articol scris de expert

Experții TDM, Oana Moraru: ”Nu vă băgați cu totul în viața copilului, nu-i măturați drumul de probleme!”

Oana Moraru, expert în educație

După un an sau doi de stat în aceeași colectivitate, orice copil trece la nivelul 2 al relației lui cu ceilalți. Cam cum trec și soțul cu soția, colegii de cameră în căminul studențesc, partenerii în afaceri etc.

Nivelul 2 înseamnă ”complicații” și disconfort pentru o vreme. Asta înseamnă că relațiile evoluează, se ramifică, se încâlcesc, solicită mai multă sofisticare a instrumentelor de conectare la celălalt.

Când copilul liniștit începe să aibă probleme

La copii, apar certuri, supărări, respingeri, manipulări, tensiuni, amenințări, tabere și excluderi. Apar, natural, jocurile de putere, conturarea limitelor personale de toleranță și rafinarea nunațelor nonverbale și verbale în comunicare.

Apar cu durere. Arată, pentru o vreme, urât, privite din exterior. Copilul ăsta al meu liniștit și tolerant până acum are PROBLEME!

Pentru adultul obișnuit cu zona de confort pe care i-a asigurat-o cel mic pentru un timp – aceea în care el încă ascultă, se supune, este imitativ, nu vrea să intre în belea – evoluția relațiilor sociale la grădi sau la școală încep să semene cu o PROBLEMĂ.

Încep etichetările pripite, concluzii trase prea-devreme că e vorba de ”bully-ing”, se lansează hazardat judecata, măsurile, agitațiile, tensiunile și luările de poziție între părinți.

Stop și înțelepciune, vă rog!

Nu-i dați soluții imediate!

Abordarea din perspectiva ”avem o problemă” este împotriva naturii și nu poate aduce decât mai multă tensiune într-o perioadă în care creșterea arată neconvenabil.

Procesul de maturizare a relațiilor sociale abia începe. Abia de acum încolo avem ce-i învăța. Realitatea va arăta pentru o vreme ca un șantier. Abia de acum încolo se vede măiestria parentală discretă, neintervenționistă, inspiratoare, ziditoare de filtre și strategii. Încet, treptat, greu!

Respirați adânc și aveți răbdare! Nu vă băgați cu totul în viața lui, nu-i măturați drumul de ”PROBLEME”. Construiți din umbră, dezbateți fără să-i dați soluții imediate, fără să supraraționalizați, fără să îl feriți și decupați de la ce se simte greu și indigest.

Lucrați cu voi, cu reactivitatea voastră, cu toleranța și empatia voastră, cu delimitarea propriilor limite, cu umor, cu autoironie, relaxare și optimism. Înarmați-vă cu înțelepciunea construcției discrete și din umbră. Educația abia acum începe! Când copilul este mai conștient, și, slavă Domnului, începe să aibă PROBLEME!!

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Oana Moraru
Oana Moraru este profesor, consultant educațional și fondator al Școlii Helikon. Susține conferințe pe teme de educație, organizează ateliere de evaluare pentru preșcolari și școlari, precum și cursuri de formare pentru cadrele didactice. Detalii despre Oana Moraru și acțiunile ei găsiți pe https://www.voceaparintilor.ro

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa