Cum să îndrepţi copilul spre mâncare sănătoasă? 6 strategii posibile

Mihaela Călin
mâncare sănătoasă

Cum să-i convingem pe copii să mănânce mâncare sănătoasă, atunci când nu vor decât junk food? Grea misiune.  Poate când sunt mici îi mai convingem, dar pe măsură ce cresc şi intră într-o colectivitate, unde colegii vin cu chips-uri şi sucuri acidulate, nu mai ţine nimeni cont de teoriile despre mâncarea sănătoasă.

Atunci când observi că băiatul sau fetiţa ta consumă în mod sistematic chips-uri, biscuiţi, prăjiturele cumpărate, în timp ce refuză de fiecare dată să mănânce fructe, legume sau chiar proteine, cum ar fi carnea, nucile sau brânza – acesta poate fi un motiv serios de îngrijorare. Alisha Grogan, medic pediatru şi bloggeriţă la www.yourkidstable.com ne dezvăluie 6 strategii pentru a-l determina pe cel mic să accepte în meniu şi alimentele sănătoase.

Să ai tot timpul în casă alimente sănătoase

Ar putea părea o risipă să le cumperi, dar este important pentru copil să vadă când cumperi alimente proaspete din magazin şi cum le aşezi pe rafturile din frigider. De fapt, acestea sunt activităţi la care copilul ar trebui să te ajute. Când vă aflaţi în supermarket, roagă-l pe cel mic să meargă şi să ia câteva roşii sau un ciorchine de strugure şi să le pună în coş. Când ajungeţi acasă, lasă-l să te ajute să despachetezi plasele şi arată-i unde se pun aceste alimente. Doar asigură-te că nu-ţi va scapa niciun comentariu de genul: „Ai de gând să guşti astăzi aceşti struguri? Mama i-a cumpărat pentru tine!„ Acesta va face ca activitatea să fie pusă într-o lumină negativă, iar copilul să refuze să încerce fructele şi legumele cumpărate.

Oferă-i un model de alimentaţie sănătoasă

Este important să prepari mâncăruri cu alimentele sănătoase pe care le-ai cumpărat, iar apoi toată familia să se aşeze la masă, chiar dacă cel mic refuză să le mănânce. Din nou, este de dorit să eviţi orice comentariu de genul, „Vezi, mami mănâncă salată de roşii. Acestea conţin multe vitamine care îţi fac bine”. Comentariile acestea vor avea acelaşi efect ca şi cel de mai sus. Lasă-ţi copilul să asiste atunci când tu mănânci, fără să faci vreo presiune asupra lui. Puteţi vorbi neutru despre mâncare. Ceva de genul: „Această roşie este dulce-acrişoară şi din ea se face ketchup-ul. De asemenea, este foarte zemoasă şi uşor de mestecat.”

Oferă-i opţiuni sănătoase

Fără a-ţi presa copilul să mănânce alte alimente, începe să-i oferi alimente sănătoase,  alături de gustările nesănătoase pe care le preferă. Începe cu un singur aliment sănătos, într-o cantitatea mică şi lasă-l să ştie că nu trebuie să îl mănânce. Dacă nici nu vrea să vadă fructul respectiv în farfurie, adoptă tehnica paşilor mărunţi. Ia o farfurie cu separator şi aşează-i fructul lângă gustarea lui obişnuită, până când îl poate tolera. Prin această tactică poate dura câteva mese sau câteva săptămâni. E nevoie de răbdare!

Nu-i ţine prelegeri despre alimentele sănătoase

Este foarte greu să nu le spunem copiilor despre ce reprezintă alimentele sănătoase şi de ce ar trebui să le mâncăm, dar acest lucru creează o presiune asupra copiilor şi ne lovim de împotrivirea lor.

Pregătiţi o masă sau o gustare împreună

Nu te aştepta ca cel mic să mănânce efectiv mâncarea, dar îl vei implica în spălarea legumelor sau în tăierea unor alimente, dacă este destul de mare. Dacă refuză să te ajute, pregăteşte-l din timp pentru acest lucru şi aminteşte-i frecvent în timpul zilei că veţi face asta împreună. Distraţi-vă în bucătărie, puneţi muzică. Orice interacţiune cu alimente sănătoase este o ocazie minunată pentru el şi te va ajuta într-un mod pe care nu-l vei vedea imediat, dar vei avea câştiguri pe termen lung.

Taie de pe listă gustările fără sfârşit

Mâncarea necorespunzătoare este uşor de mâncat toată ziua. Când copilul nu mănâncă bine, eşti tentant să-l laşi să mănânce ori de câte ori doreşte, pentru că te gândeşti că măcar mănâncă ceva. Dar asta îi poate face mai mult rău decât bine. Cel puţin când este acasă, stabileşte un program şi oferă-i între mese doar apă. Mesele ar trebui luate la fiecare 2,5-3 ore, pentru că acest lucru creează un ciclu de poftă de mâncare.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Te-ar mai putea interesa