„Temele sunt ca medicamentele. Doza prea mică nu ajută la nimic, doza prea mare face rău”. Cum asiguri echilibrul joacă-teme 

Cum faci să găsești un echilibru între școală, teme și timpul liber al copilului? Iată câteva sfaturi și sugestii de la specialiști! 

Anca Lupescu
copil in clasele primare isi face temele si casca
Temele copilului si timpul liber. Foto: Shutterstock

Pentru părinții copiilor care încep școala primară, tranziția către noile rigori și către un nou program poate fi copleșitoare. Începând cu clasa I, lucrurile se complică, pentru că cei mici încep să aibă teme, care le iau din timpul de odihnă și cel de joacă. Fără o organizare riguroasă, momentul temelor poate fi frustrant atât pentru copii, cât și pentru părinți. Când vine vorba despre clasele a VIII-a și a XII-a, lucrurile devin și mai dificile, cu presiunea tot mai mare a examenelor importante care se apropie. Cum faci să găsești un echilibru între școală, teme și timpul liber al copilului? Iată câteva sfaturi și sugestii de la specialiști! 

De ce să se mai joace dacă are atât de multe teme de făcut? – este o întrebare pe care și-o pun unii părinți, convinși că, odată ce încep școala, energia și atenția copiilor trebuie să fie direcționate exclusiv spre învățare. Psihologul David Whitebread, profesor la University of Cambridge arată, în această lucrare, că lipsa jocului în anii de școală primară contribuie la deteriorarea semnificativă a bunăstării emoționale a copiilor. Iar jocul nu e benefic doar pentru că relaxează și binedispune copiii, ci și pentru că le dezvoltă imaginația, abilitățile sociale, empatia etc. Pe măsură ce copiii cresc, jocurile lor devin complexe și mai provocatoare, iar acest lucru îi ajută să evolueze cognitiv și emoțional. Astfel, jocul organizat și cel liber, atât în perioada vacanțelor, cât și în timpul anului școlar, este esențial pentru toți copiii. Totuși, se naște întrebarea: cum să împarți timpul copiilor atunci când au teme la multe materii în așa fel încât să le rămână câteva ore pe zi și pentru relaxare, joacă, sport, citit etc?

Un ordin de ministru din 2016, semnat de fostul ministru al Educației Mircea Dumitru, prevede că temele pentru acasă, însumate, nu trebuie să depășească o oră pentru învățământul primar, iar la Clasa pregătitoare sunt total interzise. În cazul învățământului gimnazial, timpul maxim pe care ar trebui să îl petreacă un copil făcând teme este de maximum două ore. Dacă un copil petrece mai mult timp studiind în afara școlii, întreabă-te la ce îl ajută și la ce îl încurcă acest lucru.

„E ca la medicamente: dacă doza e prea mică, nu au niciun efect. Dacă e prea mare, te pot omorî”

Cea mai cuprinzătoare cercetare privind temele pentru acasă provine dintr-o meta-analiză realizată în 2006 de profesorul de psihologie Harris Cooper de la Universitatea Duke. Acesta a găsit dovezi ale unei corelații pozitive între temele pentru acasă și performanța școlară, ceea ce înseamnă că elevii care făceau teme aveau rezultate mai bune la școală. Corelația a fost mai puternică la elevii mai mari — din clasele VII-XII — decât la cei din clasele mici, unde relația dintre teme și performanță a fost mai slabă. Analiza lui Cooper s-a concentrat pe modul în care temele influențează performanța academică — de exemplu, notele obținute la teste. Raportul său a menționat că temele sunt considerate, de asemenea, benefice pentru dezvoltarea obiceiurilor de studiu, atitudinilor față de școală, autodisciplinei, curiozității și abilităților independente de rezolvare a problemelor.

Pe de altă parte, unele studii examinate de el au arătat că temele pot provoca oboseală fizică și emoțională, alimentând atitudini negative față de învățare și limitând timpul liber al copiilor. În ciuda corelației slabe între teme și performanță la copiii mici, Cooper argumentează că o cantitate mică de teme este utilă pentru toți elevii. El a subliniat că elevii din clasa a doua, de exemplu, nu ar trebui să facă două ore de teme în fiecare seară, dar nici nu ar trebui să nu aibă deloc teme pentru acasă. „O modalitate bună de a privi temele este aceeași cu cea în care privești medicamentele, a spus el, conform sursei citate. „Dacă doza e prea mică, nu vor avea niciun efect. Dacă e prea mare, te pot omorî. Doar doza potrivită te face bine bine”, a spus profesorul Harris Cooper.

Mircea Miclea: „Stop! Ai voie să te joci după ce ți-ai făcut temele!”

Dincolo de fixarea anumitor noțiuni și de exersarea materiei predate în clasă, temele pentru acasă și integrarea lor corectă în rutina unui elev îl ajută și la asimilarea noțiunii de disciplină, care îi va fi de mare folos atât în perioada școlară, cât și ulterior, ca adult. Mircea Miclea, psiholog, cercetător și fost ministru al Educației a explicat, în cadrul unei conferințe, cât de importantă este autodisciplina și ce au de făcut părinții a-și ajuta copiii să o însușească, inclusiv prin rutina zilnică și prioritizarea temelor.

„Dacă ne uităm la studiile de specialitate, vedem că s-a comparat în ce măsură inteligența prezice reușita la final de colegiu, gen testele finale. Și s-a constatat că disciplina este de două ori mai importantă decât inteligența. De la un nivel de inteligență mediu în sus, nu inteligența este principalul predictor al reușitei, ci disciplina. Dar autodisciplina vine din afară. Un copil nu e autodisciplinat, creierul lui e hedonist, al fiecăruia e hedonist, vrea să-și maximizeze plăcerea. Numai că trebuie să facem diferența între ce îi este plăcut și ce îi este util unui copil. Adesea, părinții confundă plăcerea și utilitatea. Copiilor le place să se joace cât mai mult pe mijloacele digitale, dar nu le este util lucrul acesta. La un moment dat, trebuie să spui: <Stop! Ai voie să te joci după ce ți-ai făcut temele, ora de masă e fix la 2 și ora de culcare fix la 9. Nu la 11, nu la 8, nu când vrei tu!>” 

Sfaturi pentru a-ți ajuta copilul să echilibreze temele și joaca

Așadar, cum stabilești un echilibru sănătos între școală și joacă? Iată câteva sfaturi:

  • Rutina. Găsește o rutină care să funcționeze pentru copilul tău și respect-o! Amenajează un loc în care el, ajutat sau nu de părinte, să lucreze la teme, într-un interval orar stabilit, astfel încât să-i rămână suficient timp și pentru joacă și alte activități.
  • Înțelege-ți copilul. Fiecare copil este diferit. Dacă copilul tău este epuizat imediat după școală, poate că nu este cel mai bun moment pentru teme. În schimb, ar putea fi mai bine pentru el să iasă în parc și să se joace imediat după școală. Vezi care este varianta care funcționează cel mai bine și care este perioada din zi în care dă cel mai mult randament la teme.
  • Un spațiu pentru joacă și teme. Asigură-te că cel mic are spații dedicate pentru joacă și teme. Temele ar trebui să fie făcute într-un spațiu bine iluminat, cu toate materialele necesare la îndemână și un scaun confortabil.
  • Alimentație și somn. Asigură-te că bea suficientă apă și că are o alimentație echilibrată. Inclusiv o gustare sănătoasă în fiecare după-amiază. Fără nutrienții necesari, va fi greu să se concentreze pe teme sau pe joacă. Reglează ora de culcare în funcție de programul de școală și de ora la care trebuie să se trezească dimineața. Respectă numărul corect de ore de somn, pentru că altfel nu va da randament nici la școală, nici la teme.
  • Limite de timp pentru ecrane. Este atât de ușor ca timpul petrecut în fața ecranelor să se prelungească în fiecare zi! Stabilește o limită pentru timpul petrecut în fața ecranelor, astfel încât copilul tău să aibă timp și de joacă activă în aer liber, și de teme. Cu o limită clar stabilită, copiii vor învăța, în timp, să treacă singuri de la o activitate la alta.
  • Timp pentru citit. Oraganizați-vă în așa fel încât seara, înainte de culcare, copilul să poată avea măcar câteva minute pentru citit. Acest obicei sănătos îl va ajuta atât să se relaxeze înainte de somn, cât și să-și dezvolte vocabularul, imaginația și cunoștințele. 

Rutina este esențială pentru un copil care merge la școală, dar ia în considerare că și copiii au zile mai proaste. Ascultă-l dacă îți spune că este obosit și nu vrea să facă nimic și permite-i să se odihnească atunci când nu mai are energie. De asemenea, nu uita să faceți activități împreună: fie că mergeți într-un loc nou, la cumpărături, faceți un puzzle sau pur și simplu discutați, ca el să se simtă ascultat și înțeles.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa