Sarcina la 11 săptămâni

În săptămâna 11 de sarcină este momentul potrivit pentru a pleca în vacanță. Simptomele supărătoare de la început s-au ameliorat sau chiar au trecut cu totul, iar tu te simți din ce în ce mai bine. Poți profita de această perioadă pentru a te relaxa și de a te conecta cu partenerul.

Bebelușul tău în săptămâna 11 de sarcină

Ecografie în săptămâna 11 de sarcină

Bebelușul are aproximativ 5 centimetri și 14 grame (mărimea unei smochine) și este format aproape în totalitate. În scurt timp, palmele i se vor deschide și închide în pumn, pe gingii încep să apară alveolele dentare și unele dintre oase încep să se întărească. Are deja genunchi şi chiar sprâncene și i se conturează bărbia.

Își petrece timpul lovind și întinzându-se, iar mișcările lui par ca cele de balet în apă. Acestea vor deveni mai frecvente, mai articulate și mai puternice. Tu însă nu le vei simți timp de încă o lună sau două și nu vei sesiza sughițul lui, cauzat de formarea diafragmei.

Când sarcina ajunge la 11 săptămâni, bebeluşul tău a trecut de la stadiul de embrion, la cel de fetus. I se formează şi corzile vocale, iar fața lui arată din ce în ce mai “umană”. Ochii se apropie, pleoapele sunt conturate, deşi fruntea este încă ceva mai înaltă. Placenta se dezvoltă, rolul ei este să hrănească şi să protejeze copilul. Aparatul genital se structurează şi el în funcţie de sexul bebelușului.

Sarcina la 11 săptămâni. Cum se schimbă viața ta

În săptămâna 11 de sarcină bebelușul tău are 5 cm

În această săptămână te vei simți mai plină de energie, iar grețurile matinale se vor fi diminuat. Din păcate, poți fi constipată (din cauza modificărilor hormonale care încetinesc digestia) sau să ai arsuri la stomac (tot hormonii sunt de vină – relaxează valva dintre stomac și esofag). Amintește-ți însă că tot acest disconfort e pentru o cauză nobilă.

Nu-ți face probleme că din cauza grețurilor nu ai putut consuma anumite alimente sănătoase sau că nu ai luat în greutate încă. Dacă la începutul sarcinii ai avut o greutate normală, atunci experții consideră că e bine să iei în greutate între 500 de grame și 2 kilograme lunar. Apetitul îți va reveni curând și vei începe să asimilezi.

La sfârşitul acestui interval, greţurile care ţi-au dat atâta bătaie de cap, ar trebui să dispară. Uf, ce uşurare! La fel şi oboseala aceea copleşitoare. Uterul are dimensiunea unui grepfrut. Observi lucruri noi: o linie brună apare între pubis şi ombilic (linea nigra), iar sfârcurile sunt şi ele mai închise la culoare – s-au mai pigmentat.

Simptome în săptămâna 11 de sarcină

Arsuri stomacale

Este posibil să fi scăpat de grețuri și de amețeli, dar au apărut arsurile de la stomac. De fapt, un studiu arată că 95% dintre femeile însărcinate trec prin aceste stări. În săptămâna 11 de sarcină, arsurile nu sunt la fel de puternice ca în ultimul trimestru, însă este posibil să îți dea ceva bătăi de cap. Pentru a le ameliora încearcă să mănânci în cantități mai mici și mai des și să nu te întinzi imediat ce ai terminat de mâncat. Dacă totuși arsurile nu trec, vorbește cu medicul tău și cere-i niște antiacide.

Schimbări la nivelul sânilor

Săptămâna 11 de sarcină îți poate aduce niște sâni ceva mai mari decât îi aveai înainte de a rămâne însărcinată, însă este posibil să fie și foarte sensibili. Schimbările hormonale sunt responsabile pentru aceste transformări. Este momentul să investești în niște sutiene noi, de preferat fără susținere metalică. În perioada sarcinii bustierele sunt cele mai indicate.

Poftă de mâncare mai mare

În această săptămână vei începe să simți că îți este din ce mai mai foame și că trebuie să mănânci mai des. Alege alimente cât mai proaspete, bogate în nutrienți care sunt esențiali atât pentru tine, cât și pentru făt.

Află mai multe despre alimente

Probabil că ai primit deja o mulțime de sfaturi legate de riscul consumării anumitor alimente în timpul sarcinii. E adevărat că unele dintre ele îi pot face rău copilului, dar cele mai multe sunt sigure și riscul dezvoltării complicațiilor sarcinii legate de alimente este foarte mic.

Ce alimente și băuturi ar trebui să eviți

Ca regulă generală în timpul sarcinii nu trebuie să consumi carne sau pește crude, lactate și brânzeturi nepasteurizate, preparate care conțin ou crud, pește care conține mercur (pește oceanic prădător, pești care trăiesc în ape poluate: pește spadă, rechin, marlin, ton)

Alimente interzise în sarcinăBăuturi interzise în sarcină
SushiOrice băutură alcoolică
Maioneză Băuturi cu cafeină
TiramisuSucuri din fructe și legume nepasteurizate
Paste carbonaraLapte nepasteurizat
Pește crud și preparate cu pește crud
Carne crudă și preparate cu carne crudă
Pește și carne afumate la rece 
Produse din lapte nepasteurizate
Germeni cruzi
Pate de ficat
Lista alimentelor și băuturilor interzise în timpul sarcinii

Poți consuma anumite tipuri de pește pentru a-și asigura aportul de proteine de calitate și de acizi grași omega 3 care ajută la dezvoltarea vederii și creierului fătului. Secretul este să să alegi un soi potrivit de pește: somon, sardine, anșoa, macrou de ocean, hering, creveți sau păstrăv.

Cum te poți proteja de infecțiile alimentare

Gătește termic carnea, indiferent de tipul ei. Ca să te asiguri că e bine făcută, folosește un termometru special sau fierbe-o (coace-o) până când nu mai e roz în interior.

  • Nu păstra resturi de mâncare mai mult de două ore. Înainte să le mănânci încălzește-le până la punctul de fierbere.
  • Depozitează carnea separat de celelalte alimente.
  • Spală bine fructele și legumele
  • Spală-te frecvent pe mâini când pregătești carne.

Ce ar trebui să faci săptămâna aceasta

  • Ţine un jurnal! Scriind despre ceea ce te frământă, îţi înţelegi mai bine temerile şi vei găsi modalitatea de a scăpa de ele.
  • Dormi, dormi şi iar dormi! O minte odihnită face faţă mult mai uşor schimbărilor emoţionale la care „te predispune” sarcina. Dacă noaptea nu te-ai odihnit cum trebuie, nu exagera cu treburile de peste zi şi trage un pui de somn când simţi nevoia.
  • Hidratează-te! Bea apă suficientă pentru a evita apariția constipației.
  • Folosește creme hidratante! Fă-ți un obicei din a te da cu cremă în fiecare zi, mai ales în zona burții și a șoldurilor pentru a preveni aparția vergeturilor.
  • Relaxează-te cât poţi de mult! Învaţă o tehnică simplă de relaxare şi aplic-o de câte ori ai ocazia.
  • Fă mişcare! Exerciţiul fizic reduce tensiunea nervoasă, îţi limpezeşte gândurile şi îţi creează o stare generală de bine. Încearcă să ieşi afară măcar o dată pe zi. E uimitor cât de simplu apar soluţiile când te plimbi sub cerul liber.
  • Petrece cât mai mult timp cu partenerul tău. Vorbeşte cu el despre tot ce simţi şi vei fi surprinsă să vezi că e dornic să te ajute şi să se simtă de folos. Profită şi roagă-l să-ţi facă masaj, să-ţi pregătească masa sau doar să stea lângă tine şi să te ţină în braţe.
  • Nu lipsi de la cursurile prenatale – întreabă dacă se organizează şi în maternitatea în care vei naşte tu, iar dacă nu, mergi la alt spital unde se fac astfel de cursuri. Sunt extrem de utile atât pentru tine, cât şi pentru partenerul tău (roagă-l să te însoţească).
  • Ieşi în oraş cu o prietenă la un suc sau la un film. Îţi vei mai lua gândul măcar câteva ore de la ceea ce te frământă.
  • Dacă simţi că neliniştea s-a agravat şi s-a transformat în panică, nu ezita să-ţi suni medicul. Iar dacă el nu te poate linişti, te va îndruma spre cabinetul unui psiholog, care va şti cu siguranţă cum să te ajute să rezolvi problema.

Ce trebuie să facă partenerul în săptămâna 11 de sarcină

În această săptămână partenerul tău ar putea merge cu tine la control, la ecografia de trimestrul I. Vă veți bucura împreună să îl vedeți pe bebeluș în burtică. De asemenea, îi poți recomanda cărți din care să se documenteze cu privire la sarcină, dar și la ce se întâmplă cu bebelușul după naștere.

Documentează-te! Îți recomandăm cărțile din pachetul ”La început de drum”. Detalii AICI.

copilul meu

Bebelusul tau creste destul de repede acum. Cordonul ombilical este complet format in jurul acestei perioade si el asigura hranirea si totodata curatarea copilului de ramasite (de exemplu pipi). Bebelusul incepe de acum sa semene cu un omulet. Ochii si urechile sunt complet formate atat in exterior cat si interior. Intinde-ti degetul mic. Aceasta este marimea bebelusului tau in acest moment. Greutatea este de aproximativ 10 grame. Copilul s-ar potrivi, acum, ca si marime, in palma ta.

sfaturi

Continua sa mananci sanatos si incearca de fiecare data sa alegi un aliment sanatos in defavoarea un baton cu ciocolata (oricat de tentant ar fi). Daca astepti gemeni, o sa te simti mai „insarcinata”, o sa ai mai multe kilograme in plus, probabil iti va fi mai greata si te vei simti mai obosita. Probabil ca in timp ce citesti il simti miscandu-se. Emotionat!

ce spun studiile
  • rezerva-ti un loc la cursuri pre-natale
  • continua sa iei acid folic
  • mai usor cu ciocolata!
  • incearca gustarile sanatoase