Furia în timpul sarcinii. De ce îți tună și fulgeră și cum faci să iasă soarele

În timp ce sentimentele ocazionale de frustrare sunt normale, este important să nu ignori furia, dacă este frecventă sau interferează cu capacitatea ta de a face față vieții de zi cu zi.

Georgiana Mihalcea, redactor
furia în timpul sarcinii
Dezechilibrul hormonal și neplăcerile apărute în timpul sarcinii pot face gravida să vadă frecvent roșu în fața ochilor. Iată ce e de făcut! FOTO: Shutterstock

Furia în timpul sarcinii poate fi un semnal de alarmă, în ciuda faptului că schimbările de dispoziție sunt considerate o experiență normală în această perioadă. Corpul tău trece printr-o serie de modificări fizice și hormonale, iar viața ta de zi cu zi este pe cale să se schimbe. Unele gravide se simt pur și simplu nervoase, fără a-și putea explica de ce, altele devin extrem de furioase sau de anxioase. Discută despre schimbările de dispoziție cu medicul tău și află cum te poți echilibra emoțional, pentru a nu spori riscul instalării depresiei postpartum.

Depresia, anxietatea și, implicit, furia în timpul sarcinii pot crește riscul de a dezvolta depresie postpartum, iar aceste stări pot avea efecte negative asupra sănătății nou-născutului, dar și a ta. Potrivit unor studii, 20% dintre femeile care s-au confruntat cu depresie postpartum au menționat că au simțit furie în timpul sarcinii. Este indicat să discuți cu medicul sau cu un psiholog despre luptele tale emoționale. Dacă suferi în tăcere, situația poate escalada după naștere.

Deși schimbările hormonale din timpul sarcinii aduc o serie de modificări la nivel comportamental, nu doar acestea sunt responsabile de furia resimțită de unele gravide. La fel de importante sunt transformările prin care trece organismul: greața din primele luni, oboseala, sânii sensibili, picioarele umflate, teama că ceva ar putea merge rău. Pe măsură ce sarcina avansează, apar insomnia, presiunea crescută asupra intestinelor și vezicii urinare, senzația de supraîncălzire – toate acestea pot contribui la iritabilitate. În mod cert, când nu te simți bine, capacitatea de a rămâne calmă și liniștită este mai scăzută. Drept urmare, oboseala și disconfortul fizic din sarcină contribuie în mare măsură la apariția furiei, iar să-ți ții nervii sub control atunci când te simți obosită în mod constant este o provocare!

În timp ce sentimentele ocazionale de frustrare sunt normale, este important să nu ignori furia, dacă este frecventă sau interferează cu capacitatea ta de a face față vieții de zi cu zi. Unele cercetări au descoperit că furia în timpul sarcinii poate afecta copilul nenăscut, generând restricții de creștere, și că poate influența în mod negativ somnul nou- născutului.

De asemenea, dacă furia ta are rădăcinile în faptul că nu ai vrut să rămâi însărcinată, este esențial să faci terapie înainte de sosirea copilului. În caz contrar, legătura timpurie dintre tine și copilul tău poate fi afectată negativ.

Estrogenul și progesteronul, principalii responsabili

În sarcină, nivelurile de estrogen și progesteron se modifică semnificativ. În primele 12 săptămâni, estrogenul crește de peste 100 de ori. Estrogenul este asociat cu o substanță chimică a creierului- serotonina- numită și hormonul „fericirii”. Dezechilibrele și fluctuațiile acestui neuro-transmițător pot provoca dereglare emoțională.

Cum interacționează exact estrogenul și serotonina unul cu celălalt nu este pe deplin înțeles. Ceea ce pare să fie evident este că modificările nivelului de estrogen – și nu un anumit nivel de estrogen – sunt cele care cauzează dezechilibrele de dispoziție. Anxietatea și iritabilitatea, furia în timpul sarcinii, în special, sunt asociate cu modificările de estrogen.

