A început Bacul! Reguli noi, „soluții” noi. „Nu e normal ca un elev să aibă școală dimineața și Bac după amiaza. A chiulit, rezolvăm cumva absențele”

Probele orale de Bac cresc chiulul în licee.

Theodora Fintescu, redactor
scris pe
elevi la bac
Pentru mulți elevi, ziua de examen e foarte obositoare: școală dimineața, evaluare după-amiaza. FOTO: Shutterstock

Elevii claselor a XII-a au început astăzi examenul de Bacalaureat, prima probă fiind cea de evaluare orală a competențelor de comunicare în limba română. Examenul din acest an este marcat de o serie de modificări: cele patru probe orale se dau în lunile ianuarie și februarie, iar cele scrise, înainte de finalizarea anului școlar. S-au devansat datele pentru ca examenul să nu mai fie susținut pe caniculă. Însă această modificare a a adus o serie de nemulțumiri și contestații, mai ales că Ministerul Educației a insistat ca orele de curs să se desfășoare normal în zilele de Bac. Iar elevii de clasa a XII-a să participe în aceeași zi și la ore, și la proba de Bac! Chiar dacă decizia a fost menită să evite problemele organizatorice și a fost justificată prin dorința de a nu da peste cap programul elevilor și predarea, socoteala din târg nu s-a potrivit cu cea de acasă.

Ilinca este elevă la un colegiu din Capitală și a fost programată pentru proba orală de Limba și Literatura Română în după-amiaza zilei de luni, 27 ianuarie. Dimineața, când am stat de vorbă cu ea, repeta materia de examen. Ar fi trebuit să fie la școală, la cursuri, conform cerințelor Ministerului Educației, însă spune că nici ea, nici colegii și nici prietenii ei din alte licee nu au urmat această recomandare. „Am înțeles că dorința Ministerului Educației a fost să nu fie perturbat în niciun fel programul cu aceste probe de Bac, însă până și unii profesori ne-au încurajat să stăm acasă. Eu prefer să mai repet materia, așa că acum recitesc stilurile funcționale, tipurile de texte, registrele stilistice și funcțiile comunicării”.   

„Subiectele cele mai grele sunt cele care par, de fapt, cele mai ușoare ”

Deși spune că materia pentru această probă nu e grea și că e mai mult un „upgrade” al celei din gimnaziu, Ilincăi îi e teamă de capcane. „Subiectele cele mai grele sunt, de fapt, cele care par cele mai ușoare. În textele narative pun capcane care să le facă să pară descriptive, de exemplu, și e foarte ușor să greșești. Pe de o parte, sunt deranjante, pentru că vor să te prindă cu ce nu știi, în loc să puncteze ceea ce știi. Pe de altă parte, faptul că știu că ele există mă face să iau lucrurile mai în serios și să nu tratez proba aceasta orală ca pe un fleac”.

Pentru Ilinca, mutarea probelor orale în ianuarie și devansarea datelor pentru cele scrise a însemnat mai puțin timp pentru pregătire, studiu mai intens și, implicit, stres mai mare. Pe de altă parte, pentru că se pregătește pentru Facultatea de Drept, se bucură că va scăpa mai repede de stresul Bacalaureatului și se va putea concentra exclusiv pe admiterea la facultate.

„Ne descurcăm cumva cu motivarea absențelor”

Dana este mama unei fete care învață la un alt liceu din Capitală și care a fost programată pentru examen luni, la ora 13:00. Cu o zi înainte, diriginta clasei le-a trimis mesaj părinților pentru a le aminti că elevii trebuie să fie la școală de dimineață, de la ora 08:00, în ciuda faptului că examenul de Bac va începe la ora 13:00 și s-ar putea încheia la ora 21:00 „În clasa fiicei mele sunt copii care vin de departe, de lângă București, și le e imposibil să meargă dimineața la ore, apoi să plece acasă și să revină după-amiaza la Bac, în funcție de ora la care au fost programați. Și fiica mea face o oră până la școală, așa că mi-am asumat faptul că nu merge la ore, chiar dacă va primi absențe, și se prezintă doar la Bac, la ora la care a fost programată. O să ne descurcăm cumva cu motivarea absențelor. Nu e normal să-i ceri unui copil să stea o zi întreagă la școală”. Dincolo de acest inconvenient, Dana spune că devansarea datelor examenului e binevenită, pentru că îi degrevează pe copii de stresul examenelor din vară. În privința examenului de astăzi, știe că, teoretic, se ia ușor, deși spune că fiica ei s-a pregătit intens pentru el. „E un examen la care, așa cum ne-a spus și diriginta, nu pot pica decât cei care nu se prezintă și cei care nu spun nimic. Au făcut și simulare în clasă, chiar nu ar trebui să existe probleme.”

Calendarul probelor de competențe:

  • 27-29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română (proba A)
  • 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (proba B)
  • 3-5 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională (proba C)
  • 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale (proba D)
  • 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
  • 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
  • 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
  • 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
  • 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
  • 20 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 30 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor finale

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa