LifeLab by BCR- un proiect de educație financiară desfășurat în câteva școli din România- a reușit să transforme mințile copiilor care au fost implicați în proiect. În decursul unui singur an școlar, această inițiativă nu doar că le-a oferit noțiuni teoretice esențiale, dar i-a și ajutat să înțeleagă cum pot aplica noile cunoștințe în viața de zi cu zi, pregătindu-i pentru un viitor financiar responsabil.
Totul Despre Mame a stat de vorbă cu trei dintre elevii a două școli care au fost implicate în proiect: Andrei Bodnar și Elena Sfârghiu – elevi în clasa a patra a Școlii Gimnaziale ,,Bogdan Vodă” din Câmpulung Moldovenesc și Andrada Drăgoiu, elevă la Colegiul Național „Dr. Ioan Meșotă” din Brașov, fostă elevă a Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Poiana Mărului. „Absolvenții” proiectului LifeLab BCR despre educație financiară în școală au avut parte de experiențe care le-au deschis mintea: au învățat cum se poate economisi, din ce pot ei să facă bani și cum trebuie să-i cheltuie cu cap, pentru a-și asigura un viitor așa cum și-l doresc.
Primii pași în economisire și gestionarea banilor: „50% pentru nevoi personale, 30% pentru dorințe și 20% pentru economii”
Andrei Bodnar, elev în clasa a IV-a la Școala Gimnazială „Bogdan Vodă” din Câmpulung Moldovenesc, este un exemplu excelent al impactului pe care proiectul LifeLab BCR l-a avut asupra elevilor. Andrei a învățat cum să-și gestioneze banii, cum să ia decizii financiare corecte și cum să economisească pentru viitor. „Am început să economisesc o parte din banii pe care îi primesc de la părinți și am încercat să-mi fac un buget pentru cheltuieli personale de zi cu zi, dar și pentru cele pe termen mai lung”, spune el.
Andrei a devenit mai conștient de importanța cumpărăturilor inteligente, sfătuindu-și mama să compare prețurile din diferite magazine și să economisească diferența. Această abordare responsabilă a finanțelor personale este esențială pentru viitorul lui Andrei, care a învățat că banii trebuie folosiți în mod echilibrat: 50% pentru nevoi personale, 30% pentru dorințe și 20% pentru economii. Datorită acestor lecții, băietul spune că a început să conștientizeze importanța unui plan financiar bine gândit din timp.
Transformare prin educație financiară: „Mă voi folosi de talentul meu artistic și voi investi în mine ca să ajung un om cunoscut”
Elena Sfârghiu, colega lui Andrei, a avut o experiență similară. Ea a învățat cum să gestioneze veniturile și cheltuielile, să economisească și să facă diferența între nevoi și dorințe. „Nevoile sunt banii pentru hrană, îmbrăcăminte, medicamente, școală, iar dorințele sunt acele obiecte care ne aduc plăcere, cum ar fi un telefon performant sau o mașină scumpă”, explică Elena. Proiectul LifeLab BCR a ajutat-o să devină mai responsabilă din punct de vedere financiar. Experiența Elenei nu s-a limitat doar la lecțiile teoretice. Ea a avut ocazia să participe la un târg de vară organizat de școala ei, unde a vândut produse pregătite de ea și colegii săi. Această activitate practică i-a oferit Elenei ocazia de a înțelege valoarea banilor câștigați prin muncă și de a-și dezvolta abilități antreprenoriale.
„Înainte de proiectul LifeLab BCR, nu m-am gândit că educația financiară poate fi învățată la mai multe materii. De exemplu: la matematica am învățat cum să numărăm banii. La muzica și la arte vizuale am învățat cum să câștigăm banii (prin talentul nostru de a picta și de a cânta). Eu cânt muzica populara, merg la spectacole și concursuri de unde câștig bănuți. Din acestea îmi plătesc orele de canto, îmi mai cumpăr câte o pereche de opinci când cele vechi îmi rămân mici. Acum îmi este totul mai clar! Sunt mai responsabilă și mai chibzuită, nu le mai cer părinților bani pentru orice lucru. Mă voi folosi de talentul meu artistic și voi investi în mine ca să ajung un om cunoscut”, povestește Elena.
O viziune financiară pe termen lung
Andrada Drăgoiu, elevă la Colegiul Național „Dr. Ioan Meșotă” din Brașov și fostă elevă a Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Poiana Mărului, a avut parte de o experiență remarcabilă în cadrul proiectului. „Am învățat cum să îmi planific viitorul financiar, să economisesc inteligent și să înțeleg cum funcționează investițiile de bază”, povestește Andrada. Pentru ea, proiectul LifeLab by BCR a fost mai mult decât o simplă lecție de educație financiară; a fost o oportunitate de a înțelege legăturile profunde dintre economie și celelalte discipline școlare.
„De exemplu, la Istorie am realizat că multe evenimente majore au fost influențate de decizii economice – cum au fost crizele economice sau modul în care războaiele au fost finanțate. Profesorul a încercat să ne ofere o perspectivă mai largă asupra modului în care banii și economia influențează societatea. La Științe, am dezbătut subiectul despre costurile și beneficiile asociate cu tehnologii noi și despre cum deciziile economice afectează sănătatea publică și mediul înconjurător. Toate acestea m-au învățat cât de important este să îmi gestionez banii și să iau decizii financiare informate”, spune azi Andrada.
Adolescenta a realizat importanța stabilirii unor obiective financiare pe termen lung, cum ar fi economisirea pentru educație sau pentru situații de urgență. Această viziune pe termen lung îi va fi extrem de utilă în viitor, când va trebui să ia decizii financiare complexe.
Un viitor financiar responsabil
Experiențele elevilor din Câmpulung Moldovenesc și Poiana Mărului arată cât de importantă este educația financiară în formarea tinerilor de astăzi. Prin proiectul LifeLab BCR, acești elevi au învățat nu doar cum să își gestioneze banii. Ci și cum să ia decizii financiare informate, care le vor influența pozitiv viața de acum înainte.
Indiferent de materiile la care au aplicat aceste cunoștințe – de la matematică, la educație fizică – toți au descoperit că educația financiară este un instrument esențial pentru succesul în viață. Sunt mai bine pregătiți să își gestioneze finanțele personale acum. Dar și să contribuie la bunăstarea comunităților lor, folosindu-și banii și resursele într-un mod responsabil și eficient.
Articol susținut de BCR și Asociația Școlilor Private