Telefon pe post de bonă. Ce riști când îți lași copilul în fața ecranelor minute în șir

Suprastimularea creierului în curs de dezvoltare, cauzată de expunerea la tehnologii (telefoane mobile, tabletă, TV) a fost asociată cu o serie de probleme: deficit de atenție, întârzieri cognitive, tulburări de învățare, impulsivitate crescută.

Georgiana Mihalcea, redactor
telefonul și copiii mici
Până la 2 ani, copiii nu ar trebui să aibă acces deloc la ecrane. După această vârstă, timpul de expunere considerat sigur variază. FOTO: Shutterstock

Vedem peste tot în jurul nostru copii mici, preșcolari și chiar bebeluși, cu telefonul în mână. Îi vedem în tramvai, în restaurant, în parcuri, la ei acasă. Cei mici par fericiți uitându-se la imaginile colorate și încep să plângă zgomotos dacă li se ia telefonul. La prima vedere, pare soluția simplă și la îndemână pentru ca părinții să-și știe copiii în siguranță în timpul în care ei au diverse de făcut. În realitate, însă, a-ți lăsa copilul sub doi ani cu ochii în telefon minute în șir înseamnă a-i pune serios în pericol dezvoltarea cognitivă și emoțională. Riscurile sunt mari și pentru școlari, atunci când depășesc timpul considerat sigur pentru expunerea la ecrane.

Într-un sondaj realizat în grupul oficial al Totul Despre Mame- Părinte cu minte, am întrebat părinții cât de des obișnuiesc să-și lase copiii mai mici de 6 ani pe telefoane/ tablete cât timp ei se ocupă de diverse activități în gospodărie. Cei mai mulți (34%) au răspuns că fac asta foarte des. 27% spun că apelează foarte rar la această soluție. În articolul acesta, aflăm care sunt riscurile asociate expunerii timpurii la ecrane. Părinții pot decide în cunoștință de cauză atunci când căută variante pentru a-și ține copiii ocupați.

Vino pe 11 mai 2024 la Palatul Camerei de Comerț și Industrie București (strada Ion Ghica nr. 4 –zona Universitate) la Conferința ”Copilul și emoțiile lui. Cum să crești un copil fericit și independent” pentru a afla cum să înveți să decriptezi emoțiile copilul tău și cum să construiești cu el o relație echilibrată și sinceră pe termen lung. Despre limite puse în mod sănătos, fără amenințări și recompense îți va vorbi Diana Vijulie –psihoterapeut și psiholog, despre cum să reacționezi pozitiv când copilul reacționează negativ îți va oferi soluții Otilia Mantelers—psiholog. Despre cum putem folosi tehnologia în mod inteligent va vorbi Alin Chiriac—expert marketing IT, fondator AdFabers.org. Bilete și mai multe detalii AICI – https://bit.ly/3UpsJRt

În primii ani, dezvoltarea fizică, emoțională și cognitivă se produc în ritm accelerat. Timpul petrecut în fața unui ecran împiedică apariția abilităților lingvistice, motorii și sociale. Acest lucru este demonstrat de un studiu făcut în Japonia. A fost monitorizată evoluția a peste 7.000 de copii pe o perioadă lungă de timp.

Analiza a arătat că dacă bebelușii de 1- 2 ani se uită la un ecran mai mult de o oră pe zi, însumat, au risc de trei ori mai mare față de ceilalți copii să înregistreze întârzieri în dezvoltarea comunicării, a abilităților motorii fine, a soluționării problemelor și a interacțiunii sociale.

Perioada 0-18 luni: copilul conștientizează spațiul și învață explorând

Pentru ca un copil să se dezvolte corespunzător, e important să fie în preajma oamenilor, să-i poată privi, să interacționeze și să se joace cu ei. Pentru a se crește armonios și a cunoaște lumea, trebuie să se miște, să exploreze, să testeze, să experimenteze.

Toate acestea se reduc semnificativ atunci când copilul este lăsat minute în șir în fața ecranelor. Pentru a înțelege de ce e periculos să folosim telefonul pe post de bonă, am stat de vorbă cu psihologul Alexandra Popa.

Psihologul Alexandra Popa sfătuiește părinții ca primul telefon cumpărat copiilor să nu fie smartphone și nu înainte de vârsta de 7 ani. FOTO: Arhivă personală

În perioada 0- 18 luni, copiii trec prin stadiul senzorio-motor, caracterizat prin explorarea lumii prin simțuri și activități motorii. Se dezvoltă capacitatea de înțelegere a obiectelor și a relațiilor spațiale, iar la finalul stadiului copiii dobândesc conștiența permanenței unui obiect, adică înțeleg că un obiect continuă să existe chiar și atunci când nu este în raza lor vizuală. Utilizarea telefonului poate interfera cu acest stadiu de dezvoltare, deoarece limitează explorarea senzorială directă.

Alexandra Popa, psiholog

Deficit de atenție, întârzieri cognitive și de limbaj

Dezvoltarea timpurie a creierului este influențată de stimulii de mediu sau de lipsa acestora. Suprastimularea unui creier în curs de dezvoltare, cauzată de expunerea la tehnologii (telefoane mobile, internet, tabletă, TV), s-a dovedit a fi asociată cu deficitul de atenție, întârzieri cognitive, tulburări de învățare, impulsivitate crescută și scăderea capacității de autoreglare- de exemplu crizele de furie.

Organizația Mondială a Sănătății recomandă zero expunere la ecrane sub vârsta de doi ani. Pentru intervalul 2-5 ani, cel mult o oră/ zi. După 6 ani, un timp considerat sigur în fața ecranelor ar fi de maximum 2 ore, cumulate.

Într-o lume înconjurată de tehnologie, definirea timpului pe ecrane poate fi dificilă. Experții au concis că maximum 2 ore/ zi în fata televizorului pentru copiii mari este rezonabil. Din experiența personală de terapeut, întâlnind diferite cazuri, recomand expunere de maximum 45 minute/zi. Este un timp rezonabil pentru a nu afecta partea cognitivă, comportamentală și de exprimare a copilului.

Alexandra Popa, psiholog

Dependența de ecrane, dependența de recompense

Utilizarea fără limite corecte a telefonului/ tabletei le fură copiilor dorința naturală de a-și dezvolta limbajul. „Limbajul se învață prin interacțiunea directă cu figura parentală în primul stadiu de dezvoltare. Utilizarea telefoanelor reduce expunerea copiilor la modele de limbaj, oferind în mare parte un conținut non-verbal, compus din imagini, videoclipuri și emoji-uri. Drept consecință, limbajului copilului nu evoluează și se produce o discrepanță între înțelegerea și utilizare limbajului verbal”, mai spune psihologul.

Un alt aspect important de menționat este acela că un copil expus des la conținutul video va deveni dependent de reacțiile și recompensele imediate. Acest lucru contribuie la scăderea capacității de concentrare și la dificultăți în menținerea atenției asupra unui singur aspect pentru perioade mai lungi de timp. Din acest motiv, îi va fi mai greu să învețe și să se concentreze la activitățile care presupun atenție pe o perioadă mai mare de timp.

Probleme cu interacțiunea socială

Utilizarea telefoanelor în exces poate determina probleme de comportament și probleme emoționale. Psihologul spune că există riscul ca un copil expus mult la tehnologie să fie confuz în delimitarea spațiului real de cel virtual. Acest lucru poate duce la o serie de comportamente greu de gestionat. Un alt efect problematic este stângăcia în interacțiunile sociale.

„Utilizarea excesivă a telefoanelor mobile poate contribui la izolarea socială a copiilor, afectând interacțiunile sociale și dezvoltarea abilităților sociale. Există, de asemenea, riscul de a dezvolta dependență timpurie de tehnologie. Copilul poate ajunge să prefere comunicarea mediată de ecran. Poate avea dificultăți în interpretarea corectă a emoțiilor celor din jur”, atenționează Alexandra Popa.

Probleme fizice asociate utilizării excesive a tehnologiei

Un bebeluș care are acces la telefon sau tabletă riscă să aibă probleme de dezvoltare fizică. El este la vârsta la care, în mod natural, explorează și se mișcă în permanență. În cazul în care acest obicei continuă, copilul se poate confrunta cu obezitatea. De aici vor deriva alte problemele de sănătate.

Psihologul Alexandra Popa atrage atenția și asupra altor aspecte periculoase. „Pot apărea probleme de somn, deoarece este afectată producția de melatonină, hormonul care reglează ciclul somn-veghe. Utilizarea telefoanelor înainte de culcare poate perturba somnul copiilor. Are consecințe negative asupra sănătății fizice și a stării generale de bine. De asemenea, pot apărea probleme legate de alimentație, probleme de postură, probleme de vedere si auditive”. 

Alternativă pentru copiii mici: muzică în locul imaginilor

Iată care sunt sugestiile psihologului Alexandra Popa pentru a înlocui joaca pe telefon:

Pentru vârsta de 0-3 ani

O primă alternativă poate fi să utilizarea telefonului, televizorului sau calculatorului fără video. Copilul poate să asculte muzică, sunete din natura sau altele. Prin acest lucru, se pun bazele inteligenței muzicale. În cazul acesta copilul reușește să își coordoneze mai bine atenția, să descopere sursa sunetului, direcția din care provine sunetul sau pentru a se distra. Această alternativă este folositoare copiilor de până în 3-4 ani.

Pentru 4-7 ani

Pentru vârsta de peste 4 ani până la 6-7 ani, este acordarea interesului pentru joc, activități cu familia, dar și activități sociale. Mersul în parc, la locuri de joacă sau în locuri mai aglomerate expune copilul la situații noi, ceea ce îl ajută să se dezvolte și să socializeze cu persoane noi.

De asemenea, jocul de rol, jocurile simbolice și asocierile dezvoltă partea de imaginație a copilului și îl ajută să dezvolte tipologii demne de urmat făcând diferite asocieri între personajele preferate din povești și oamenii din jur. De asemenea, dezvoltă foarte mult și partea de imaginație și creativitate.

Peste 7 ani

Pentru vârsta de peste 7 ani, când copilul merge la școală, majoritatea părinților simt nevoia de control a copilului mai ales în mediul școlar. Iau decizia de a le cumpăra celor mici un telefon pentru a avea un contact permanent cu ei. Acest lucru este normal. Ca să evităm riscul să petreacă mult timp pe telefon, putem opta pentru varianta fără acces la internet.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa