Retenţia de apă în timpul sarcinii

Iulia Mirică

Cum se manifestă și cum se previne retenția de apă în timpul sarcinii

În momentul în care ajungeți în al treilea trimestru al sarcinii, burtica va începe să se simtă destul de grea. Din păcate, în aceeași perioadă vă veți simți și picioarele foarte grele, ca sentimentul ciudat că le-ați avea prinse în ciment. Dacă suferiți de retenția de apă – căci asta indică simptomele de mai sus -, atunci ar trebui să știți că nu sunteți singurele – până la 80% dintre femeile însărcinate suferă din cauza acestei probleme.

Retenția de apă, cunoscută și drept edem, apare în principal din cauza sângelui suplimentar care este reținut de organism în timpul sarcinii, care poate fi cu până la 50% în plus. Vena cavă inferioară, care este situată pe partea dreaptă a corpului, trebuie să transporte sângele din partea inferioară a corpului către inimă, însă sângele în plus, ca să nu mai vorbim de presiunea pusă pe venele pelviene de uterul aflat în creștere, tinde să ducă la o eficiență scăzută a venei cave inferioare. În plus, hormonii de sarcină dereglează echilibrul normal al organismului, inclusiv nivelurile de sodiu și potasiu, ducând la un organism care reține mai multe fluide, în loc să le absoarbă și să le elimine.

Retenția de apă se produce în mod normal de la picioare în sus, gleznele și zona de la genunchi în jos a picioarelor fiind frecvent afectate. Spre ultimele etape ale sarcinii, s-ar putea ca și mâinile să se umfle și să se simtă mai grele. Toate aceste simptome se agravează pe parcursul zilei – când vă treziți e posibil ca totul să fie normal, iar la culcare să aveți picioarele și mâinile umflate.

Când dispare retenția de apă?

Deși retenția de apă este neplăcută, zonele afectate părând grele sau instabile și fragile, vestea bună este că organismul se va reîntoarce la normal la scurt timp după sosirea copilului. În primele zile după naștere, s-ar putea să vă simțiți mai rău decât oricând, după care va urma brusc o perioadă în care veți simți nevoia constantă de a urina și veți transpira abundent. Știm că nu sună foarte atractiv, însă acesta este modul natural al organismului de a elimina lichidul în exces.

Înainte de a vă gândi cum să ameliorați simptomele retenției de apă, trebuie să fiți sigure că știți să faceți diferența dintre edem, care este destul de comun și nu prezintă vreun risc, și preeclampsie, care este o afecțiune gravă și necesită tratament urgent. Dacă umflarea apare brusc sau sever pe mâini, picioare sau față, solicitați asistență medicală cât mai curând posibil.

Modalități pentru a ameliora retenția de apă

Deși nu ar trebui să eliminați complet consumul de sare din timpul sarcinii, ar trebui să se evite evite mesele foarte sărate și junk food-ul.

Odihnirea picioarelor și poziționarea acestora în sus vor reduce tensiunea pusă asupra părții inferioare a corpului. Dacă lucrați la calculator și trebuie să stați toată ziua pe scaun, faceți rost de un alt scaun pentru a vă susține picioarele pe el puțin sau faceți o plimbare din când în când, pentru a ajuta circulația sângelui să fie mai eficientă.

Puteți bea ceaiuri cu proprietăți diuretice, cum ar fi ceaiul de păpădie, urzică sau coada șoricelului. Strugurii consumați întregi, țelina, merele și sucurile de mere sunt alimente care pot fi de ajutor.

Îți recomandăm și

Te-ar mai putea interesa