În iunie 2024, cu puțin înainte de a se încheia anul școlar, elevii școlii Gimnaziale „Bogdan Vodă” din Câmpulung Moldovenesc au adunat toată comunitatea în zona pietonală din centru, la un târg organizat de ei în sprijinul unui coleg care luptă cu o boală gravă. Copiii și-au provocat părinții să scoată din cămară, la vânzare, borcanele cu bunătăți, bunicile și-au suflecat mânecile și s-au întrecut în poale-n brâu și prăjituri, iar familiile cu talent și îndemânare s-au întrecut în crearea obiectelor de artizanat.
A fost o mobilizare impresionantă de forțe. Centrul orașului era plin de tarabe și standuri originale, de copiii entuziasmați care făceau reclamă produselor, de părinți și profesori mândri. Pentru că evenimentul a fost intens promovat de familii, în cercurile lor, în scurt timp târgul s-a umplut de participanți, de la primarul orașului și alte autorități locale, la prieteni și rude ale familiilor și locuitori de rând. Preparatele tradiționale bucovinene, dulcețurile, conservele, murăturile și brânzeturile din gospodăriile elevilor, florile fructele, alături de diverse produse hand-made s-au epuizat, toate, într-o oră. De la fiecare tarabă, se auzeau copii entuziasmați: „Doamna profesoară, am vândut tot!”, „Uitați câți bani am făcut!”. La finalul evenimentului caritabil, suma strânsă a fost de 24.000 de lei.
Inovație în educație
În spatele acestui eveniment a stat munca de câteva luni a elevilor și a profesorilor, pentru că fiecare aspect al târgului, de la analiza cerii pieței, la stabilirea prețurilor și strategia de promovare a fost îndelung studiat în fiecare clasă în care învață cei 700 de copii ai școli. Târgul caritabil a marcat, de fapt, finalul unui proiect de educație financiară implementat de școală pe perioada întregului an școlar la toate materiile și la toate ciclurile de învățământ. Este vorba despre LifeLab, un program inițiat de BCR și Asociația Școlilor Private, care a introdus în câteva școli din România educația financiară interdisciplinară. Practic, la fiecare disciplină, copiii au învățat noțiuni de educație financiară.
„Am aflat despre proiectul BCR de pe rețelele de socializare și i-am propus colegei mele, învățătoarea Maria Mocriciuc, să aplicăm la etapa de selecție a școlilor care vor participa. Aplicația (o parte scrisă, o parte interviu) a fost câștigătoare, iar proiectul a fost implementat de toți profesorii școlii. Fiecare s-a străduit să adapteze și să propună la clasă conținuturi, fise și activități legate de educația financiară”, explică Iulia Ionela Niță, director al Școlii Gimnaziale „Bogdan Vodă” și profesor de Religie, Educație plastică și Educație vizuală.
De altfel, Iulia Niță si-a făcut o prioritate din a-i pregăti pe elevi, alături de colegii ei profesori, pentru viață, convinsă fiind că școala nu trebuie să se rezume doar la instruirea academică a copiilor.
Școala noastră are o tradiție în ceea ce privește procentul de promovare la Evaluarea națională și rezultatele bune la olimpiade și concursuri! În completarea acestor puncte tari, am acreditat Erasmus unitatea de învățământ și am aplicat la cât mai multe proiecte și activități naționale, interjudețene, zonale. Cartea de vizită a unei școli e procentul de evaluare, dar pentru noi, profesorii, contează și să ne învățăm elevii cât mai multe noțiuni practice, utile în viață.
Prof. Iulia Ionela Niță, director Școala Gimnazială „Bogdan Vodă” din Câmpulung Moldovenesc
- CITEȘTE ȘI: Cum aducem educația financiară la toate orele de la școală și cum îi ajută aceasta pe elevi?
Din sala de clasă, în centrul orașului
Profesoara Maria Mocriciuc, coordonatorul proiectului la nivelul școlii, a fost uimită de amploarea neașteptată pe care a căpătat-o evenimentul și de mobilizarea părinților imediat după ce conceptul și datele despre implementare le-au fost transmise de copii și profesori . „Părinții au preluat informația și au distribuit-o, astfel că, asemenea unui bulgăre de zăpadă care se rostogolește și se face tot mai mare, într-un timp foarte scurt, aproape întreaga comunitate a știut despre „Târgul de vară”, organizat de școala noastră”, spune ea.
Participarea urbei la târgul copiilor a sporit semnificativ vizibilitatea școlii și a modului în care face educație, dincolo de programa școlară obligatorie. Fiecare clasă a desemnat 3-5 părinți responsabili cu organizarea standului clasei, care au expus vizitatorilor ideea de marketing implementată. Reușita proiectului a făcut ca în Consiliul Profesoral să se ia decizia ca un astfel de târg să fie organizat de două ori pe an, la început și la final de an școlar.
Având în vedere că realitatea bate cartea, permanent arătăm elevilor noștri ca nu e suficient să știi, e nevoie să ai capacitatea și deprinderea să folosești, să instrumentezi, să aplici, să sintetizezi, etc. Transpunerea cunoștințelor în viața reală transformă teoria în practică, astfel e nevoie de realizarea conexiunii între carte și realitate, pentru a genera reușită/succes profesional, social și personal.
Iulia Ionela Niță, director al Școlii Gimnaziale „Bogdan Vodă” din Câmpulung Moldovenesc
Articol susținut de BCR și Asociația Școlilor Private