Tehnologia joacă un rol crucial în a face discuțiile despre bani mai prietenoase și accesibile pentru elevi. Roboții educaționali – cum este Pepper – pot interacționa direct cu elevii, explicându-le concepte financiare într-un mod accesibil și captivant. Așa l-au perceput și elevii școlilor din România pe unde Pepper a trecut explicându-le tot ce au vrut să știe despre bani în cadrul unui proiect național de educație financiară. „I-am pus întrebări și ne-a răspuns natural și prietenos. Ar putea fi un ajutor excelent pentru orice profesor. Pe noi ne-a impresionat”, ne-au spus copiii care au interacționat cu el.
„Profesor” la Școala de Bani, un proiect BCR, cel mai amplu program de educație financiară din România, Pepper este un robot umanoid folosit pentru a îmbunătăți interacțiunea dintre utilizatori și conceptele financiare. E interactiv și prietenos și s-a dovedit a fi perfect în rolul unui „profesor” de Educație Financiară. El îi învață pe copii și adolescenți despre cum să-și gestioneze banii inteligent, despre optimizarea cheltuielilor, despre economii, investiții și alte subiecte financiare.
Un roboțel de 10 ani și nota 10
Creat în 2014 de compania japoneză SoftBank Robotics, roboțelul Pepper, cu o înălțime de 121 cm, este programat să participe la jocuri educative care ajută utilizatorii să înțeleagă concepte financiare complexe într-un mod simplu și distractiv. De exemplu, poate ghida utilizatorii prin simulări de investiții sau de gestionare a unui buget lunar, oferind feedback în timp real. Ba mai mult, roboțelul Pepper e programat să recunoască fețele și să identifice sentimentele umane de bază, fiind optimizat pentru interacțiunea umană prin conversație și ecran tactil.
Pepper poate oferi tutoriale interactive despre diverse subiecte financiare, cum ar fi economisirea, planificarea bugetului sau investițiile. Acestea sunt adaptate nivelului de cunoștințe al utilizatorului, oferindu-i acestuia oportunitatea de a învăța în ritmul propriu. Datorită capacității sale de a interacționa și de a răspunde la întrebări, Pepper poate oferi o experiență de învățare personalizată. De exemplu, un utilizator poate întreba despre diferite tipuri de conturi de economii, iar Pepper poate explica diferențele și avantajele fiecăruia în funcție de nevoile și preferințele utilizatorului.
„Întâlnirea cu roboțelul Pepper a fost una dintre cele mai interesante activități”
Anul trecut, Pepper a fost prezent în școli din mai multe județe din România, în cadrul turneului național de educație financiară organizat de BCR și Școala de bani. Este vorba de Timișoara, Câmpia Turzii, Cluj, Iași, Brașov, București, Constanța și Galați.
Simpaticul roboțel le-a povestit elevilor despre apariția banilor și despre diferența dintre nevoi și dorințe, despre gestionarea bugetului și despre ce înseamnă consum responsabil. Asaltat cu întrebări de copiii curioși să afle, în principal, ce știe să facă, Pepper a oferit răspunsuri pe înțelesul fiecăruia. A fost piesa de rezistență a întregii inițiative, mai ales că a știut să le predea copiilor într-un mod distractiv.
„Pepper a fost impresionant! Nu doar că răspundea la întrebările noastre, dar putea și să recunoască anumite cuvinte cheie și să adapteze explicațiile în funcție de ce aveam nevoie să învățăm. Întâlnirea cu roboțelul Pepper la proiectul LifeLab BCR a fost una dintre cele mai interesante activități. Practic, activitatea a decurs ca o conversație interactivă, în care învățam despre bani prin joc și dialog. A fost o modalitate foarte eficientă și distractivă de a înțelege mai bine cum funcționează lucrurile în lumea finanțelor”, ne-a povestit Andrada Drăgoi, elevă la Colegiul Național „Dr. Ioan Meșotă” din Brașov și fostă elevă a Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Poiana Mărului, județul Brașov.
De ajutor și pentru adulți, nu doar pentru copii
Roboțelul Pepper a fost folosit în cadrul prezentărilor și workshop-urilor pe teme financiare, în școli, bănci sau evenimente dedicate educației financiare. Rolul său este de a capta atenția audienței și de a face subiectele financiare mai accesibile și mai ușor de înțeles pentru toți participanții.
Unele bănci l-au integrat pe Pepper în sucursalele lor pentru a ajuta clienții să înțeleagă produsele financiare disponibile, cum ar fi conturile de economii, creditele sau planurile de investiții. Pepper poate oferi informații într-un mod simplu și clar, reducând astfel anxietatea legată de deciziile financiare.
Posibilități nelimitate în era tehnologiei avansate
Tehnologia joacă un rol crucial în a face discuțiile despre bani mai prietenoase și accesibile pentru elevi. Iată câteva moduri în care aceasta poate facilita educația financiară:
Aplicații educaționale: există multe aplicații care folosesc elemente de joc pentru a preda concepte financiare. Elevii pot învăța despre economisire, bugetare și investiții prin jocuri interactive care le oferă feedback instant și recompense virtuale pentru progresul lor.
Simulări financiare: elevii pot participa la simulări care imită situații reale, cum ar fi gestionarea unui buget lunar, investiții la bursă sau administrarea unei afaceri. Aceste simulări îi ajută să înțeleagă mai bine consecințele deciziilor financiare într-un mediu sigur.
Platforme de e-learning: permit accesul la cursuri personalizate de educație financiară. Elevii pot învăța în ritmul propriu și pot alege module care să se potrivească nivelului lor de cunoștințe și intereselor.
Tutoriale video și resurse multimedia: tutorialele video, infograficele și alte resurse multimedia fac subiectele financiare mai ușor de înțeles și mai atractive. Explicațiile vizuale și exemplele practice ajută la consolidarea înțelegerii conceptelor.
Realitate Augmentată (AR) și Realitate Virtuală (VR): pot oferi elevilor experiențe imersive în care pot explora concepte financiare într-un mod captivant. De exemplu, elevii pot intra într-o simulare virtuală unde administrează un oraș sau o afacere, luând decizii financiare și învățând din consecințele lor.
Aplicații AR: acestea pot fi folosite pentru a aduce la viață lecțiile de educație financiară, transformând spațiul fizic al clasei într-un loc interactiv în care elevii pot experimenta și învăța despre bani.
Asistenți Virtuali: pot răspunde la întrebările elevilor despre finanțe într-un mod rapid și accesibil, oferindu-le explicații clare și exemple relevante. Acești asistenți virtuali pot fi integrați în platforme de învățare sau aplicații educaționale.
Platformele online, blogurile, forumurile, canalele social media și inteligența artificială (AI) sunt, de asemenea, instrumente cu ajutorul cărora discuțiile despre bani devin mai interactive, accesibile și adaptate nevoilor elevilor, ajutându-i să înțeleagă mai bine gestionarea banilor și să dezvolte abilități financiare esențiale pentru viața de zi cu zi.
Articol susținut de BCR și Asociația Școlilor Private