Astăzi, 4 septembrie 2024, în cadrul ședinței de guvern, premierul Marcel Ciolacu a făcut declarații importante referitoare la sectorul educațional, anunțând majorarea numărului de posturi din învățământul preuniversitar. Acesta a subliniat că decizia vine în contextul necesității de a îmbunătăți calitatea educației și de a asigura un raport adecvat între numărul de elevi cu cerințe educaționale speciale și cadrele didactice.
Ciolacu a explicat că această măsură este parte a unui plan mai amplu de reformare a sistemului educațional, care vizează reducerea deficitului de personal din școli și creșterea gradului de acces la educație de calitate Premierul a subliniat, de asemenea, importanța acestui pas în contextul demografic actual, evidențiind necesitatea de a asigura resurse umane suficiente în toate regiunile țării, inclusiv în zonele rurale și mai puțin dezvoltate.
Elevii cu CES- o prioritate pentru educația din România în 2024
Potrivit declarațiilor sale, guvernul va aloca resurse suplimentare pentru a susține această creștere a numărului de posturi, asigurându-se astfel că fiecare copil are acces la un profesor calificat și la condiții optime de învățare. Această măsură este privită ca un pas esențial în cadrul eforturilor guvernamentale de modernizare a sistemului educațional și de reducere a inegalităților de acces la educație.
Începem cu o veste bună pentru sistemul de învățământ: majorăm cu 7.800 numărul de posturi în învățământul preuniversitar de stat. Creșterea este necesară pentru a asigura dreptul la educație și integrarea unui număr tot mai mare de copii cu cerințe speciale în învățământul de masă.
Marcel Ciolacu, prim ministru al Românei
În România, în anul școlar 2023-2024, erau înregistrați peste 100.000 de elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) în sistemul de învățământ. Acest număr include atât elevii integrați în învățământul de masă, cât și cei din școlile speciale. Numărul exact poate varia de la an la an, în funcție de politicile educaționale și de identificarea continuă a elevilor care necesită sprijin suplimentar.
Importanța integrării elevilor cu CES
Integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES) în învățământul de masă este un subiect de importanță majoră în România, reflectând eforturile societății și ale autorităților de a asigura un sistem educațional incluziv și echitabil pentru toți copiii. În ultimii ani, s-au făcut progrese semnificative în direcția integrării elevilor cu CES în școlile de masă, însă provocările persistă.
La nivel național, există un cadru legislativ care sprijină integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă. Acest cadru prevede dreptul fiecărui copil la educație, indiferent de nevoile sale speciale, și încurajează școlile să adopte politici incluzive. Astfel, tot mai multe unități de învățământ își adaptează programele și infrastructura pentru a răspunde nevoilor acestor elevi.
Cu toate acestea, implementarea acestor politici variază semnificativ de la o regiune la alta. În zonele urbane, unde resursele sunt mai accesibile, integrarea este, în general, mai bine realizată. Aici, școlile sunt mai bine echipate cu cadre didactice de sprijin, consilieri școlari și specialiști în educație specială. Totodată, infrastructura școlară este mai adaptată pentru a facilita accesul și participarea activă a elevilor cu CES la ore.
În zonele rurale, însă, provocările sunt mai mari. Resursele limitate, lipsa personalului calificat și dificultățile de adaptare a infrastructurii contribuie la o integrare mai dificilă și, adesea, inegală a elevilor cu CES. De asemenea, atitudinile sociale și lipsa de informare pot constitui bariere suplimentare în calea integrării eficiente.
Un alt aspect crucial este formarea continuă a cadrelor didactice. Integrarea cu succes a elevilor cu CES în învățământul de masă depinde în mare măsură de capacitatea profesorilor de a adapta metodele de predare și de a crea un mediu de învățare incluziv. Deși există programe de formare dedicate acestui aspect, numărul profesorilor care au acces la ele este încă insuficient.