Progesteronul crește și el rapid în timpul sarcinii, mai ales în primele trei luni. În timp ce estrogenul este de obicei asociat cu energia (și în special cu energia nervoasă), progesteronul este asociat cu relaxarea. În timpul sarcinii, acest hormon „ le transmite” mușchilor să se relaxeze, pentru a preveni contracțiile premature ale uterului. Această relaxare musculară este, de asemenea, un factor pentru care femeile suferă de constipație în timpul sarcinii. Progesteronul nu acționează doar asupra mușchilor uterini, ci afectează și tractul intestinal. Când intestinele tale încetinesc, constipația poate fi un rezultat nedorit.

Hormonii de relaxare sună bine, nu?! Dar pe unele femei progesteronul le face „prea” relaxate. Acest lucru poate însemna oboseală și chiar tristețe. Progesteronul este hormonul care te face să plângi la toate reclamele de sărbători, de exemplu, ori la filme. Luate împreună – anxietatea și iritabilitatea de la estrogen și oboseala și lacrimile de la progesteron – mai este de mirare că sarcina declanșează schimbări de dispoziție și că, în anumite zile, te face să vezi roșu în fața ochilor?!

Furia în primul trimestru de sarcină

Grețurile matinale, afectează 70% până la 80% dintre femeile însărcinate. Senzațiile de greață și, uneori, chiar vărsăturile, pot fi declanșate de foame sau de mirosuri care până atunci erau inofensive. La gravidele care suferă de grețuri matinale mai severe, poate apărea anxietatea, dacă vor simți brusc nevoia de a vomita în timpul unei ședințe la serviciu, de exemplu. Stresul de a nu ști când te-ai putea simți din nou rău și stresul de a vomita pe nepregătite sau în public pot fi intense.

Oboseala este un alt simptom comun al primului trimestru și unul care poate contribui la apariția furiei în sarcină.

În cele din urmă, femeile care au suferit avort spontan sau au fost diagnosticate în trecut cu infertilitate pot fi îngrijorate de pierderea sarcinii. Această teamă poate fi mai gravă în primul trimestru, când au loc majoritatea acestor evenimente nefericite de acest tip.

Furia în al doilea trimestru de sarcină

Al doilea trimestru de sarcină este adesea numit faza de „lună de miere”. Hormonii încă se schimbă, dar mult mai puțin decât în ​​primele trei luni. Majoritatea femeilor simt mai multă energie și nu mai au grețuri matinale – sau nu sunt atât de intense ca în perioada anterioară.

Totuși, există potențiali declanșatori emoționali ai furiei în sarcină și acum. În primul rând, în această perioadă forma corpului se schimbă cu adevărat. Chiar dacă în primele luni te-ai îmbrăcat normal, acum e timpul să cumperi „hainele de gravidă”. Unele femei sunt încântate de schimbările din corpul lor, dar altele se pot simți anxioase și chiar furioase.

Testarea prenatală în timpul celui de-al doilea trimestru poate provoca, de asemenea, suferință emoțională. Amniocenteza, atunci când este recomandată, se face de obicei la începutul celui de-al doilea trimestru. Decizia de a face sau nu teste prenatale și anxietatea cu privire la rezultate pot provoca suferință emoțională, iar gravida poate simți furie destul de des.

Cu toate acestea, nu toate „schimbările de dispoziție” ale sarcinii sunt negative. Unele femei experimentează o creștere a libidoului în timpul celui de-al doilea trimestru. Acest lucru se datorează și fluxului sanguin crescut în regiunea pelviană.

Furia în al treilea trimestru de sarcină

În timpul celui de-al treilea trimestru, a te simți confortabil noaptea poate fi o problemă. Oboseala și dificultatea de a dormi pot duce la apariția furiei. Temerile și grijile legate de viitoarea naștere pot deveni intense în ultimul trimestru, împreună cu neliniștea legată de schimbările aduse de noul tău statut.

