Cum îți înveți copilul să mănânce moderat și „cu cap”

Adriana Moscu
cum iti incurajezi copilul sa manance moderat totul despre mame

Copiilor le impui cu greu limite, însă Maryann Jacobsen, cercetător și nutriționist american, a descoperit câteva soluții prin care te ajută să-ți înveți copilul să mănânce moderat.

Una dintre cele mai mari greșeli din viața mea a fost să cred că odată ce ești slab, rămâi pentru totdeauna așa. A fost motivul pentru care nu am impus prea multe reguli la masă nici mie, nici copiilor. Asta pentru că, mulți ani la rând, puteam mânca toate trei oricât și orice, fără să ne îngrășăm. Vârsta (în cazul meu) și schimbările hormonale (în cazul fetiței celei mari) și-au spus până la urmă cuvântul și, aproape peste noapte, ne-am trezit amândouă cu probleme de greutate.

Așa că m-am bucurat foarte tare când am dat peste sfaturile nutriționistei – doctor în științe – Maryann Jacobsen, care pledează pentru moderație în obiceiurile alimentare la orice vârstă și care ne explică cum putem transforma copilul dintr-unul care se hrănește haotic într-unul care se bucură de mâncare, dar o face “cu cap”.

Despre metehne ale părinților care pot distorsiona relația copilului cu mâncarea puteți citi mai multe aici: “Termină tot din farfurie!”

Trebuie să mănânce cu plăcere

Nici prin cap să nu-ți treacă, atunci când îi pui ceva în farfurie, să-i argumentezi că îi servești acel aliment pentru că e sănătos. Pentru el, tinerețea și sănătatea sunt veșnice la această vârstă, nu poate face corelații între stilul alimentar din copilărie și repercusiunile de care se va lovi ca adult. Copilul trebuie să se bucure de ce vede în farfurie, dar și de gustul hranei. Hrana sănătoasă nu-l va ajuta prea mult dacă nu e savuroasă. Dimpotrivă, îi va schimba starea de spirit și, odată cu ea, sănătatea va avea de suferit, pentru că în aceste condiții scade capacitatea organismului de a absorbi nutrienții din alimente.

Secretul stă în cantitate

Prea mult sau prea puțin transformă hrana în otravă pentru organism. Sub nicio formă nu-l priva de grăsimi – ele sunt esențiale în creștere și pentru funcționarea sistemului imunitar la capacitate optimă. Cei care se hrănesc moderat înțeleg că alimentele bogate în grăsimi consumate în cantități mici și din când în când nu fac la fel de rău ca acelea mâncate frecvent, în cantități uriașe. Nu-l învăța să-i fie frică de mâncare. Nici măcar zahărul consumat în cantități moderate nu este toxic pentru persoanele sănătoase.

Altfel, toate alimentele de care abuzezi sunt dăunătoare – chiar și apa!

Consistența e cheia

Cei care se hrănesc moderat nu sunt adepții unui regim strict, de la care nu se abat cu niciun chip. Dacă nu ești mulțumit de dieta ta sau a familiei, fă schimbări mici. Nu te gândi să implementezi soluții “minune”, vândute în reclamele de la TV, care promit să rezolve probleme inexistente. Cu moderație se rezolvă orice derapaj alimentar, oricât ar fi de mic sau de mare.

Deciziile alimentare extreme epuizează organismul

După ce am citit sfaturile lui Maryann,  am înțeles, în sfârșit, de ce nu am putut ține niciodată o dietă mai mult de o zi, și de ce, după 24 de ore de înfometare, sfârșeam prin a mânca de două ori mai mult, fix acele alimente de care ar fi trebuit să mă feresc. Asta pentru că organismul intră în panică atunci când îl înfometezi și, prin intermediul creierului, prietenul său bun, îți transmite semnale că ar trebui să-ți faci provizii pe termen lung.

Atunci când te hrănești moderat, echilibrat, nu vei simți nevoia să mănânci decât atunci când e timpul mesei.

Învață-l să-și asculte organismul și să aibă încredere în el

Moderația se poate obține prin autoreglarea organismului, care reacționează în funcție de nevoile sale, diferit, de la o persoană la alta. Nu îți obliga niciodată copilul să mănânce tot sau să termine ce are în farfurie. Nu îi promite desert doar dacă termină felul doi – astfel, vei devaloriza în ochii celui mic mâncarea gătită și vei ridica pe un piedestal desertul.

Încurajează-ți copilul să mănânce atunci când simte nevoia – desigur, cu moderație. Dacă totuși insistă să mănânce o gogoașă la prima oră a dimineții, lasă-l s-o facă și întreabă-l cum s-a simțit apoi? Învață-l să-și asculte organismul, iar dacă acesta se revoltă după ce a consumat un anumit aliment, va pricepe într-un final că nu este bun pentru el.

Curând, va înțelege ce alimente sunt hrănitoare, și pe care să le ocolească.

Tu ce crezi despre moderația în alimentație? E o prioritate pentru familia ta? Tu mănânci moderat? Ce soluții ai găsit pentru a hrăni familia în mod echilibrat?

Mai multe sfaturi concrete despre ce putem face atunci când copilul nostru se îngrașă citiți aici: Ce facem când copiii se îngrașă?

Dă-ne și un like pe Facebook, dacă nu ne-ai dat deja, pentru a fi la curent cu cele mai interesante articole pe care le publicăm!

Te-ar mai putea interesa