Cel mai sănătos ulei pentru diferite feluri de mâncare. Iată cum să îl alegi

Iulia Mirică
cel mai sănătos ulei de gătit
Cel mai sănătos ulei este bogat în grăsimi mononesaturate, ajutând chiar și la scăderea nivelului de colesterol. Uite cum poți alege cel mai sănătos ulei!

Cum alegi pentru fiecare preparat cel mai sănătos ulei de gătit?

Uleiul dă un plus de savoarea multor feluri de mâncare. Cu o gamă atât de variată de uleiuri vegetale și uleiuri de nuci, nu veți rămâne niciodată în pană de opțiuni sănătoase când vine vorba de gătit. Cele mai multe uleiuri de gătit reprezintă o opțiune mai bună decât untul sau margarina, dar multe dintre ele sunt mai sănătoase decât altele. Ce face ca un ulei să fie sănătos sau nu este cantitatea și tipul de grăsime pe care le conține. Cel mai sănătos ulei este bogat în grăsimi mononesaturate, ajutând chiar la scăderea nivelului de colesterol din sânge. Dar care sunt cele mai bune uleiuri pentru înnăbușire, coacere sau prăjire? Care ar trebui să fie folosite exclusiv pentru salate? Ghidul nostru vă va ajuta să alegeți cel mai sănătos ulei pentru fiecare preparat.

Cel mai sănătos ulei pentru dressinguri de salată

Ulei de măsline extra-virgin – Acesta conține cel mai mare număr de grăsimi mononesaturate. Uleiul extra-virgin este cel care rezultă din prima presare la rece a măslinelor. Fiind și cel mai pur, prețul acestuia este mai ridicat. Nu ar trebui folosit pentru gătit acest tip de ulei, doar pentru dressingurile salatelor, din cauza punctului de ardere scăzut.

Cel mai sănătos ulei pentru înnăbușire

Ulei de măsline virgin – Acesta este, de asemenea, rezultat din prima presare a măslinelor, însă are un caracter mai acid, aroma fiind puțin robustă. Alegeți mereu preparatul presat la rece. Se folosește pentru înnăbușirea ingredientelor la foc mic și mediu.

Ulei de șofrănel – Este un ulei bogat în grăsimi mononesaturate și are un punct de ardere mare. Uleiul de șofrănel este cunoscut pentru proprietățile sale de scădere a colesterolului, detoxifiere a ficatului și prevenire a aterosclerozei.

Cel mai sănătos ulei pentru prăjit și copt

Cu toate că știm că preparatele prăjite nu sunt cele mai sănătoase și recomandăm înlocuirea acestui procedeu cu altele precum coptul sau fiertul, este vital să alegeți un ulei pentru prăjit, pentru a evita problemele pe termen lung.

Ulei de cocos – Acest ulei este considerată de mulți specialiști cea mai bună variantă pentru prăjit. Trebuie ales un ulei de cocos extra-virgin nehidrogenat, acesta păstrând savoarea mâncărurilor. Față de celelalte uleiuri, uleiul de cocos are un metabolism diferit, fiind procesat repede de ficat. Prețul său nu este ridicat, fiind apropiat de prețul uleiului de măsline.

Ulei de palmier – Utilizarea acestui tip de ulei este larg răspândită în restaurante, datorită faptului că nu împrumută gustul altor mâncăruri. Cu alte cuvinte, este folosit de mai multe ori, deși este un procedeu nesănătos. Dacă doriți să utilizați acasă pentru prăjirea alimentelor, este de dorit să alegeți un ulei de palmier nehidrogenat. Conținutul acestuia este de 40% acizi grași mononetasturați, 50% acizi grași saturați și 10% acizi grași polinesaturați.

Cum alegi cel mai sănătos ulei

Ulei de măsline light – „Light” se referă la culoarea și la gustul accestui tip de ulei, nu la conținutul de calorii pe care îl deține. Acesta are aceeași cantitate benefică de grăsimi mononesaturate precum uleiul de măsline obișnuit. Datorită unui proces de filtrare extrem de fin, are un gust subtil de ulei de măsline și un punct de fum ridicat, ceea ce-l transformă în varianta perfectă pentru copt și gătit la temperaturi ridicate.

Ulei de canola – După uleiul de măsline și cel de floarea-soarelui, uleiul de canola sau de rapiță este următorul cu cea mai mare cantitate de grăsimi mononesaturate în compoziție, fiind benefic pentru sănătatea inimii. Poate fi folosit ca dressing pentru salată sau pentru coacere și prăjire. Este cunoscut și pentru scăderea nivelului de colesterol și a hipertensiunii.

Ulei de arahide – Uleiul de arahide este bogat în grăsimi mononesaturate, dar conține și aproximativ 30% grăsimi polinesaturate și 20% saturate. Datorită punctului de fum ridicat, este perfect pentru prăjit. Acest tip de ulei are un termen de valabilitate mai lung decât alte uleiuri, fiind disponibil în magazine specializate sau online.

Ulei de susan – Deși este un ulei cu un conținut bogat de grăsimi polinesaturate, aroma sa puternică este perfectă pentru mâncarea chinezească. Este cunoscut drept un antioxidant puternic, care ne protejează împotriva anumitor tipuri de cancer.

Ulei de floarea-soarelui – Acest ulei cu o aromă ușoară este bogat în vitamina E. Este unul dintre cele mai folosite uleiuri de la noi din țară, însă dacă vrem să-l folosim pentru prăjit trebuie să alegem varianta sa cu un conținut ridicat de acid oleic.

Te-ar mai putea interesa