Un nou motiv care te-ar putea face să vezi roșu în fața ochilor este sindromul cuibului. Acest fenomen apare brusc atunci când te simți copleșită de dorința de a curăța, organiza și pregăti fizic totul pentru copil. În mod normal, toate aceste pregătiri sunt experiențe pozitive, dar, există și gravide care se pot simți furioase, anxioase, mai ales dacă se tem că nu-i pot oferi multe celui mic.

Cum gestionezi furia în timpul sarcinii

Astfel de stări, deloc plăcute, sunt aproape inevitabile pentru multe femei. Dar asta nu înseamnă că nu există lucruri pe care le poți face pentru a le ușura puțin.

Fii răbdătoare cu tine însuți

Singurul lucru mai rău decât să te simți rău este să te învinovățești din această cauză. Amintește-ți că nu ești singură în experiența ta, că hormonii și modificările fizice sunt de vină pentru multe stări și că toate acestea vor trece cu timpul.

Vorbește cu partenerul tău și cu copilul tău (dacă ești la a doua naștere)

S-ar putea să-ți pierzi cumpătul sau să începi să plângi pe neașteptate. Lasă-ți partenerul – și copilul – să știe că nu sunt ei de vină. Cere-ți scuze în avans pentru acele momente de iritabilitate. Când vorbești cu primul născut, totuși, ai grijă să nu dai vina pe bebeluș pentru starea ta de spirit. Probabil că este deja neliniștit că va trebui să te împartă cu un alt copil. Ținând cont de asta, nu-i da motive suplimentare pentru a fi nemulțumit de schimbarea viitoare a familiei. În schimb, explică-i că mama nu se simte bine în ultima vreme, dar că situația se va îmbunătăți.

Pregătește-te pentru grețuri

Din punct de vedere emoțional, una dintre cele mai grave părți ale grețurilor matinale este că pot lovi fără avertisment. Acest lucru te poate face să te simți lipsită de control și asta poate duce la schimbări de dispoziție și îngrijorare. Pentru a reduce temerile, încearcă să fii pregătită. Să ai mereu în geantă o gustare sănătoasă, dar și o pungă în care să vomiți dacă senzația vine pe nepregătite și nu ai o baie la dispoziție.

Dacă grețurile de dimineață sunt declanșate de mirosuri neplăcute sau puternice, încearcă să ai la îndemână ceva care miroase bine, pentru a bloca mirosurile nedorite. Un recipient cu scorțișoară sau cuișoare, ori o cremă de mâini al cărei miros îți place.

Fă din somn o prioritate

În primul trimestru, este posibil să te simți obosită, indiferent cât de mult dormi. În timpul celui de-al treilea trimestru, s-ar putea să te lupți cu mersul frecvent la baie noaptea, iar asta duce la lipsa somnului. Oboseala este un drum cu sens unic către schimbări mai severe ale dispoziției și poate duce chiar și la furie în sarcină. Știm că la serviciu e un fel de misiune imposibilă să tragi un pui de somn în timpul zilei, dar acasă, fă tot ce poți pentru respecta ora de culcare și a avea parte de un somn de calitate.

Intră în grupul „Părinte cu minte

Este grupul comunității „Totul despre mame”, creat pentru a ne ajuta unele pe altele. Discuția cu alte femei despre schimbările de dispoziție, furie și grijile tale te poate ajuta să te simți… normală.  Și după ce naști poți rămâne tot aici, ca să învățăm, împreună, cum să ne creștem copiii mai bine!

Mergi la psiholog

Uneori, ai nevoie de un profesionist care să te ajute să faci față situației. Este în regulă. Nu trebuie să fii diagnosticat cu depresie pentru a cere ajutorul unui specialist. Psihologii sunt acolo pentru a ajuta oamenii să facă față schimbărilor majore ale vieții, iar sarcina și nașterea — indiferent dacă este vorba despre primul sau al cincilea copil — reprezintă întotdeauna o schimbare majoră în viață. Dacă ești îngrijorată că s-ar putea, de fapt, să fii depresivă sau să ai o tulburare de anxietate, un terapeut te poate ajuta în acest sens.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa