articol susținut de

Cum să înveți copilul despre bani, în joacă, și care este vârsta potrivită să începeți „alfabetizarea” financiară

Laura Bogaciu, redactor
barbat-si-fetita-punanad-monede-in-borcan
Educația financiară timpurie este esențială pentru succesul pe termen lung al copilului. Sursa foto: Shutterstock

Educația financiară timpurie este esențială pentru succesul pe termen lung al copilului. Învățându-l despre bani încă de la o vârstă fragedă, cultivându-i obiceiuri sănătoase, acestea, odată însușite, îi vor fi folositoare pentru tot restul vieții.

Există multe resurse educaționale care îi pot ajuta pe copii să-și dezvolte abilitățile esențiale de… „alfabetizare” financiară, dar totul începe cu și în joacă. Pentru că, la vârste mici, joaca este instrumentul cel mai atractiv, mai accesibil și cu cel mai mare succes, indiferent ce îți propui să îl înveți. Posibilitățile sunt nelimitate, ai nevoie de puțină imaginație, de sfaturi și idei de la profesioniști dacă nu ai imaginație, de timp, dorință de implicare și răbdare.

„Școala de Bani” e gratis!

Pentru a veni în ajutorul părinților care vor să le vorbească copiilor despre bani dar nu știu nici când și nici cum pentru a fi pe înțelesul lor, BCR le pune la dispoziție cursurile online „Școala de Bani”.

Este cel mai amplu program gratuit de educație financiară din România, în care părinții pot afla ce trebuie să știe copiii despre bani în funcție de vârsta pe care o au, cum să discute cu ei despre valoarea banilor așa încât să și înțeleagă, cum să le explice diferența dintre nevoie și dorință și ce este responsabilitatea financiară, dar și ce activități și jocuri sunt potrivite pentru a le dezvolta obiceiuri financiare sănătoase.

De la 3 ani se poate face educație financiară

Așa cum lucrurile serioase pot fi spuse în glumă, la fel și conceptele financiare, și discuția despre bani, pot fi „deghizate” în jocuri. Jocurile de rol, de exemplu, în care părintele vinde (jucării, gustări, cărți) și copilul cumpără folosind bani fictivi, folosirea poveștilor pentru crearea unui buget și învățarea gestionării lui, a planificării și economisirii prin folosirea pușculiței, sunt metode la îndemâna oricui.

Potrivit experților, cu cât educația financiară începe mai devreme, cu atât mai bine. Astfel, ei sugerează că vârsta de 3 ani este una potrivită, fiind una la care comunicarea este suficient de bună, iar joaca foarte atractivă.

„Ce recunoști, al tău să fie!”

Un joc incitant pentru copiii de 3-4 ani este cel al monedelor. O dată pe săptămână, părinții își vor goli portofelele de monede în prezența copilului. Dacă acesta le identifică, dacă știe ce valoare are fiecare, și le pot însuși, urmând să le păstreze în pușculiță. Nu îi vor fi oferite dacă nu răspunde corect, chiar dacă acest lucru va declanșa nemulțumire și proteste. I se va explica, însă, că este firesc să mai greșească, dar că important este să învețe din greșeli și să nu renunțe.

Trei borcane pentru trei obiective

O etapă mai evoluată decât cea a pușculiței unice este cea în care introduci, pe lângă noțiunea de „Economisire”, „Cheltuială” și „Donație”. Astfel, oferă-i copilului trei borcane etichetate cu cele trei noțiuni. De fiecare dată când câștigă sau primește bani, ajută-l să-i împartă în cele trei pușculițe. De ce borcane și nu pușculițe? Pentru că cei mici sunt mai încântați și mai motivați dacă își vad la propriu economiile crescând.

Responsabilitate față de buget și planetă

Pentru un copil mai mare, de 4-5 ani sau peste această vârstă, care poate asimila cunoștințe în privința risipei alimentare, de exemplu, este potrivită joaca în care el are oportunitatea de a face alegeri. Părintele face împreună cu copilul o listă de cumpărături și merg împreună la piață/magazin. I se oferă copilului o sumă mică (5 sau 10 lei) pentru a-și cumpăra fructe, lăsându-l să și le aleagă. Este o ocazie bună în care să i se vorbească despre risipa alimentară și despre cum afectează ea bugetul, dar și planeta.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa