Școala primară, această etapă fascinantă și dificilă totodată din viața copilului nostru, are în centru un personaj pe care cu toții ni-l amintim peste ani – doamna învățătoare. Imaginea idealizată a învățătorului blând, ce ne poartă ca un ghid pe căile cunoașterii pe care o întâlnim în numeroase cântece și poezii școlare, pare să își piardă din strălucire astăzi.
Încrederea în sistemul de învățământ și cadrele didactice nu mai este la nivelul la care era acum 20-30 de ani. Ce s-a schimbat? Accesul liber la informație a adus la urechile noilor generații de părinți întâmplări și povești care ne fac să fim sceptici și să ne punem întrebări cu privire la persoana în mâinile căreia punem educația timpurie și startul în viața profesională al copiilor noștri.
Cum îți dai seama că trebuie să schimbi învățătoarea. Cere referințe
Se poate ca uneori să ne simțim captivi între dorința noastră de a avea încredere în cadrul didactic și nevoia de a controla și a ne asigura că totul este în regulă la școală și că nu închidem ochii în fața unor abuzuri care ar putea afecta bunăstarea celui mic. Cum ne dăm seama dacă am ales cadru didactic potrivit?
O părere în plus nu strică niciodată, nu-i așa? Printre cunoștințele sau prietenii tăi a auzit sau a mai lucrat cineva cu acest cadru didactic? Ce impresie le-a lăsat? Aceste opinii pot fi foarte valide, dar nu uita să analizezi la rece ce auzi. Sunt convinsă că știi deja cât suntem de subiectivi, mai ales în relațiile noastre interumane.
Nu te gândi să schimbi învățătoarea până nu o cunoști bine
Este important, indiferent ce auzi, să nu fii excesiv de critic sau de acru cu învățătorul la primul contact. Dă-ți voie să o cunoști, să lași propria intuiție să își facă treaba. Nu uita că și cadrul didactic este tot om, poate emoțiile sunt copleșitoare nu doar pentru tine și cel mic, dar și pentru doamna învățătoare.
Nu cred că în a stabili dacă ai ales sau nu cadrul didactic potrivit, primele 4-5 săptămâni sunt relevante. Dacă sesizezi că ceva nu merge bine, pot fi luați în considerare mai mulți factori, printre care: dificultatea de adaptare la noua viață a copilului, faptul că relația elev-învățător are nevoie de timp pentru ca cei doi să se cunoască și să capete încredere unii în ceilalți, materia dificilă, influența grupului asupra stării copilului, etc.
Cum îți dai seama că trebuie să schimbi învățătoarea. Discuția cu învățătoarea
Păstrează legătura cu alți părinți care au copiii în aceeași clasă. Dacă sunt probleme legate de metoda de predare sau atitudinea cadrului didactic față de elevi, cu siguranță că aceste aspecte vor fi povestite și de colegi. În acest tip de situații, încercați să identificați cât mai clar problema. Ce anume se întâmplă în clasă? Este cadrul didactic prea sever? Folosește mai multe metode pentru a explica noțiunile mai grele? Reușește să se ocupe și de cei care înțeleg mai greu?
Dacă identificați probleme în relația dintre cadrul didactic și copil, primul pas este să încercați să discutați cu învățătoarea. Tonul civilizat, împăciuitor și neacuzator setează cadrul pentru discuții productive din care toată lumea are de câștigat. Nu uita, și învățătoarea are nevoie să cunoască nevoile copiilor pentru a se putea adapta la ele iar aceste nevoi nu pot fi întotdeauna comunicate de cei mici. Lăsați cadrul didactic să găsească cele mai potrivite metode de a-și lega relația cu copiii, nu presați, nu forțați, doar informați.
Când e cazul să schimbi învățătoarea?
În cazul în care dificultățile de adaptare apar doar în cazul copilului tău, după discuția cu învățătoarea în care o informezi pe aceasta de situație, încearcă să explorezi mai mult cu cel mic ce anume îl deranjează. Poate sunt aspecte legate de relațiile cu colegii, poate îl stresează aspecte din viața de familie și de aceea nu se poate concentra. Lasă ca ultimă opțiune schimbarea cadrului didactic, pentru momentul în care ești absolut sigur că aceea este problema.
Când trebuie totuși să iei în considerare o schimbare majoră? Cazurile de abuz fizic sau verbal, bullying din partea învățătorului trebuiesc raportate imediat către directorul școlii sau către altă autoritate școlară. Aici nu încape discuție că trebuie să acționezi și sunt convinsă că tu știi deja asta!
Un semnal de alarmă important este atunci când copilul vine plângând acasă că nu vrea să mai meargă la școală, că nu înțelege materia, că i se pare prea greu și că nu face față. Ce anume nu a înțeles din ce s-a predat? Dacă îi explici tu, înțelege mai ușor și mai bine? Petreci suficient timp cu copilul sau acesta este modul lui în care îți cere să îi acorzi atenție? Mai sunt și alți colegi de clasă care se plâng că nu înțeleg ce se predă?
Care este atitudinea învățătoarei în fața acestor probleme? Este interesată? Vă ascultă? Face un efort spre a schimba și adapta metoda de predare la nevoile copiilor? Un om capabil de adaptare și schimbare este un om ce trebuie ținut aproape! Un astfel de cadru didactic știi sigur că urmărește interesul copiilor la fel de mult ca tine și este dispus să renunțe la orgolii proprii pentru educația celor mici.
Replici care ar trebui să ridice semne de întrebare
O atitudine de tipul „lăsați-mă, doamnă, că predau de 20 de ani și știu eu mai bine ce au copii nevoie” sau „sunt leneși, de asta nu vor să fie atenți și să învețe” îți poate ridica pe bună dreptate câteva semne de întrebare.
Anii de școală ai celui mic sunt o adevărată provocare pentru părinte, iar relația cu învățătoarea, la fel ca orice altă relație umană, se construiește în timp și cu răbdare, civilizat, respectuos. O relație dificilă și ostilă îți va da bătăi de cap 4 ani de zile și nesiguranța că cel mic ar putea să nu aibă acces la cea mai bună educație. Dar o comunicare bună și respectuoasă vă vor ajuta pe tine și pe copilul tău să aveți o experiență plăcută cu primii ani de școală. Nu uita că atitudinea ta față de cadrul didactic va influența și atitudinea copilului tău!