De ce să participi la ședințele cu părinții. Copilul vede că ești interesat de educația lui, profesorul vede că ești implicat

Georgiana Mihalcea, redactor
sedintele cu părintii adulti in banci de scoala
În cadrul ședințelor cu părinții pot fi luate decizii legate de diverse aspecte ale vieții școlare, precum organizarea de evenimente, excursii sau stabilirea unor reguli la nivel de clasă. FOTO: Shutterstock

Participarea la ședințele cu părinții este văzută de mulți ca sursă de stres, de discuții interminabile în jurul unor non-probleme, de certuri între părinți și decizii contestate ulterior pe grupul de Whatsapp al clasei. Lucrurile nu stau peste tot la fel: există comunități în care aceste întâlniri sunt constructive cap- coadă și altele în care, oricât de mult ar încerca învățătorul/ dirigintele să ducă lucrurile pe făgașul normal, părinții ajung la polemici și dezbateri pătimașe și, de multe ori, inutile.

Totuși, participarea părinților la ședințe nu înseamnă doar clarificarea chestiunilor organizatorice legate de școală, ci și un mesaj important transmis copiilor și profesorilor: acela că părinților le pasă de activitatea școlară și că se implică în tot ceea ce presupune educația.

Ce spune legea despre ședințele cu părinții

În România, legislația referitoare la ședințele cu părinții în unitățile de învățământ este reglementată de Legea Educației Naționale nr. 1/2011, actualizată în 2024 și de regulamentele interne ale școlilor. Această lege prevede implicarea părinților în procesul educațional și colaborarea dintre familie și școală.

Iată câteva aspecte esențiale legate de ședințele cu părinții:

  • Rolul comitetului de părinți: Fiecare clasă are un comitet al părinților, care este ales în cadrul ședințelor cu părinții. Acest comitet colaborează cu dirigintele sau învățătorul clasei pentru a organiza și coordona activitățile educative și extracurriculare.
  • Comunicare și colaborare: Ședințele cu părinții au ca scop principal comunicarea dintre cadrele didactice și părinți, pentru a asigura o educație de calitate și a monitoriza progresul elevilor. În aceste ședințe se discută despre situația școlară a elevilor, comportamentul acestora, și activitățile planificate de școală.
  • Periodicitate: Nu există o prevedere legală exactă privind frecvența ședințelor cu părinții, însă acestea sunt de obicei organizate de câteva ori pe an (de exemplu, la începutul anului școlar, la sfârșitul fiecărui semestru sau atunci când apar situații speciale ce necesită discuții).
  • Obligații și drepturi: Părinții au dreptul și obligația de a participa la ședințele organizate de școală. Legea Educației subliniază importanța colaborării dintre părinți și școală în sprijinirea procesului educațional. În plus, părinții trebuie să fie informați cu privire la regulamentele școlare, drepturile și obligațiile lor, precum și la situația școlară a copiilor.
  • Decizii și implicare: În cadrul ședințelor cu părinții pot fi luate decizii legate de diverse aspecte ale vieții școlare, precum organizarea de evenimente, excursii sau stabilirea unor reguli la nivel de clasă. Părinții sunt încurajați să se implice activ în aceste decizii.

Ședințele cu părinții la grădiniță: „Implicarea dumneavoastră transmite copilului un mesaj clar- sunteți interesați de bunăstarea lui

Participarea părinților la ședințele de la grădiniță le permite acestora să înțeleagă mai bine modul în care copilul lor se adaptează la mediul de învățare și la interacțiunile cu ceilalți copii. De asemenea, părinții pot primi sfaturi de la educatori despre cum să susțină dezvoltarea abilităților acasă. În plus, ședințele cu părinții la acest nivel sunt un prilej pentru a discuta despre eventuale îngrijorări sau probleme legate de comportamentul sau dezvoltarea copilului, astfel încât să poată fi abordate în mod adecvat și prompt.

Participarea părinților la ședințele cu părinții este crucială pentru dezvoltarea copiilor. Aceste întâlniri ne permit să discutăm direct despre progresul și nevoile fiecărui copil, să găsim soluții la eventualele provocări și să ne asigurăm că suntem aliniați în ceea ce privește educația și sprijinul oferit acasă și la grădiniță. Ședințele sunt, de asemenea, o oportunitate de a vă implica în activitățile grădiniței și de a lucra împreună la crearea unui mediu educațional pozitiv. Implicarea dumneavoastră transmite copilului un mesaj clar: sunteți interesați de educația și bunăstarea lui, ceea ce îl încurajează și îi oferă încredere.

Diana Stănescu, educator-puericultor, Grădinița nr 1, Videle, Teleroman

Particularități la ciclul primar: „Trebuie așteptate de părinți cu nerăbdare și nu privite ca o povară sau o obligație”

În ciclul primar, ședințele cu părinții devin un instrument important pentru monitorizarea progresului academic al copiilor. Aceasta este perioada în care copiii încep să dezvolte abilități academice de bază, precum cititul, scrisul și matematica, iar părinții trebuie să fie la curent cu modul în care copilul lor progresează. Participarea la ședințele cu părinții în ciclul primar le permite acestora să înțeleagă mai bine programul școlar, cerințele curriculare și așteptările profesorilor. În plus, acestea sunt o ocazie pentru a discuta despre metodele de învățare și strategiile care pot fi aplicate acasă pentru a susține educația copilului. De exemplu, părinții pot învăța despre importanța stabilirii unei rutine zilnice de studiu și a încurajării lecturii independente.

În acest stadiu, ședințele cu părinții sunt, de asemenea, importante pentru a aborda aspectele sociale ale vieții școlare. Copiii încep să formeze prietenii și să interacționeze mai complex cu colegii lor, iar părinții pot afla mai multe despre dinamica socială din clasă și despre modul în care copilul lor se integrează în acest mediu.

Aceste întâlniri sunt un bun prilej de a stabili obiective ce vizează bunul mers al procesului de învățare. Cu această ocazie, părinții pot afla care sunt nevoile reale ale clasei și se pot implica activ în aspecte ce țin de logistica spațiului școlar, de organizarea unor activități extrascolare. Date fiind aceste aspecte, prezența lor la ședințe este absolut indicată și necesară. Este totuși bine ca profesorul/ dirigintele să nu exagereze cu planificarea lor lunară. Sunt suficiente, în opinia mea, două, maximum 3 ședințe pe parcursul unui an școlar. Întâlnirile de acest fel trebuie așteptate de părinți cu nerăbdare și nu privite ca o povară sau o obligație. În completarea acestor ședințe, unde părintele afla informații generale și unde nu este indicat să se discute particularitățile individuale ale fiecărui copil, trebuie să vină orele de consultații / consiliere. O ședință la care participă toți părinții transmite cadrului didactic ideea că are în față niște oameni preocupați de educația propriilor copii și îi oferă și acestuia încredere și hotărâre în ceea ce are de făcut.

Mădălina Simion, profesor pentru învățământul primar, Școala Gimnazială nr 150, București

„La ședințele programate până acum de mine au venit 90% dintre părinți”

Pe măsură ce copiii avansează în ciclul gimnazial, ședințele cu părinții capătă o nouă importanță. Aceasta este o perioadă de tranziție, în care copiii își dezvoltă identitatea și se confruntă cu schimbări fizice și emoționale semnificative. În acest context, implicarea părinților în educație devine și mai importantă.

La acest nivel, ședințele cu părinții sunt esențiale pentru a menține o comunicare deschisă cu profesorii și pentru a monitoriza progresul academic și comportamental al elevilor. Părinții pot afla despre performanța școlară a copilului lor, precum și despre orice dificultăți pe care le-ar putea întâmpina, fie că este vorba de subiecte academice sau de relațiile cu colegii.

Participarea la ședințe oferă, de asemenea, părinților oportunitatea de a înțelege mai bine nevoile specifice ale copilului lor în această perioadă. Profesorii pot oferi sfaturi cu privire la modul în care părinții pot sprijini tranziția către o mai mare autonomie și responsabilitate în ceea ce privește studiul și gestionarea timpului. De asemenea, părinții pot discuta despre probleme precum utilizarea tehnologiei, influențele sociale și modalitățile de a încuraja un comportament pozitiv.

Din fericire, sunt dirigintă la clasa a VI-a și am avut norocul să am niște părinți care au încredere în calitate actului didactic oferit de toți colegii mei. La ședințele programate până acum de mine au venit 90% dintre părinți, deoarece între noi s-a produs o conexiune încă de la prima noastră întâlnire și am colaborat foarte bine anul școlar trecut. Părinții nu au contestat niciodată modul în care au fost evaluați copiii lor, au răspuns pozitiv la solicitările mele si au înțeles ca toți le vrem binele copiilor dumnealor.

Corina Zorilă, profesor la Școala Gimnazială nr 2 din Videle, Teleorman

Ședințele cu părinții liceenilor

În liceu, ședințele cu părinții devin esențiale pentru planificarea viitorului educațional și profesional al elevilor. Aceasta este perioada în care elevii încep să ia decizii cu privire la viitoarea lor carieră și la continuarea studiilor. .

Participarea la ședințele cu părinții în liceu permite acestora să se familiarizeze cu cerințele academice și cu opțiunile disponibile pentru elevi, cum ar fi cursurile opționale, activitățile extracurriculare și programele de pregătire pentru examenele finale. De asemenea, părinții pot discuta despre performanța școală a copilului lor și despre eventualele probleme care ar putea afecta succesul acestuia. Ședințele cu părinții în liceu sunt, de asemenea, o ocazie de a discuta despre pregătirea pentru viața de adult și pentru tranziția către învățământul superior sau piața muncii.

Profesorii și consilierii școlari pot oferi informații despre opțiunile de carieră, despre admiterea la universitate și despre competențele necesare pentru a reuși în viitor. Părinții pot, astfel, să sprijine și să motiveze elevii să își urmărească interesele și să își atingă obiectivele.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa