articol scris de expert

Abuz fizic sau emoțional la grădiniță sau creșă. Cum se comportă acasă un copil abuzat

Profesor Maria Ștefania Manea
scris pe
copil trist
Un copil abuzat la grădiniță sau creșă nu reușește întotdeauna sa spună acasă ce i s-a întâmplat. I se schimbă însă comportamentul, iar acest lucru trebuie să fie un semnal de alarmă pentru părinți. FOTO: Shutterstock

Societatea continuă să ne ofere, periodic, exemple de abuz fizic și emoțional, practicate asupra copiilor de diferite vârste, în diferite contexte, de către adulți sau alți copii, sub pălăria educației instituționalizate. Când sunt mediatizate astfel de cazuri, se zguduie educația din temelia ei, și așa firavă. Valul de mișcare cuprinde în gheare sufletele părinților și generează panică, supraprotecție, suspiciune exacerbată. De foarte multe ori, pe bună dreptate!

Cum pot ști dacă se întâmplă ceva anormal cu copilul meu? Există vârste si specificități de reacție emotională si fizică, în functie de capacitatea de articulare lingvistică a copilului, deci de dezvoltare a emisferei stângi a creierului. Aceasta este responsabilă cu logica, literalitatea, liniaritatea, deci cu resursele de a povesti în cuvinte, ordonat, ceea ce copilul trăiește.

Cum se comportă un copil abuzat la creșă

La vârsta antepreșcolarității (în perioada când merge la creșă), în absența posibilității de articulare plenară a cuvintelor, semnalele unui abuz asupra copilului se manifestă în primul rând prin spaima pe care o arată copilul în prezența adulților străini. Nu vorbim despre un plâns de separare, despre o reacție de respingere a unui loc nou, cu reguli, rutine și tranziții de experimentat individual și în grup, ci despre o încremenire a copilului în propriul corp, despre gesturi fizice compulsive, de eliberare. Atitudinea față de joc și joacă a unui copil abuzat este pasivă, deși  jocul este în mod natural combustibilul zilnic de energie.

Lovește la rândul lui, acasă, cu apropiații, în mod repetat și în afara contextelor de joc tranzacțional, de invadare de spațiu, de lipsă de predictibilitate asupra unei experiențe noi în care este implicat sau a unor reguli, rutine, pe care nu și le-a însușit suficient de bine și care îi stârnesc frustrare? Țipă din senin și tremură, respinge contactul vizual, zâmbește foarte rar sau este inundat de o stare continuă de tristețe, de apatie?

Cum se comportă un copil abuzat la grădiniță

Mai apoi, între 3 si 6 ani, atunci când se construiește mental și poate reproduce schema narativă și logică a experiențelor zilnice de viață, copilul refuză să comunice (verbal, prin desene etc), chiar și în situatia când întrebările adultului nu sunt directe, astfel încât să inhibe? Îl observi că, în joaca cu animalul de casă, altădată dragălit, manifestă violență? E prea tăcut, cu privirea în jos, mult prea smerită pentru vârsta la care ochii cutezători caută să intre în jocuri de putere, să încerce depășirea limitelor impuse de adulți? Minte des? Are un somn agitat, deși ai eliminat cauzele fiziologice?

Nu este deloc dificil să construiești imaginea de ansamblu a mediului de creștere și a relațiilor pe care le dezvoltă copilul tău. Totul începe, însă, cu o abordare echilibrată a situațiilor din perspectiva reacțiilor emoționale și raționale proprii, cu intuiția de părinte și observația dinamicii comportamentale care te frământă, cu eliminarea celor mai frecvente provocări ale adaptării la colectivitate sau ale vârstelor școlarității.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Maria Manea
Maria Ștefania MANEA este profesor de limba și literatura română, are 15 ani de experiență în domeniul educației, timp în care a ocupat, pe rând, în cadrul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, funcția de inspector școlar pentru proiecte educaționale, inspector școlar pentru comunicare instituțională, inspector școlar general adjunct. A coordonat departamentul de resurse umane, departamentul de comunicare instituțională, departamentul de proiecte educaționale și de activități extrașcolare, precum și unitățile de învățământ preșcolar din municipiul București și unitățile de învățământ particular/alternative educaționale. A fost președintele Comisiei Municipale București a Concursului național unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar. Este căsătorită și are un copil cu vârsta de 3 ani.

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa