Vitamine necesare în perioada de preconcepție

Dacă vrei să ai un copil sănătos trebuie să acorzi o atenție deosebită multor aspecte ale vieții tale, printre care dieta și vitaminele de care corpul tău are nevoie. Iată care sunt cele mai importante și care este rolul lor!

Ramona Dinescu
vitamine necesare în perioada de preconcepție
Aceste vitamine, preluate din suplimente sau alimentație, sporesc șansa unei sarcini fără probleme.

    Când intenționăm să concepem un copil și plănuim modificări în dietă, trebuie să știm care sunt acele vitamine necesare în perioada de preconcepție, în ce cantitate trebuie să le consumăm și din ce surse.

    Împreună cu Dr. Ruxandra Dumitrescu, medic primar obstetrică-ginecologie, am alcătuit o listă cu toate „bunătățile” ce pot reprezenta surse importante de vitamine și nutrienți și am explicat care este rolul lor în sporirea fertilității.

    Multe dintre aceste vitamine și nutrienți se găsesc în suplimentele alimentare prenatale pe care le putem lua la recomandarea medicului ginecolog, însă unele dintre ele pot fi asigurate și prin alimentația corectă.

    Beta carotenul

    La ce este bun: Acest fitonutrient crucial ajută la reglarea nivelului hormonal din organism și se pare că previne avortul spontan odată ce ai rămas însărcinată.

    Unde se găsește: morcovi, pepene galben, dovleac, cartofi dulci, spanac, broccoli și kale.

    Vitaminele din grupul B

    La ce sunt bune: Întregul grup de vitamine B ajută ovarele la eliberarea ovulului în timpul ovulației. B6 în special ajută la creșterea nivelului de progesteron, necesar pentru menținerea sarcinii după ce ai rămas însărcinată.

    Unde se găsesc: năut, cereale integrale, verdețuri, carne și ouă.

    Bromelaina

    La ce e bună: Acest grup de enzime digeră în principal proteinele ce ajung în organism, însă se pare că asistă și la implantarea embrionului în uter. De aceea, este important ca după ovulație să ai un aport consistent de bromelaină.

    Unde se găsește: doar în ananas.

    Vitamina C

    La ce e bună: Această vitamină imuno stimulatoare promovează absorbția fierului și producția de progesteron. Pentru femeile care suferă de defect de fază luteală, o problemă caracterizată de insuficiența de progesteron, suplimentele de vitamina C se pare că duc la creșterea fertilității. În cazul bărbaților, vitamina C îmbunătățește calitatea și mobilitatea spermatozoizilor.

    Unde se găsește: Citrice, mango, roșii, căpșune, cireșe, mazăre și cartofi.

    Calciul- esențial în preconcepție și în sarcină

    (1000-1500 miligrame zilnic)

    Calciul este vital pentru dezvoltarea osaturii și dinților copilului tău, a inimii, nervilor și mușchilor. Deficiența de calciu poate conduce la preeclampsie (o stare patologică gravă, caracterizată prin hipertensiunea arterială a mamei, cu consecințe fetale).

    Absorbția de Ca crește în prezența vitaminei D. Ține minte că, în cazul unei diete sărace în calciu, organismul tău va lua din resursele tale pentru a-i asigura fătului acest mineral. Iar acest fapt va atrage după sine instalarea hiperparatiroidismului secundar, pe termen scurt, și a osteoporozei, pe termen lung. În plus, mamele cu hipocalcemie pot naște copii cu hiperparatiroidism.

    Unde se găsește: lactatele (mai ales cele degresate), laptele și brânza de soia, legumele cu frunze verzi, carnea de pește (sardine), fructele uscate.

    Colina

    La ce e bună: această vitamină solubilă în apă este foarte bună pentru sănătatea creierului mamei și copilului și, mai mult decât atât, s-a demonstrat că luptă împotriva apariției defectelor din naștere.

    Unde se găsește: gălbenușul de ou și conopidă.

    Coenzima Q10

    La ce e bună: promovează sănătatea inimii, iar în viitor ar putea fi un super star pentru fertilitate, asta în urma cercetărilor preliminare. Calitatea ovulelor și a spermatozoizilor s-a îmbunătățit semnificativ în cazul testelor pe animale.

    Unde se găsește: pește, organe precum inimă, rinichi și germeni de grâu.

    Pe lângă dieta corectă, iată ce analize trebuie făcute în perioada de preconcepție

    Vitamina B12

    cobalamina (1,5 micrograme zilnic)

    Intervine în metabolizarea proteinelor, a lipidelor, glucidelor. Contribuie la funcționarea optimă a celulelor, are rol benefic asupra sistemului nervos, ajută la formarea celulelor roșii. Predomină în carne, pește, ouă, lapte, de aceea o dietă vegetariană sau vegană nu furnizează o cantitate suficientă din această vitamină.

    Vitamina D

    La ce e bună: Vitamina D este vitală pentru producția adecvată a hormonilor sexuali. Studiile au arătat că femeile infertile au în mod general o cantitate mai mică de vitamina D. De asemenea, reduce inflamațiile din organism și îmbunătățelte fertilitatea generală.

    Unde se găsește: produse lactate fortifiate, pește gras precum macrou, somon sau ton, ulei de cod și se obține natural prin expunerea la soare.

    Vitamina E

    La ce e bună: Experții consideră că un bun nivel de vitamina E este important deoarece această vitamină să găsește în lichidele din jurul ovulelor în dezvoltare. În cazul bărbaților, vitamina E îmbunătățește producția de spermatozoizi. Are și proprietăți antioxidante, importante pentru ambele sexe.

    Vitamina E (15 miligrame zilnic)

    Scade riscul producerii avorturilor spontane. Ajută la formarea celulelor roșii, a mușchilor, stimulează sistemul imunitar, fiind un bun antioxidant. Protejează sistemul digestiv, previne stresul oxidativ. Protejează pielea de radiațiile ultraviolete. Are rol benefic în dezvoltarea organului vizual la făt.

    Unde se găsește: Avocado, ulei de germeni de grâu, cartofi dulci, verdețuri, cereale integrale, nuci și semințe.

    Ai grijă la dieta ta atât în perioada de preconcepție, cât și în timpul sarcinii.

    Acidul folic

    La ce e bun: Acidul folic este de fapt o vitamină a grupului B-urilor, care este extrem de importantă deoarece ajută la prevenirea defectelor de tub neural la făt. În cazul bărbaților, suplimentele cu acid folic ajută la creșterea producției de spermă sănătoasă.

    Unde se găsește: Fasole, suc de portocale, verdețuri și cereale fortifiate. Din păcate, nu este suficient din alimentație, așa că în perioada de preconcepție și sarcină se recomandă suplimentele cu acid folic.

    Fierul este esențial în perioada de preconcepție

    La ce e bun: din cauza acțiunii sale asupra organismului, sarcina, adeseori, poate provoca anemie. Un nivel scăzut de fier înainte de concepție poate duce la absența ovulației.

    Fier (27 miligrame zilnic)

    Ajută în producerea hemoglobinei, previne anemia, greutatea mică a nou-născutului și nașterea prematură. Carența de fier este cunoscută sub denumirea de carență marțială și este extrem de gravă în sarcină, atrăgând după sine oxigenarea deficitară a fătului. Mai predispuse sunt vegetarienele, gravidele care suferă de grețuri matinale severe, cele cu anemie în antecedente. Simptomele sunt paloare, oboseală, palpitații, dureri de cap.

    Unde se găsește: carne, ouă, pește, fasole, roșii, sfeclă, broccoli, spanac, dovleac și cereale integrale. Pentru a se absorbi mai bine, este nevoie de prezența vitaminei C.

    Acizii grași Omega 3

    La ce sunt buni: Aceștia sunt esențiali deoarece nu se pot produce natural în organismul nostru. Ei ajuta foliculii să elibereze ovulele, cresc cantitatea de sânge din uter și echilibrează hormonii. De asemenea, se pare că ajută la dezvoltarea creierului fătului și la creșterea IQ-ului acestuia, după cum arată primele studii.

    Unde se găsesc: semințe de in, ulei din semințe de in, somon, macrou, cod, sardine, anchoa, hering, nuci și ouă.

    Seleniul

    La ce e bun: este excelent pentru mobilitatea spermatozoizilor la bărbați și pentru metabolismul estrogen la femei. De asemenea, este un detoxifiant foarte puternic. Ajută ovulele să se apere împotriva radicalilor liberi ce contribuie la scăderea calității acestora.

    Unde se găsește: nuci braziliene, verdețuri, cereale integrale și pește.

    Zincul- importanța sa în preconcepție

    La ce e bun: Zincul este un „must have” pentru bărbați deoarece ajută la îmbunătățirea mobilității și calității spermatozoizilor. Este la fel de important și pentru sănătatea reproducătoare a femeilor.

    Zincul este implicat în numeroase aspecte ale metabolismului celular. Este indispensabil pentru activitatea de catalizator a enzimelor, joacă un rol important în stimularea funcției imune, în sinteza proteinelor, în vindecarea rănilor, sinteza ADN, diviziunea celulară. De asemenea, susține creșterea. Deficiența este corelată cu retardul de creștere, întârzierea maturării organelor sexuale, hipogonadism, infecții, diaree, leziuni oculare.

    Unde se găsește: stridii, pește, carne, ouă, germeni de grâu și semințe de dovleac, carnea de vacă, de pui, laptele, iaurtul, brânza, fasolea boabe, mazărea.

    Cauți un „manual de instrucțiuni” pentru viitorul tău bebeluș? Comandă aici seria „Cartea Bebelușului” și orice întrebare își va găsi răspunsul!

    Dacă ți s-a părut interesant acest articol despre vitamine necesare în perioada de preconcepție, îți recomandăm să citești și:

    Îți recomandăm și

    Te-ar mai putea interesa

    Te-ar mai putea interesa