practic, n-au voie nici pe timpul pauzelor”, a declarat secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, pentru Canal 33.
„Pentru orice problemă, copiii pot merge la secretariat”
Maria este elevă în clasa a IX-a la Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc”, iar luni, 17 septembrie, părinții ei au fost anunțați de dirigintă că elevii nu mai au voie să folosească telefonul atâta timp cât se află la școală. „Există o nouă lege care interzice telefoanele mobile în incinta școlii. Aceasta trebuie implementată începând de săptămâna viitoare. Copiii vor pune telefoanele mobile într-o cutie, iar aceasta va fi încuiată până la finalul programului școlar. Pentru orice problemă, copiii pot merge la secretariat, la doamnele director sau la mine și luăm legătura cu dumneavoastră imediat. Dacă dumneavoastră aveți nevoie să luați legătura cu copiii, sunați la școală sau la mine și rezolvăm”, este mesajul primit de părinți.
Mama fetei spune că decizia i se pare una foarte bună, pentru că tentația copiilor de a-și petrece pauzele exclusiv cu ochii în telefon și chiar de a le butona pe ascuns în timpul orei sunt foarte mari. „În gimnaziu, nu de puține ori, copilul îmi povestea că în pauze elevii puneau manele pe telefon și ascultau tot felul de melodii vulgare. E adevărat că noi, ca părinți, eram liniștiți știind că are telefonul la ea și putem lua legătura ușor unii cu alții în caz de ceva. Dar prefer să știu că se concentrează exclusiv pe școală și că în pauze vorbește cu colegii decât că stă pe telefon”.
„Să se aplice și pentru profesori!”
Andreea este mama a doi copii, unul în gimnaziu, celălalt la liceu. Deși măsura i se pare foarte bună, ar vrea ca accesul la telefoane să le fie restricționat în timpul orelor de curs și profesorilor. ”De-a lungul anilor de școală s-a întâmplat de foarte multe ori să îmi spună copiii că profesorul, în loc să le predea sau să le explice lecția, îi punea să copieze din carte, iar el stătea pe telefon. S-a întâmplat chiar să îi pună să răspundă la lecție sau să citească vreo temă, iar professorul să dea scroll pe telefon fără să audă ce îi spune elevul.”
Ce spune legea:
- Utilizarea telefoanelor mobile sau a oricăror alte echipamente de comunicații electronice de către elevi se realizează conform prevederilor legale stipulate în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare; utilizarea acestora în timpul orelor de curs se poate face numai la solicitarea cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească. (Art. 182 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024)
- „Elevilor le este interzis să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ. (Statutul Elevului 2024, Art. 15)
- Art. 106 (4) Utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicații electronice de către un elev este interzisă pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ. (Fragment din Legea învățământului preuniversitar).
Cum stau lucrurile în Europa
În ultimii ani, utilizarea telefoanelor mobile în școli a devenit un subiect de dezbatere în multe țări europene. Aceasta se concentrează pe echilibrul dintre avantajele tehnologice pe care le pot oferi telefoanele mobile în procesul de învățare și potențialele dezavantaje, cum ar fi distragerea atenției sau impactul asupra sănătății mintale a elevilor. Diferite țări europene au adoptat abordări variate pentru a reglementa utilizarea telefoanelor mobile în școli, reflectând diferențe culturale, pedagogice și politice.
Franța
Franța a fost una dintre primele țări care a implementat o interdicție strictă asupra utilizării telefoanelor mobile în școli. Începând cu anul școlar 2018-2019, elevilor din școlile primare și gimnaziale le este interzis să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs și al pauzelor. Această măsură a fost luată pentru a reduce distragerile, a încuraja interacțiunile sociale față în față și a combate fenomenul de cyberbullying. Deși această interdicție a fost privită cu scepticism de unii, mulți profesori și părinți au susținut-o, considerând că aduce beneficii în ceea ce privește concentrarea elevilor și atmosfera din clasă.
Germania
În Germania, regulile privind utilizarea telefoanelor mobile variază de la un land la altul, deoarece sistemul de învățământ este descentralizat. În general, majoritatea landurilor permit școlilor să stabilească propriile politici. Unele școli au ales să interzică complet telefoanele mobile, în timp ce altele le permit elevilor să le folosească doar în anumite situații, cum ar fi în scopuri educaționale sau în pauze. În unele cazuri, telefoanele mobile trebuie să fie închise și păstrate în ghiozdane pe parcursul întregii zile școlare.
Regatul Unit
În Marea Britanie, nu există o politică națională privind utilizarea telefoanelor mobile în școli, decizia fiind lăsată la latitudinea fiecărei instituții. Majoritatea școlilor secundare interzic utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, dar permit utilizarea lor în timpul pauzelor sau a prânzului. Recent, guvernul a propus ca toate școlile să interzică telefoanele mobile în timpul orelor, pentru a îmbunătăți concentrarea și rezultatele academice ale elevilor.
Italia
Italia nu are o lege națională care să interzică utilizarea telefoanelor mobile în școli, dar Ministerul Educației recomandă limitarea utilizării acestora. În multe școli, telefoanele trebuie să fie închise sau lăsate în dulapuri speciale pe durata orelor de curs. De asemenea, unii profesori permit utilizarea telefoanelor în scopuri educaționale, cum ar fi pentru a căuta informații sau pentru a utiliza aplicații educative.
Spania
În Spania, politicile variază în funcție de regiune și de școală. Unele regiuni, precum Madrid, au implementat reguli stricte care interzic utilizarea telefoanelor mobile în școli pentru elevii din învățământul primar și secundar. Alte regiuni și școli permit utilizarea lor, dar numai în anumite circumstanțe și în scopuri educaționale.
Olanda
Olanda are o abordare mai liberală față de utilizarea telefoanelor mobile în școli. Deși nu există o interdicție națională, multe școli au propriile reguli care limitează utilizarea telefoanelor în timpul orelor de curs. Aceste reguli sunt adesea flexibile și permit profesorilor să decidă dacă și cum pot fi utilizate telefoanele în clasă, în funcție de scopul educațional.
Grecia
Începând din acest an școlar, elevii din Grecia sunt obligați să-și țină telefoanele mobile în ghiozdan în tot timpul pe care îl petrec la școală. Elevii care nu respectă regula riscă exmatricularea pentru o zi, iar dacă fapta se repetă profesorii îi pot exclude din școală pentru mai multe zile. Elevii care își filmează colegii sau profesorii fără permisiune riscă exmatricularea din școală.
- CITEȘTE ȘI: Copiii și telefoanele mobile
7 beneficii ale interzicerii telefoanelor mobile în școli
Interzicerea telefoanelor mobile în școli este un subiect dezbătut în întreaga lume, iar multe țări și instituții de învățământ au adoptat această măsură, susținând că beneficiile depășesc potențialele dezavantaje. Această decizie vine în contextul în care utilizarea excesivă a telefoanelor mobile a fost asociată cu o serie de probleme, de la distragerea atenției la impactul negativ asupra sănătății mintale a elevilor. Iată care sunt principalele beneficii aduse de interzicerea telefoanelor mobile în școli:
1. Creșterea concentrării și a performanțelor academice
Unul dintre cele mai mari avantaje ale interzicerii telefoanelor mobile în școli este creșterea concentrării elevilor. Telefoanele mobile pot fi o sursă constantă de distragere a atenției, fie prin notificări, rețele sociale sau jocuri. Eliminând această distragere, elevii pot fi mai prezenți în timpul orelor și pot participa mai activ la lecții. Studiile au arătat că elevii care nu au acces la telefoane mobile în timpul orelor de curs au rezultate academice mai bune, reușind să se concentreze mai mult asupra materialului predat.
2. Îmbunătățirea interacțiunilor sociale
Telefoanele mobile pot inhiba interacțiunile sociale directe între elevi. Atunci când elevii petrec pauzele verificându-și telefoanele în loc să interacționeze față în față, se poate pierde oportunitatea de a dezvolta abilități sociale esențiale, cum ar fi comunicarea și empatia. Prin interzicerea telefoanelor mobile, elevii sunt încurajați să interacționeze unii cu alții în mod direct, ceea ce poate duce la formarea de relații mai puternice și la crearea unui mediu școlar mai inclusiv și mai prietenos.
3. Reducerea fenomenului de bullying și cyberbullying
Telefoanele mobile sunt adesea folosite pentru bullying și cyberbullying, atât în timpul orelor de curs, cât și în afara lor. Elevii pot folosi telefoanele pentru a trimite mesaje jignitoare sau pentru a posta comentarii negative pe rețelele sociale. Interzicerea telefoanelor în școli poate reduce aceste comportamente, creând un mediu mai sigur și mai protejat pentru toți elevii. Fără acces la telefoane, elevii au mai puține mijloace pentru a se angaja în astfel de activități în timpul școlii.
4. Promovarea unei mai bune gestionări a timpului
O altă problemă legată de utilizarea telefoanelor mobile este dependența și incapacitatea de a gestiona eficient timpul. Elevii care au acces constant la telefoane mobile pot fi tentați să-și verifice dispozitivele în mod repetat, ceea ce le poate afecta capacitatea de a-și gestiona timpul și de a-și îndeplini sarcinile școlare. Prin interzicerea telefoanelor, elevii sunt obligați să-și îndrepte atenția către activitățile educaționale și să învețe să-și gestioneze timpul în mod eficient.
5. Îmbunătățirea sănătății mintale
Studiile au arătat că utilizarea excesivă a telefoanelor mobile poate avea un impact negativ asupra sănătății mintale a tinerilor, contribuind la creșterea nivelului de stres, anxietate și depresie. Rețelele sociale, în special, pot avea un efect negativ asupra stimei de sine și a imaginii de sine. Prin interzicerea telefoanelor mobile în școli, elevii sunt protejați de presiunile constante ale mediului digital și au posibilitatea de a se concentra pe dezvoltarea lor personală și academică într-un mediu mai puțin stresant.
6. Crearea unui mediu de învățare mai disciplinat
Prezența telefoanelor mobile în clasă poate crea un mediu de învățare mai puțin disciplinat, unde elevii sunt mai preocupați de activitățile lor digitale decât de ceea ce se predă. Prin eliminarea acestei distrageri, profesorii pot menține un control mai bun asupra clasei, iar lecțiile pot fi desfășurate într-un mod mai eficient. Acest lucru contribuie la crearea unui mediu de învățare mai organizat și mai productiv.
7. Stimularea creativității și a gândirii critice
Atunci când nu sunt distrași de telefoanele mobile, elevii au mai multe șanse să se angajeze în activități care stimulează creativitatea și gândirea critică. Ei pot participa mai activ la discuții, pot pune întrebări și pot explora subiectele în profunzime. De asemenea, fără accesul la internet pentru răspunsuri rapide, elevii sunt încurajați să gândească independent și să rezolve problemele folosindu-și propriile abilități și cunoștințe.
Deși tehnologia joacă un rol important în educație, gestionarea adecvată a utilizării acesteia este esențială pentru a crea un mediu de învățare sănătos și productiv. Interzicerea telefoanelor mobile în școli poate fi un pas important în acest sens, permițând elevilor să se concentreze pe dezvoltarea lor academică și personală într-un mod echilibrat și responsabil.