Săptămâna 13 de sarcină

    Odată cu ce-a de-a 13 săptămână se termină primul trimestru de sarcină. Te vei simți mai plină de viață, dar sunt unele simptome care îți dau încă bătăi de cap.

    Săptămâna 13 de sarcină – Cum se dezvoltă bebelușul

    Fătul are aproximativ 8 cm și 28 grame.

    Acum se formează amprentele pe degețelele fătului. Venele și organele sunt vizibile prin pielea transparentă, iar corpul începe să fie proporțional cu capul, care are aproximativ o treime din corp.

    Intestinele s-au așezat definitiv în abdomen. În jurul capului, brațelor și picioarelor începe să i de formeze un țesut care se va transforma în oase. Fătului încep să i se formeze și corzile vocale.

    În săptămâna 13 de sarcină se formează la nivelul obrajilor mușchii care îl ajută să sugă. Dacă tu atingi burtica el instinctual își va îndrepta capul spre stimul și va deschide gura. Este un reflex care va continua să se dezvolte și după naștere îl va ajuta să caute mamelonul atunci când îi este foame.

    Dacă ai o fetiță, ea are deja 2 milioane de ovule în ovare. Fătul are acum aproximativ 8 centimetri (cât o păstaie de mazăre) și 28 de grame.

    Săptămâna 13 de sarcină. Cum se schimbă viața ta

    Ești în luna a 3-a de sarcină, trimestrul II.

    Fătul în săptămâna 13 de sarcină

    Aceasta este ultima săptămână din primul trimestru și riscul unui avort spontan s-a diminuat mult. Următoarea săptămână marchează începutul celui de-al doilea trimestru, o perioadă de confort relativ pentru multe femei care au fost chinuite de grețurile matinale și senzația de oboseală. Mai multe vești bune: multe femei vor observa că apetitul sexual e mai crescut în această perioadă.

    Nașterea e încă la câteva luni distanță, dar sânii tăi încep deja să secrete colostrum, fluidul bogat în nutrienți cu care se va hrăni bebelușul în primele zile de viață, înainte să înceapă lactația propriu-zisă.

    Alimentația în săptămâna 13 de sarcină

    Cum să te hrănești sănătos în timpul sarcinii și cât trebuie să mănânci și să bei în fiecare zi

    Poate că mănânci cât pentru doi, dar chiar nu ai nevoie de atâta mâncare. Dieta depinde de la persoană la persoană. Specialiștii susțin că în primul trimestru nu e nevoie de mai multe calorii, în al doilea sunt suficiente 340 de calorii pe zi, iar în al treilea, aproximativ 450 de calorii pe zi. Dacă ești supraponderală, subponderală sau ai gemeni sau sarcină multiplă va trebui să ajustezi acest necesar.

    Tot specialiștii recomandă să bei zilnic aproximativ 10 pahare de lichid pe zi (aproximativ 2,5 litri). S-ar putea să ai nevoie de mai mult dacă locuiești într-o zonă călduroasă, la altitudine sau dacă faci sport. Ideal e să consumi apă plată, dar și laptele e recomandat.

    Pont: Verifică tot timpul culoarea urinei – dacă e galben-închis sau tulbure, trebuie să bei mai multe lichide. Limpede și galben-deschis înseamnă că te hidratezi corespunzător.

    Săptămâna 13 de sarcină. Care sunt nutrienții importanți

    Proteinele, fierul și calciul sunt cele trei nutriente de care ai nevoie în această perioadă ca fii sănătoasă și să ajuți la dezvoltarea copilului.

    Proteine

    Țintește către 71 de grame pe zi. Carne slabă, ouă și produse lactate, nuci și produse din soia (tofu). Și peștele este o sursă importantă de proteine (și de omega-3), dar din cauza riscului de contaminare cu mercur trebuie să fii atentă ce fel de pește și în ce cantitate mănânci.

    Alimentul Cantitate proteine
    Carne de pui (100 g)28 g
    Carne de vită (100 g)26 g
    1 ou6 g
    Somon (100 g)22 g
    Carne de curcan (100 g)25 g
    Carne de porc (100 g)22 g
    Mazăre (100 g)4 g
    Fasole pestriță (100 g)11 g
    Linte (100 g)9 g
    Spanac (100 g)3 g
    Conținutul de proteine al alimentelor
    Fier

    27 de miligrame pe zi sunt suficiente pentru a evita apariția anemiei de sarcină. Cel din produsele animale (fierul hem) se absoarbe mai ușor decât cel din plante (fierul non-hem). Cea mai bună sursă este carnea roșie.

    Dacă ești vegetariană sau nu tolerezi carnea, poți lua fier din spanac sau linte. Va fi însă destul de dificil să procuri cantitatea necesară din legume, așa că e posibil ca medicul să-ți recomande un supliment pe bază de fier.

    Pont: Vitamina C mărește gradul de absorbție a fierului non-hem, așa că e bine să consumi citrice, căpșuni sau ardei gras asociate cu alimente bogate în fier non-hem.

    AlimentulCantitatea de fier
    Carne de vită (100 g)3,6 mg
    Cotlet de porc (100 g)0,6 mg
    Carne de pui (100 g)0,7 mg
    Ficat (100 g)5,9 mg
    Ou2,2 mg
    Somon0,4 mg
    Creveți1,1 mg
    Năut2 mg
    Fasole2 mg
    Smochine3,9 g
    Caise3,4 mg
    Susan10,4 mg
    Spanac1,6 mg
    Semințe de floarea-soarelui6,4 mg
    Conținutul de fier al alimentelor
    Calciu

    4 porții de produse lactate pe zi îți furnizează cele 1000 mg de calciu de care ai nevoie zilnic. Copilul tău are nevoie de el pentru formarea oaselor și a dinților. Dacă nu consumi suficiente alimente bogate în calciu, fătul îl va lua din organismul tău, ceea ce va duce la scăderea cantității de calciu stocată în oasele tale.

    AlimentulCantitatea de calciu
    Lapte de vacă (200 ml)236 mg
    Lapte de migdale (200 ml)90 mg
    Iaurt (150 g)207 mg
    Brânză feta (60 g)270 mg
    Ou27 mg
    Carne de pui (120 g)17 mg
    Sardine în ulei (60 g)270 mg
    Fasole albă (80 g)132 mg
    Portocale (150 g)60 mg
    Banane (150 g)12 mg
    Broccoli (120 g)112 mg
    Migdale (30 g)75 mg
    Brânză tofu (100 g)132 mg
    Spanac (200 g)123 mg
    Conținutul de calciu al alimentelor

    Dacă iei vitamine prenatale, mai e nevoie să ai grijă ce mănânci?

    Da! Vitaminele prenatale completează lipsurile din dietă, dar nu țin locul hranei sănătoase. În primul rând, aceste vitamine nu acoperă necesarul zilnic de calciu. În al doilea rând, e important să consumi o cantitate suficientă de fructe și legume pentru fibre. Acestea vor ajuta digestia și vei evita constipația, o problemă frecventă în timpul sarcinii.

    Simți că ai mai multă energie

    Majoritatea simptomelor care te-au supărat până acum încep să se estompeze așa că te simți mai plină de energie. Te vei simți și mai bine din trimestrul doi, care mai este denumit și ”luna de miere a sarcinii”.

    Durere de ligament rotund

    Durerea de ligament rotund se manifestă fie ca o durere scurtă și intensă, ca un junghi, fie ca o jenă continuă chinuitoare pe care o poți simți pe o singură parte sau pe ambele părți ale abdomenului inferior sau la nivelul zonei inghinale. Apare pentru că ligamentele care susțin uterul într-o continuă creștere se îngroașă și se întind.

    Schimbări ale sânilor

    Sânii vor începe să producă colostru, semn că se pregătesc pentru alăptare. Colostrul are culoarea galbenă, chiar portocalie, este gros și ușor lipicios. Din când în când vei vedea pe sâni curgând lichid, dar este perfect normal.

