Există școli în România unde copiii învață tot ceea ce presupune alegerea și achiziția unei perechi de ochelari: de la calcularea distanței focale, până la obținerea unui împrumut bancar pentru aceștia. Sau tot ceea ce presupune o excursie la munte: de la informații privind masivul muntos la planificarea rutei și a bugetului necesar. Prin programul LifeLab, desfășurat de BCR în școlile și grădinițele din România, peste 10.000 de copii din cinci județe au învățat noțiuni de educație financiară, care au fost integrate în toate orele de curs.
Cu cât copiii învață de la vârste mai fragede cum să se raporteze la bani, cu atât cresc șansele să devină adulți responsabili, pentru care citirea unui contract cu banca să nu pună probleme de înțelegere. Adina Roșca, expert educațional LifeLab, a explicat într-un interviu acordat Totul Despre Mame cum poate un proiect școlar care pare abstract la prima Vedere, să schimbe mentalități și comunități. În doar două ediții, inițiativa BCR LifeLab a deschis orizontul a mii de elevi și zeci de profesori.
Totul Despre Mame: Ce învață, concret, elevii care participă la proiectul LifeLab și cum îi ajută aceste informații?
Adina Roșca, expert educațional: Când informația financiară vine picătură cu picătură, și o primești la mai multe materii, începi să asimilezi aceste noțiuni, să conștientizezi, în timp, importanța independenței financiare, și te întrebi cum o poți construi.
Iată câteva exemple de învățare:
- Ce este o planificare financiară? Procesul de realizare a obiectivelor de viață în funcție de valorile noastre. Planificarea financiară depinde 80% de comportament și doar 20 % de intelect și cunoștințe financiare;
- Bugetul personal-primul pas spre economisire;
- Exemplu de planificare a unui buget pentru achiziții de ochelari- lecție la ora de Fizică, unde elevii află cum să calculeze distanța focală a unei lentile, vor cunoaște defectele de Vedere și vor ști cum pot face economii pentru a-și lua ochelari. Profesorul le poate vorbi ulterior, natural, despre cum pot obține economii prin depozite bancare, cum pot stabili când e momentul să facă un credit, cum se calculează rata lunară etc;
- Activități practice de educație financiară sau antreprenorială;
- Planul unui eveniment caritabil- lecție la Educație Civică, pentru a învăța despre beneficiile lucrului în echipe, implicațiile trioului cheltuim- economisim- dăruim, informații despre calcularea profitul și strategii ingenioase de face rost de bani pentru organizarea evenimentului.
Cum s-a derulat efectiv proiectul și ce școli au participat?
Adina Roșca, expert educațional: Au fost selectate 12 școli, în cele două ediții desfășurate până acum. Școlile au fost selectate printr-un proces de aplicare deschis, desfășurat online, în care au trebuit să demonstreze interesul și dorința de a integra elemente de educație financiară în predarea la clasă. Informațiile oferite de către participanți în formularele de înscriere au fost atent analizate de juriul format din experți educaționali și specialiști financiari BCR. În urma analizei, juriul a acordat un punctaj celor înscriși, apoi a urmat etapa de departajare, în funcție de targetul pe care ni l-am propus în acel an.
Profesorii au participat la activități de formare și mentorat focusate pe educație financiară, care au inclus atât noțiuni teoretice, cât și metode practice de predare. Aceste activități au fost susținute de experți educaționali și specialiști financiar-bancari, care i-au învățat pe profesori cum să integreze noțiunile de educație financiară în diverse discipline școlare, în etape diferite ale lecției.
Câți elevi și profesori au participat până acum în proiect și care este feedback-ul?
Adina Roșca, expert educațional: Prima ediție a proiectului a avut loc în anul școlar trecut în două școli, una dintre ele din mediul rural și una din mediul urban, din două județe, Brașov, respectiv Argeș. A doua ediție a programului, din anul școlar 2024-2025, a fost extinsă către alte 10 școli, atât din mediul rural, cât și din mediul urban, din patru județe din România: Brașov, Mureș, Prahova și Suceava. În total, în cei doi ani de proiect, au fost 12 școli din 5 județe, cu o participare de aproximativ 10000 de elevi și profesori.
Pentru a evalua impactul programului asupra elevilor și profesorilor, înainte de a începe implementarea programului în școli realizăm o cercetare pe care o repetăm la finalul anului de învățământ. De exemplu, în cadrul programului pilot LifeLab, nivelul de cunoștințe financiare al celor 1.200 de elevi participanți a crescut cu 19% pentru cei din ciclul gimnazial și cu 15% pentru cei de liceu. De asemenea, s-a sporit și interesul pentru materiile care au inclus elemente de educație financiară. De exemplu, în cadrul programului LifeLab ediția a-2-a, pe lângă noțiunile de educație financiară, profesorii au dezvoltat și alte abilități: o îmbunătățire a gândirii creative și a abilităților de comunicare, și-au dezvoltat spiritul de echipă, au dobândit abilități sociale, precum cooperare și networking, au devenit mai pragmatici.
Ce metode și resurse educaționale sunt utilizate în cadrul proiectului pentru a facilita învățarea?
Adina Roșca, expert educațional: Ca resurse educaționale deschise, sunt utilizate cele peste 300 de fișe de lucru care sunt disponibile gratuit pe platforma Școala de Bani. Unele dintre acestea au fost elaborate în colaborare cu profesori din primele două școli care au participat la proiectul LifeLab, din programul pilot, din anul școlar 2022 – 2023. De asemenea, au contribuit la elaborarea acestora experți educaționali, specialiști financiari-bancari, inspectori și metodiști școlari, care s-au asigurat că materialele sunt adaptate la curricula școlară și relevante pentru fiecare materie.
Materialele didactice sunt actualizate periodic pentru a reflecta schimbările economice și sociale actuale. Prin colaborarea constantă cu experți din domeniul financiar și educațional ne asigurăm că informațiile sunt întotdeauna relevante și la zi, astfel încât elevii să fie în pas cu evoluțiile din lumea reală.
Metodologiile utilizate în crearea componentelor programului includ învățarea prin descoperire, învățarea bazată pe proiecte și abordările interdisciplinare.
- CITEȘTE ȘI: Cum aducem educația financiară la toate orele de la școală și cum îi ajută aceasta pe elevi?
Care sunt principalele provocări pe care le-ați întâmpinat în implementarea proiectului și cum le-ați depășit?
Adina Roșca, expert educațional: Unul dintre principalele obstacole în dezvoltarea programului a fost necesitatea adaptării materialelor pentru diferite niveluri de învățământ, de la grădiniță până la liceu, pentru a se potrivi cu capacitățile și nevoile elevilor din diverse categorii de vârstă.
Ce impact sperați să aibă „LifeLab” asupra comunităților în care se desfășoară?
Adina Roșca, expert educațional: Obiectivul major pe care îl vizăm este creșterea conștientizării importanței educației financiare și înțelegerea impactului deciziilor financiare asupra vieții fiecăruia și a comunității.
Articol susținut de BCR și Asociația Școlilor Private