Depresia din timpul sarcinii afectează 10% dintre gravide. Cum se manifestă

TOTUL DESPRE MAME
depresia in timpul sarcinii

Despresia din timpul sarcinii este atât de rar pomenită că aproape ai putea crede că nu există. Despre depresia postnatală se vorbeşte atât de mult încât femeile se tem de ea încă din primul moment în care testul de sarcină le iese pozitiv.

Dar despre depresia din timpul sarcinii, cea care se manifestă înainte de apariţia bebeluşului, se spun destul de puţine lucruri. Studiile spun că aproximativ 10% dintre viitoarele mămici sunt afectate de această formă de depresie care se manifestă prin stări accentuate de confuzie şi tristeţe. În mod surprinzător, proporţia femeilor care suferă de depresie antenatală este cam aceeaşi cu cea a femeilor care dezvoltă o formă de depresie după naştere. În anumite cazuri, depresia postnatală e posibil să fi început chiar din timpul sarcinii sau chiar să fi fost mai pronunşată înainte de apariţia copilului.

Despre cauzele depresiei din timpul sarcinii și ale depresiei postnatale vorbește și Robin Grille în cartea sa Parenting cu iubire – Descoperă-ți instinctele de părinte. 

Cartea poate fi cumpărată de AICI

Cauzele depresiei din timpul sarcinii

Sarcina este, fără îndoială, un declanşator de emoţii în care activitatea hormonală poate afecta schimbările de dispoziţie de la minut la minut, dar şi un catalizator de prejudecăţi conform cărora viitoarele mămici trebuie să fie senine, liniştite, fericite şi nerăbdătoare. Aceste aşteptări dau naştere părerii generale că viitoarelor mămici trebuie să li se declanşează automat instinctul matern şi că se vor înţelege de minune cu bebeluşii din prima secundă. De fapt, există multe femei care care îşi fac griji şi care se torturează cu gândul că nu vor fi mame bune pentru bebeluşii lor, că nu vor putea să le ofere tot ce le trebuie şi că nu vor şti cum să se descurce cu nou-născuţii.

Toate aceste sentimente şi îngrijorări pot duce la depresie antenatală. De asemenea, există cazuri în care femeile însărcinate nu au parte de sprijinul emoţional necesar pe timpul sarcinii, ceea ce le poate crea impresia că nu sunt importante sau valoroase în cuplu şi în viitoarea viaţă de familie.

Ca viitoare mămică eşti mereu dusă la controale, la medic, dar rar se întâmplă să fii intrebată dacă te simţi bine, dacă eşti fericită şi dacă te descurci în noua postura. De aceea, viitoarele mămici predispuse la stări emoţionale negative se simt izolate şi sunt şi mai expuse declanşării depresiei antenatale. De asemenea, există şi preocuparea constantă să fii cool, să arăţi bine şi să te simţi extraordinar pe perioada sarcinii, acestea fiind valori promovate în rândul vedetelor şi preluate subconştient de toate viitoarele mămici care le transformă într-o presiune inutilă.

Adevărul este că femeile se îngraşă. Sunt mai sensibile şi mult mai fragile psihic. Realitatea asta nu se discută în revistele de lifestyle şi de modă.

Când poate să apară depresia antenatală?

Ca şi în cazul depresiei postnatale, şi cea antenatală poate să apară în orice moment al sarcinii şi nu există o perioada anume când se poate declanşa. Unele femei pot simţi urme ale depresiei încă de la începutul sarcinii (şocul veştii sau o sarcină neaşteptată contribuie la acest aspect). Altele pot manifesta simptome ale depresiei spre final când au epuizat toate resursele de optimism şi fericire şi le-au dat la schimb pentru îngrijorări şi teama de noul statut de viitoare mamă.

Schimbările radicale din viaţa unei femei care rămâne însărcinată – kilogramele în plus, schimbările din viaţa personală şi profesională, un nou set de responsabilităţi – sunt clar printre motivele principale ale depresiei antenatale. Ca să aducem puţin optimism pe această stradă, depresia antenatală dispare odată cu venirea celui mic în lume. Există şi un procentaj, mic ce-i drept, al femeilor care vor suferi şi de depresie postnatală.

Sarcini consecutive

Cel mai probabil, femeile care suferă de depresie antenatală sunt şi cele care sunt la prima sarcină. Există, totuşi, şi cazuri în care femeile aflate la a doua sau la a treia sarcină se confruntă şi ele cu depresia antenatală. Acest lucru e posibil să fie cauzat de o primă naştere dificilă sau de problemele de cuplu rezultate în urma sosirii primului copil.

Există, desigur, şi depresia antenatală asociată unei naşteri neaşteptate. Atunci când părinţii credeau că familia e completă şi că e momentul să se concentreze pe alte aspecte ale vieţii. În acest scenariu, viitoarele mămici se pot simţi izolate şi într-o permanentă stare de confuzie. Ele trebuie să jongleze cu o noua sarcină şi cu posibilul impact pe care aceasta îl poate avea asupra familiei existente. Un avort spontan sau un alt istoric de probleme medicale pot contribui la construirea unui cadru emoţional plin de teamă că acele probleme se pot repeta.

Simptome comune

  • lacrimi constante şi un permanent sentiment de tristeţe;
  • insomnie şi dificulatăţi în a te concentra;
  • un sentiment general de anxietate;
  • iritabilitate;
  • lipsa poftei de mâncare;
  • oboseală şi dorinţa de a sta în pat toată ziua;
  • dificultăţi în a ieşi afară, în a socializa.

Cum poţi să îmbunătăţeşti lucrurile

  • Stabileşte o întâlnire cu medicul tău şi povesteşte-i cât mai sincer şi mai deschis ce simţi şi care crezi că sunt motivele acestei dispoziţii. Depresia antenatală, de obicei, e greu de diagnosticat din cauză că femeile refuză să creadă că pot avea avea sentimente negative în legătură cu sarcina. Totuşi, dacă împărtăşeşti cu cei dragi şi apropiaţi toate sentimentele prin care treci poţi să eviţi depresia sau să-ţi fie mai uşor în situaţia dată. Ajutorul profesionist este recomandat în aceste cazuri.
  • De asemenea, o dietă echilibrată şi nişte exerciţii compatibile cu sarcina te pot ajuta să ţii sentimentele negative departe şi te pot ajuta să vezi partea pozitivă a lucrurilor. Aşadar, cu comunicare, sport şi mâncare sănătoasă depresia nu va mai fi atât de dură.
  • Scrie într-un jurnal, ţine un carnet de sarcină în care să verşi toate sentimentele şi gândurile tale.
  • Încearcă să gândeşti pozitiv. Imaginează-ţi viaţa alături de cel mic, creează nişte scenarii în care sunteţi fericiţi, în vacanţă şi gândeşte-te la toate momentele frumoase pe care le vei petrece alături de copil.
  • Meditaţia poate ajuta şi ea în acest caz. Stai într-o cameră unde e linişte, lumină difuză şi muzică relaxantă şi gândeşte-te la lucruri care te fac fericită şi care te calmează.

Despre cauzele depresiei din timpul sarcinii și ale depresiei postnatale vorbește și Robin Grille în cartea sa Parenting cu iubire – Descoperă-ți instinctele de părinte. 

Cartea poate fi cumpărată de AICI

Îți recomandăm și

Te-ar mai putea interesa