    Scurgeri vaginale

    În timpul sarcinii, mai ales spre sfârșitul primului trimestru, vor apărea scurgeri vaginale mai abundente, din cauza estrogenului produs în exces de organism. Dacă este fără miros, cu aspect alb-lăptos nu trebuie să îți faci probleme. În cazul începe să aibă un miros ciudat sau i se schimbă culoarea și textură mergi la medic.

    Poți vedea sexul bebelușului

    Dacă ai puțin noroc și îți dorești acest lucru poți afla și care este sexul bebelușului. Dacă nu se întâmplă, nu te îngrijora. În următoarele săptămâni vei știi dacă ești mamă de fată sau de băiat.

    Ce ar trebui să faci săptămâna aceasta

    Discută cu partenerul despre educația copilului

    Vorbește cu partenerul tău despre creșterea și educarea copilului: disciplină, reguli familiale, valori morale. Ca să fie mai simplu, încercați acest exercițiu: faceți fiecare câte două liste cu titlul „Mama mea întotdeauna…” și „Mama mea niciodată…”.

    Apoi câte una cu titlul „Tatăl meu întotdeauna…” și „Tatăl meu niciodată…”. Când terminați, discutați despre ceea ce ați scris și decideți împreună care dintre comportamente le prețuiți și la care vreți să renunțați în ceea ce privește creșterea copilului vostru.

    Caută soluții pentru perioada de după naștere

    Poți începe să te interesezi despre creșele și grădinițele din preajma casei. Dacă vrei să înscrii copilul la o creșă de stat află când este mai bine să faci acest lucru și care sunt condițiile. Sunt orașe unde trebuie să depui dosarul aproape imediat după naștere, așa încât trebuie să fii pregătită.

    Interesează-te de beneficiile financiare oferite de autoritățile locale sau naționale pentru femeile însărcinate sau care au născut. Multe dintre ele au un termen limită de depunere a dosarului așa că ar fi bine să nu îl ratezi.

    Gândește-te ce vei face după ce naști: cât timp stai în concediul de creștere a copilului sau dacă rămâi tu sau partenerul tău. Ia în considerare și stimulentul de inserție, în valoare de 1500 de lei, care se acordă celor care se întorc la muncă înainte ca bebelușul să împlinească 6 luni.

    Îngrijește-ți pielea

    Încă nu au apărut vergeturile, dar este cazul să începi să îți îngrijești mult mai atent pielea. Un prim pas este să mănânci cât mai sănătos și să te hidratezi foarte bine. De asemenea, este recomandat să iei cât mai puțin în greutate. Poți folosi și creme și uleiuri special concepute pentru pielea gravidelor.

    Ce trebuie să facă partenerul

    În săptămâna 13 de sarcină viața voastră sexuală poate decurge la fel ca înainte dacă medicul nu v-a recomandat altceva. Partenerul trebuie să țină cont de dorințele tale și să respecte lipsa ta de apetit, dacă ea există.

    Documentează-te! Îți recomandăm cărțile din pachetul ”La început de drum”. Detalii AICI.

    Îți recomandăm și

    copilul meu

    Degetelele incep sa se separe, unghiile sa se formeze, este posibil sa se intrevada si niste firicele de par. Capul bebelusului se poate misca acum cu usurinta dintr-o parte din alta si de sus in jos. Trasaturile faciale incep si ele sa se formeze. Exista aproximativ 100 de mililitri de lichid amniotic care-l hraneste si-l protejeaza pe bebelusul tau.

    sfaturi

    Sfaturi pentru sarcina: al doilea trimestru este acela in care viitoarele mamici se simt mai putin obosite. Daca te simti plina de energie de ce nu te apuci (daca inca nu te-ai apucat) de niste exercitii usoare? Inotul, mersul pe jos sau yoga sunt toate extraordinare. Numai sa te asiguri inainte ca instructorul tau stie ca esti insarcinata si nu vei efectua niciun exercitiu nepotrivit.

    ce spun studiile
    • mananca gustari sanatoase
    • continua sa faci exercitii