articol sponsorizat de

Educația interdisciplinară, prin ochii unui profesor. „Îi menții pe copii curioși și interesați în permanență. M-a fascinat acest sistem!”

Georgiana Mihalcea, redactor
copii la școală educație interdisciplinară
Atât pentru copii, cât și pentru profesori, acest tip de educație și de predare face ca învățarea să fie naturală. FOTO: Shutterstock

De educația interdisciplinară am auzit prima dată în anul 2002, când m-am angajat ca profesor la o școală internațională din București. Era un sistem complet nou pentru mine, care veneam din tradiționalul sistem de învățământ românesc. M-a fascinat pur și simplu și m-a motivat pe mine, ca profesor, să învăț cum să-mi învăț copiii altfel. Pe scurt, între materii exista o legătură de conținut, activitățile educative aveau o „pălărie” pe un termen bine stabilit de timp, se lucra interactiv, iar copiii învățau de plăcere.

Sunt un profesor care a trecut prin toate sistemele, formele și nivelurile de învățământ de la noi din țară. Aproape 15 ani am stat la catedră, din care 5 la privat și restul la stat și am avut în fața mea copii de grădiniță, școală primară și de ciclul gimnazial. Mi-am dat gradele specifice profesiei, am absolvit un master în domeniu și am urmat multe cursuri pentru a fi la curent cu tot ce e nou în domeniul educației. M-am perfecționat constant, pentru că un profesor nu se oprește niciodată din învățat, chiar dacă, la un moment dat se oprește din predat, așa cum am făcut eu, dar asta e o altă poveste. Dintre toate principiile aplicate în cariera mea, cele ale educației interdisciplinare mi s-au părut cele mai inovatoare, dar și provocatoare în același timp. De ce? Pentru că schimbă totul din temelie.

Copii în permanență curioși

După ce-am trecut de toate probele angajării, a trebuit să învăț un sistem complet nou, PYP, care avea la bază educația interdisciplinară. Habar n-aveam până atunci cum, dacă avem tema generală „Spațiul”, le pot preda copiilor Matematică, Română, Istorie și toate materiile posibile astfel încât, la final, ei să știe și materia de la acea disciplină, dar și tot ce e esențial despre spațiu.

În primul rând, nu se lucra pe sistemul „doamna vorbește, elevul tace și notează”. Nu, era o colaborare permanentă profesor-elev. Ei puneau întrebări, lucrau în grupuri, făceau proiecte în care cuprindeau cunoștințe din toate disciplinele, le prezentau în fața clasei, organizam întâlniri tematice cu părinții ori cu elevii altor clase. Copiii cu care am interacționat atunci erau curioși în permanență, deoarece sistemul de lucru interdisciplinar le stimula constant dorința de a descoperi și mai multe, de a realiza conexiuni, de a aplica în viața de zi cu zi ce învață la școală.

Când am decis să încep o altă etapă a vieții mele, aveam așa, un gust de nostalgie, crezând că niciodată nu voi găsi asta într-o școală românească tradițională. Dar timpul mi-a mai demonstrat că mă înșel. La nivelul preșcolar, de exemplu, de ani buni, educatoarele lucrează pe săptămâni tematice (și aceasta e o formă de educație interdisciplinară), la ciclul primar, gimnazial și liceal, de asemenea, se fac eforturi, atât la stat cât și la privat, ca programa să includă cât mai multe activități interdisciplinare.

O altă șansă pentru școlile românești sunt parteneriatele cu firmele private care se implică activ în a aduce un plus de valoare sistemului educațional. Un exemplu, care mi-a atras recent atenția a fost „Life Lab”, un proiect BCR și Asociația Școlilor Private, care a adus în câteva școli din România educația financiară interdisciplinară. Ce poate fi mai interesant decât să ne vedem copiii cum ne „ceartă” că aruncăm banii pe fereastră când mergem la mall, că, din banii de buzunar primiți zilnic au reușit să pună ceva deoparte și și-au împlinit un mic vis, că știu diferența între „nevoie” și „dorință”. Iar pe toate acestea le-au învățat de la profesorii lor.

LifeLab este un proiect educațional care integrează noțiuni financiare în toate ciclurile de învățământ, la toate materiile. Astfel, elevii sunt pregătiți nu doar pentru provocările academice, ci și pentru cele ale vieții de zi cu zi. Iată câteva avantaje pentru elevi:

  • Integrarea cunoștințelor și abilităților practice: gestionarea bugetului, economisirea, investițiile și planificarea financiară. Aceste cunoștințe sunt esențiale pentru toate domeniile vieții și pot fi aplicate în diverse contexte educaționale și profesionale.
  • Dezvoltarea gândirii critice: Prin studierea problemelor financiare, elevii își dezvoltă capacitatea de a analiza informațiile, de a lua decizii informate și de a rezolva probleme complexe. Aceasta contribuie la îmbunătățirea gândirii critice, o competență importantă în toate disciplinele academice.
  • Interconectarea cu alte discipline: Educația financiară se intersectează cu Matematica (prin calcule și statistici), Economia (prin concepte de piață și management), Educația civică (prin înțelegerea sistemelor fiscale și de asigurări), și chiar cu Psihologia (prin studiul comportamentului financiar).
  • Promovarea responsabilității și a eticii: Înțelegerea conceptelor financiare ajută elevii să devină cetățeni responsabili, capabili să ia decizii etice în ceea ce privește gestionarea resurselor financiare.

De ce este importantă educația interdisciplinară?

Educația interdisciplinară își are rădăcinile în recunoașterea faptului că problemele și întrebările semnificative ale lumii nu respectă granițele disciplinare. În loc să se concentreze pe un singur domeniu de cunoaștere, aceasta metodă încurajează explorarea problemelor prin prisma mai multor discipline simultan. De exemplu, o problemă precum schimbările climatice poate fi abordată din perspective științifice, economice, sociale și politice pentru a înțelege cu adevărat complexitatea sa.

Un principiu de bază al educației interdisciplinare este colaborarea între discipline. Profesorii din diferite domenii lucrează împreună pentru a crea un curriculum care să îmbine cunoștințele și metodele fiecărui domeniu. Acest lucru nu doar că îmbogățește experiența de învățare, dar îi ajută și pe elevi și studenți să vadă conexiunile și interdependențele dintre diferitele domenii de cunoaștere.

Avantajele educației interdisciplinare

Educația interdisciplinară reprezintă o schimbare majoră față de abordarea tradițională a învățământului, dar beneficiile sale sunt semnificative și diverse. Aceasta nu doar că pregătește elevii pentru a aborda problemele complexe ale lumii reale, dar le și dezvoltă abilități esențiale precum gândirea critică, creativitatea și colaborarea.

Dezvoltarea gândirii critice și analitice

Educația interdisciplinară încurajează elevii să gândească critic și să analizeze problemele din multiple perspective. Aceasta abordare îi ajută să dezvolte abilități analitice avansate, deoarece trebuie să evalueze informațiile și să le integreze într-un mod coerent. De asemenea, elevii învață să pună întrebări mai complexe și să caute soluții mai inovatoare.

Pregătirea pentru probleme reale

Problemele reale sunt rareori izolate într-o singură disciplină. De exemplu, o problemă precum obezitatea poate necesita cunoștințe de biologie, nutriție, psihologie și politică publică pentru a fi abordată eficient. Educația interdisciplinară pregătește elevii să abordeze astfel de probleme complexe, oferindu-le instrumentele necesare pentru a înțelege și a acționa în mod eficient.

Stimularea creativității

Prin combinarea diferitelor discipline, educația interdisciplinară stimulează creativitatea. Elevii sunt încurajați să își folosească imaginația pentru a găsi soluții noi și inovatoare la problemele cu care se confruntă. Aceasta creativitate sporită este esențială într-o economie globală unde inovația este un factor cheie al succesului.

Dezvoltarea abilităților de colaborare

Educația interdisciplinară implică adesea lucrul în echipă, ceea ce ajută la dezvoltarea abilităților de colaborare. Copiii învață să lucreze eficient cu alții, să își împărtășească ideile și să respecte perspectivele diferite. Aceste abilități sunt esențiale în mediul profesional modern, unde munca în echipă și colaborarea sunt cruciale.

Adaptabilitatea

Într-o lume în continuă schimbare, capacitatea de a se adapta la noi circumstanțe și de a învăța lucruri noi este extrem de valoroasă. Educația interdisciplinară îi ajută pe elevi să devină mai flexibili și mai adaptabili, deoarece le oferă o bază largă de cunoștințe și îi învață cum să învețe eficient.

Implementarea educației interdisciplinare

Implementarea educației interdisciplinare poate fi o provocare, dar există numeroase strategii și modele care pot fi utilizate pentru a facilita această tranziție. Prin adoptarea proiectelor de grup, cursurilor integrative, seminariilor și atelierelor, programelor de cercetare și utilizarea tehnologiei, instituțiile de învățământ pot crea un mediu educațional care să încurajeze învățarea interdisciplinară.

Proiectele de grup

Una dintre cele mai eficiente metode de a implementa educația interdisciplinară este utilizarea proiectelor de grup. Aceste proiecte pot fi concepute pentru a aborda probleme complexe care necesită cunoștințe din mai multe domenii. De exemplu, un proiect pe tema sustenabilității ar putea implica aspecte de biologie, economie, sociologie și educație financiară. Elevii ar trebui să lucreze împreună pentru a găsi soluții viabile, învățând astfel să integreze diferite perspective și metode.

Cursurile integrative

Cursurile integrative sunt cursuri care combină conținuturi din mai multe discipline într-un singur curriculum. Acestea pot fi predate de o echipă de profesori din diferite domenii, care colaborează pentru a oferi o experiență educațională coerentă și interdisciplinară. De exemplu, un curs de „Studii de mediu” ar putea include module de biologie, geografie, economie și politică.

Seminariile și atelierele

Seminariile și atelierele sunt alte modalități eficiente de a implementa educația interdisciplinară. Acestea pot fi organizate pe teme specifice și pot include sesiuni de lucru în care studenții trebuie să colaboreze pentru a rezolva probleme. Participarea la astfel de evenimente le oferă elevilor oportunitatea de a învăța din experiențele altora și de a-și dezvolta abilitățile de colaborare și gândire critică.

Programele de cercetare

Programele de cercetare interdisciplinară sunt o altă metodă eficientă de a implementa această abordare educațională. Aceste programe pot implica copiii în proiecte de cercetare care necesită cunoștințe din mai multe domenii. De exemplu, un proiect de cercetare în domeniul sănătății publice ar putea implica biologie, statistică, sociologie și politică publică.

Utilizarea tehnologiei

Tehnologia poate juca un rol crucial în facilitarea educației interdisciplinare. Platformele de învățare online, de exemplu, pot oferi cursuri care integrează multiple discipline și pot facilita colaborarea între studenți din diferite domenii. De asemenea, tehnologia poate fi utilizată pentru a crea simulări și jocuri educaționale care permit elevilor și studenților să exploreze probleme complexe într-un mod interactiv.

Exemple de succes

Există numeroase exemple de instituții și programe care au implementat cu succes educația interdisciplinară.

Universitatea Harvard

Universitatea Harvard a fost una dintre primele instituții care a recunoscut importanța educației interdisciplinare. Programul său de studii de mediu, de exemplu, integrează cursuri de biologie, chimie, economie și politică publică pentru a oferi studenților o înțelegere completă a problemelor de mediu. De asemenea, Harvard oferă numeroase programe de cercetare interdisciplinară, care încurajează colaborarea între diferite departamente.

Universitatea Stanford

Universitatea Stanford este cunoscută pentru abordarea sa interdisciplinară în educație și cercetare. Programul Stanford Interdisciplinary Program in Environment and Resources (IPER) oferă studenților oportunitatea de a studia problemele de mediu dintr-o perspectivă multidisciplinară. Studenții pot alege cursuri dintr-o varietate de domenii și sunt încurajați să colaboreze cu profesori și colegi din alte discipline.

Universitatea Maastricht

Universitatea Maastricht din Olanda este renumită pentru metodologia sa de învățare bazată pe probleme, care este, prin natura sa, interdisciplinară. Studenții lucrează în grupuri mici pentru a rezolva probleme complexe, iar curriculum-ul este conceput pentru a integra cunoștințele din mai multe discipline. Această abordare nu doar că promovează învățarea interdisciplinară, dar și dezvoltă abilități importante de colaborare și gândire critică.

Articol susținut de BCR și Asociația Școlilor Private

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa